۸۸۹۸۹۱۶۱-۴
اطلاعیه ها
ارائه گزارش شش‌ماهه دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان

مانی بیگی، دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، گزارش شش‌ماهه خود را به اعضا و شورای سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان تقدیم کرد.
1393/10/7   1

مانی بیگی، دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، گزارش شش ماهه (تابستان و پاییز 1393) را به اعضای محترم مرکز تقدیم نمود.

 

متن گزارش بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

 

اعضای محترم مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان،

سرپرست گرامی مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، خانم دکتر پروین پاسالار

شورای محترم سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان،

 

با عرض سلام و احترام،

 

طبق بند 6 ماده 24 اساسنامه موظف هستم گزارش شش‌ماهه فعالیت‌ها و رخدادهای مرکز را ارائه دهم، لذا این متن که عمدتاً شامل تصمیمات اتخاذ شده و رویداد‌هایی است که در طی 6 ماه نخست فعالیتم به عنوان دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان رخ‌داد، خدمت اساتید و همکاران جوان تقدیم می‌گردد و در قالب 2 محور کلی تنظیم شده است: مرور گذشته و گزارش شش‌ماهه

 

الف) مرور گذشته‌ی مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان

1. دو سال گذشته. در هفته آخر خردادماه با تلاش‌های دوست عزیزم علی ابراهیمی (دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان در سال 1392-1393) انتخابات شورای مرکزی و انتخابات دبیران همه‌ی واحدهای مرکز با موفقیت انجام شد و در سوم تیرماه جلسه‌ی شورای مرکزی کل با حضور همه‌ی اعضا و نمایندگان واحدها تشکیل شد تا دبیرکل برای سال آینده انتخاب گردد. همچنین در همان روز مراسمی برای قدردانی از زحمات آقای علی ابراهیمی دبیر شایسته‌ی یک سال و نیم گذشته برگزار شد. همه‌ی دانشجویان و اساتیدی که شاهد اتفاقات سال گذشته‌ی مرکز و تغییرات رخ‌داده در آن بودند اذعان می‌کنند که دوره‌ی مسئولیت آقای ابراهیمی حقیقتاً یکی از بهترین دوره‌های مرکز پژوهش‌ها بوده‌است. قصد ندارم با اطاله‌ی کلام زیاده‌گویی نمایم، اما اگر بخواهم از مهم‌ترین ویژگی‌های دوره ایشان نام ببرم؛ ایجاد محیط با نشاط، افزایش انگیزه‌ی دانشجویان برای انجام فعالیت‌ها و ایجاد فرصت برای شکوفایی همه‌ی استعدادها بخشی از ویژگی‌های این دوره بود. ایشان با روحیه‌ی قوی خود طیف وسیعی از نیروهای با استعداد و باانگیزه را در مرکز تشویق به فعالیت کرد و مسیر صحیح را برایشان ترسیم نمود. بی‌شک از نظر تعداد دانشجویانی که در فعالیت‌های مطالعاتی، پژوهشی، و اجتماعی مرکز و انجمن‌های آن مشغول بودند؛ یک سال و نیم گذشته نسبت به دوره‌های قبلی‌اش منحصربه‌فرد بود.

2. پنج سال گذشته. در روزهای اول سعی کردم نگاهم را به گذشته کامل‌تر کنم و با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه‌جامع عملکردی، اقداماتی را که در طول 5 سال‌ گذشته از نزدیک شاهد اجرای آن بودم بررسی کنم. یکی از جنبه‌های مثبت 2-3 سال گذشته در مرکز افزایش کمیت و بهبود کیفیت فعالیت‌ انجمن‌ها بوده‌است و توانستیم به یکی از اهداف مهم خود مبنی بر انجمن‌محور بودن روند تربیت پژوهشگر دست پیدا کنیم. طبق برنامه استراتژیک، تعداد انجمن‌ها و گروه های مطالعاتی به بیش از 20 مورد رسیده‌است که طبق گزارش‌ها تعداد قابل توجهی عضو و جلسات کاری در طول پنج سال گذشته داشته‌اند، و همه شاهد گزارش فعالیت آن ها در بیستمین مجمع سالانه و نیز از طریق اخبار وب‌سایت مرکز بوده‌ایم. از نظر آموزشی نیز همواره کارگاه‌ها و فعالیت‌های آموزشی‌مان منظم برپا بوده و بیش از 300 پژوهشگر در پنج سال گذشته از طریق کارگاه‌های فصلی، دوره‌ی دیپلم پژوهشی و در حین اجرای طرح‌های تحقیقاتی تربیت شدند. همچنین، با وجود همه‌ی مشکلات، دوره‌ی اول طرح تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) به ثمر نشست. شیوه‌ی خلاقانه‌ی این روش تربیت پژوهشگر که بر پایه آموزش مبتنی بر عمل (Learning by doing) است  در ژورنال Lancet به چاپ رسیده‌است. اگر بخواهم تجربه‌ی شخصی خودم را عرض کنم، بنده فعالیت‌های پژوهشی خودم را در مرکز پژوهش ها از طریق شرکت در RRE شروع کردم و آموزش‌هایی که از این دوره‌ها دریافت نمودم باعث روشن شدن مسیر پژوهش برایم گردید و توانستم براساس آن نتایج خوبی در این زمینه کسب نمایم. اگرچه دوره‌ی اول بی نقص نبود، با عزم جدی که وجود دارد این مسیر اصلاح گردیده تا بتوانیم نیروهای جوان را به بهترین نحو برای یادگیری پژوهش، ضمن انجام آن، راهنمایی نماییم.

3. بیست سال گذشته. اما مهم‌ترین فعالیت در این رابطه که در شش‌ماه گذشته شروع کردیم جمع‌آوری تاریخ بیست ساله‌ی مرکز پژوهش‌ها است. شادی ایزدی دانشجوی داروسازی و معاون روابط بین‌الملل و مدیر اصلی این پروژه هستند. در این پروژه با دبیران، سرپرست‌ها و افراد شاخص مرکز مصاحبه‌هایی صورت می‌گیرد و تاریخ شفاهی رخدادها ثبت می‌شود. باور داریم که مطالعه‌ی تاریخ مرکز پژوهش‌ها علاوه بر نکات عبرت‌آموزی که برای همه‌ی دانشجویان و اعضا دارد؛ می تواند مدیران، سرپرستان و دبیران آینده را برای اداره‌ی امور مرکز و ارتقای فعالیت‌های آن به طرز چشم‌گیری یاری سازد. چراکه برایمان ثابت شده که تاریخ همواره تکرار شونده‌است و اگر از آن عبرت لازم گرفته نشود محکوم به تکرار اشتباهات و کاستی‌ها نیز هستیم. ان‌شاء‌الله اطلاعات حاصل از این پروژه به تدریج و از طریق ‌وب‌سایت در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

 

ب) گزارش شش‌ماهه تابستان و پاییز 1393 مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان

1. دوره تحصیل سریع پژوهش (RRE): خوشبختانه با تلاش اعضای شورای مرکزی آئین نامه دوره جدید RRE بعد از بحث‌های کارشناسی مفصل در هفتمین جلسه شورای مرکزی به تصویب رسید و اعضای هیئت راهبردی-اجرایی به دانش پژوهشان گرامی این دوره معرفی شدند. استقبال چشمگیر دانشجویان عزیز و ثبت‌نام بیش‌از 120 نفر موجب شد تا تمام تلاش خود را به کار گیریم تا با عقد تفاهم‌نامه با برترین مراکز پژوهشی دانشگاه و پیش‌بینی تمامی ملزومات این دوره؛ RRE هایی با موضوعات چشم‌پزشکی، اخلاق‌پزشکی، آموزش پزشکی، جراحی، قلب ‌و عروق، نورولوژی، بهداشت باروری و ایدز، روماتولوژی، داروسازی (فارماسیوتیک، فارماکولوژی، نانوبیوتکنولوژی و ...)، غدد و متابولیسم، پزشکی ورزشی، ارتوپدی و هماتولوژی تشکیل گردد. بعد از اتمام ایام امتحانات دانشجویان گرامی، با لطف پروردگار  RREبرای 60 نفر از دانش‌پژوهان گرامی در 20 دی‌ماه و 60 نفر دیگر در 20 بهمن ماه آغاز خواهد گردید.

2. انتصاب اعضای شورای اجرایی: بعد از یک‌دوره 4 ماهه‌ی پایلوت از عملکرد ارزشمند و موفقیت‌آمیز همکارانم در شورای اجرائی، این عزیزان به سمت‌های خود منصوب گردیدند تا علاوه بر مدیریت امور اجرایی و عملکردی مرکز رابط دانشجویان و همگی اعضای مرکز با مدیریت مرکز نیز باشند. راه ارتباطی با این عزیزان در بورد مربوط به اتاق اجرایی واقع در طبقه همکف واحد مرکزی و صفحه‌ی اعضای شورای اجرایی وب‌سایت به اطلاع عموم رسیده است. همچنین یک انتصاب دیگر نیز در دی‌ماه در مورد مسئولیت تضمین کیفیت صورت خواهد گرفت.

3. تدوین و تصویب آئین‌نامه‌ها و مصوبات: یکی از اتفاقات مهم در 6 ماه گذشته همکاری نزدیک شورای اجرایی و شورای مرکزی برای تدوین، تصحیح و تصویب آئین‌نامه‌های عملکردی مرکز پژوهش‌ها بوده است. گزارش منیره سیدصالحی سخنگوی محترم شورای مرکزی از صورت‌جلسات شورا قبلاً تقدیم اعضای محترم مرکز شده است.

لیست آئین‌نامه‌ها و لوایح بدین شرح است:

عنوان

مسئولین تدوین

زمان تصویب

(یا زمان احتمالی)

1. آئین‌نامه تحصیل سریع پژوهش

کامیارملازاده‌مقدم، دبیرکل سال 1389-1390 و مشاور دبیرکل در امور استراتژیک

کوثر اثنی‌عشری، معاون امور عملکردی دانشجویان

مانی بیگی، دبیرکل مرکز

29 آبان 1393

2. آئین‌نامه ارتقای انجمن‌های پژوهشی

کوثر اثنی‌عشری، معاون امور عملکردی دانشجویان

کامیارملازاده‌مقدم، دبیرکل سال 1389-1390 و مشاور دبیرکل در امور استراتژیک

26 آذر 1393

3. آئین‌نامه تربیت مدرس

سارا اعلا، معاون آموزشی

دی‌ماه 1393

4. آئین‌نامه مجمع‌ سالانه

نیکو آخوندی، قائم مقام دبیرکل

دی‌ماه 1393

5. دستورالعمل یکپارچگی خبررسانی

مشکات ترکمانیان، معاون روابط عمومی

سیدمعین حسینعلی‌پور، مسئول تضمین کیفیت مرکز

دی‌ماه 1393

6. اصلاحیه آئین‌نامه مدیریتی شورای پژوهشی

محمدمهدی زمانی، دبیرکل مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان در سال 1388 و سخنگوی شورای پژوهشی

فاطمه علیزاده، مسئول امور پژوهشی و امور طرحهای تحقیقاتی

دی‌ماه 1393

7. آئین‌نامه امور مالی

مانی بیگی، دبیرکل مرکز

بهمن‌ماه 1393

8. پروتکل‌های مرکز اسناد و کتابخانه مرکز

سیده مرضیه صالحی، دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

دی‌ماه 1393

9. برنامه راهبردی دوساله

علی گنجی‌زاده، رئيس واحد تحقيق و توسعه سياست‌هاي مرکز

بهمن‌ماه 1393

9. چک‌لیست های عملکرد اجرایی مرکز

سیدمعین حسینعلی‌پور، مسئول تضمین کیفیت مرکز

بهمن‌ماه 1393

10. چک‌لیست‌های عملکرد تحقیقاتی اعضای مرکز

سیدمعین حسینعلی‌پور، مسئول تضمین کیفیت مرکز

بهمن‌ماه 1393

 

4. ارتقای روابط عمومی مرکز: یکی از فعالیت‌‌هایی که در ماه‌های گذشته مشغول آن بودیم و شروع فکر آن به زمان‌های دور بر می‌گردد، ارتقای روابط عمومی و سایت مرکز پژوهش‌ها از دو منظر طرح کلی وب‌سایت و محتوای اطلاعاتی آن است. بخش زیادی از اطلاعات موجود در سایت به‌روز نبودند و دست‌یابی به همان اطلاعات نیز نسبتاً دشوار بود. به همین منظور معاون روابط عمومی مرکز مشکات ترکمانیان (دانشجوی داروسازی) به همراه مسئول محترم وب‌سایت خانم حیدری برای این منظور فعالیت می‌کنند و از زحمات این دو عزیز صمیمانه سپاسگزارم. برنامه ما برای تکمیل سایت به این گونه بوده که طراحی گرافیکی سایت و نظم‌دهی به صفحات سایت تا پایان تابستان صورت پذیرد، اما با توجه به دشواری های فنی حین کار این مهم در پائیز به سرانجام رسید. در ضمن از رابطین خبری و مسئول وب سایت بابت برنامه منظم و تلاش هایشان برای خبر رسانی صحیح و به موقع بسیار سپاسگزارم.

در شش‌ماه گذشته 225 خبر از فعالیت‌های اعضای مرکز در وب‌سایت قرار گرفت که حکایت از افزایش 41.51 درصدی نسبت به همین مقدار در سال گذشته (159 خبر) دارد. با توجه به 119 روز کاری که در شش‌ماه گذشته در مرکز داشته‌ایم؛ به ازای هر 10 روز حدود 19 خبر در سایت قرار ‌گرفته‌است.

طبق گزارش تفکیکی روابط عمومی برای 6 ماه گذشته، شرح تعداد اخبار از واحدهای مربوطه بدین ترتیب می‌باشد:

نام واحد - دانشکده

تعداد خبر از 1 تیر تا 23 آذر

1. پزشکی-داروسازی

150

2. علوم تغذیه و رژیم‌شناسی

48

3. پیراپزشکی

21

4. توانبخشی

3

5. دندانپزشکی

1

6. پرستاری و مامایی

2

جمع

225

 

همچنین مجموع 108208 بازدید از وب‌سایت در 6 ماه گذشته صورت گرفته که این مقدار %13.28 کل بازدید‌های وب‌سایت مرکز (از زمان تأسیس وب‌سایت سال 1387) بوده است؛  این رشد چشمگیر حاکی از بهبود عملکرد روابط عمومی مرکز است. از مسئولین واحدهای دانشکده پزشکی-داروسازی، علوم تغذیه و رژیم شناسی، و واحد پیراپزشکی بابت عملکرد قابل قبولی که در انتشار اخبار فعالیت‌هایشان داشته اند سپاسگزارم و از مسئولین مربوطه و سایر رابطین خواهشمندم در این مسیر تمام تلاش خود را در خبررسانی به موقع و با رعایت امانت و صداقت انجام دهند. در مورد سایر دانشکده‌ها نیز چون شاهد فعالیت‌های آن‌ها هستم مطمئناً در آن واحدها نیز برنامه‌های ارزشمندی درحال اجرا است اما انتظار می‌رود از نظر خبررسانی نیز فعال‌تر باشند. نمودار زیر میزان بازدیدهای وب‌سایت به تفکیک ماه است.

Do111c1.gif

5. کارگاه‌های منظم فصلی. در شش ماه گذشته 80 کارگاه با شرکت 1571 دانش‌پژوه و به مدت 636 ساعت در مرکز برگزار شده است. همچنین 10 مدرس جدید در فرآیند تربیت مدرس به جمع مدرسین مرکز پیوستند، با توجه به این که تربیت پژوهشگر بسیار به حضور مدرسین توانمند وابسته است روند تربیت مدرس در 6 ماه گذشته با سرعتی چشمگیر دنبال شد و به خاطر این مهم از سارا اعلا معاون آموزشی، احسان زارعی معاون سابق آموزشی و خانم نرگس اکبری مسئول برگزاری کارگاه‌های آموزشی بسیار سپاسگزارم. از ابتدای تأسیس مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان کارگاه‌های آموزشی منظم به عنوان ثابت‌ترین و قدیمی‌ترین روش تربیت پژوهشگر به شکلی با کیفیت برگزار ‌شده، به‌طوری‌که طبق تحلیل‌های تاریخی حداقل حدود 8400 جلسه کارگاه (42000 ساعت) در طی بیست‌ سال گذشته در مرکز برگزار شده است. این کارگاه‌ها در حیطه‌های متنوع پژوهش علوم پزشکی از جمله روش تحقیق، پروپوزال نویسی، مقاله‌نویسی و چگونگی چاپ مقاله در مجلات، روش های آنالیز آماری، رفرنس‌نویسی، مدیریت پروژه و مدیریت زمان بوده است. با این حال من می‌توانم ‌ناراحت باشم از این‌که در جشنواره رازی امسال امتیاز کارگاه‌ها را به مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص ندادند به بهانه این که ما اسناد مربوط به حضور و غیاب افراد را در زمان مقرر ارسال نکرده‌ایم، و همه شاهد هستند که در هیچ‌جای آئین‌نامه‌ها و مکاتبات از دانشگاه‌ها این امر خواسته نشد. خود عزیزان حتماً شاهد هستند که از سایر دانشگاه‌ها دانشجویانشان برای شرکت در کارگاه‌های مرکز ما می‌آیند و اخبار و عکس‌های برگزاری کارگاه‌ها و اسلایدهای تدریس‌شده در وب‌سایت موجود و قابل دسترسی برای عموم است و در صورت لزوم تمامی اسناد شرکت دانشجویان در جلسات کارگاه‌ها منتشر خواهد شد. به هرحال این خبری بود بسیار دردناک برای بنده و امیدوارم هرگز شاهد چنین اتفاقی برای مرکز نباشم.

6. طرح‌های تحقیقاتی مصوب. در رنک‌های 6 ماه گذشته (تابستان و پائیز 1393) شورای پژوهشی (با 21 داور دانشجو) و به مدت 21 ساعت جلسه کارشناسی، 52 طرح‌ تحقیقاتی دانشجویی تصویب گردید و 37 طرح مورد قبول شورای پژوهشی واقع نشد. این مهم که %41.57 طرح‌ها مورد پذیرش مرکز واقع نشده نشان از سیاست صحیح شورا در ارتقای کیفیت طرح‌های پژوهشی بوده است تا بودجه‌ی پژوهشی دانشگاه که بخش بسیار ناچیزی از آن به پژوهشگران جوان اختصاص یافته است، صرف طرح‌های ضروری و در جهت سیاست‌های علمی-پژوهشی کشور قرار گیرد. با این حال همه‌ی داوران و اعضای شورا تلاش کرده‌اند تا ضمن در نظر گرفتن ضرورت اجرایی طرح‌ها برای تصویب شدن، آموزش‌های لازم را به محققین جوان در این فرآیند انتقال دهند و دانش‌پژوهان را به سمت مسیر صحیح هدایت نمایند. همچنین 104 پژوهشگر جوان (غیر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی) در حین طرح‌های مصوب‌ 6 ماه گذشته در حال فعالیت و یادگیری پژوهش می‌باشند. یک اتفاق مهم دیگر گسترش اعضای فعال و داوران شورای پژوهشی بوده است، به طوری‌که 9 داور جدید به مجموعه داوران و کارشناسان شورا در 6 ماه گذشته اضافه شد. لذا از تلاش‌های تک‌تک اعضای شورا، دکتر محمدمهدی زمانی  سخنگوی محترم شورای پژوهشی، همه‌ی اساتید عضو شورا ، دکتر مژگان کاربخش داوری، دکتر آرش رشیدیان، دکتر نیما رضایی

دکتر مریم محمودی، دکتر لادن رنجبر عمرانی، دکتر شعبان علیزاده، دکتر خدیجه اوتادی، دکترسحرناز نجات، دکتر ناهید عین الهی، دکتر مریم اسماعیلی، دکتر زیبا تقی زاده و آقای دکتر مسعود یونسیان معاونت محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه، و خانم فاطمه علیزاده، مسئول امور پژوهشی و امور طرحهای تحقیقاتی سپاسگزاری می‌نمایم.

7.انجمن‌ها و سایر همکاران. برای جلوگیری از طولانی شدن گزارش، از ذکر تک‌تک فعالیت‌های مهم انجمن‌های مرکز خودداری کرده چراکه مشروح این فعالیت‌ها در سایت مرکز و در CV انجمن‌ها آمده‌است. همچنین از افتخار آفرینی دانشجویان عزیز و اعضای فعال مرکز پژوهش‌ها در نخستین جشنواره دانشجویی ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران، بسیار خرسند بوده و برای همه عزیزان آرزوی تندرستی و موفقیت دارم. همچنین از همه پرسنل زحمت‌کش و همه‌ی کارشناسان و کارکنان مرکز بسیار سپاسگزارم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.

8. سایر امور. متاسفانه نهم مرداد پدرم (علیه الرّحمه) بعد از مبارزه‌ای طولانی با بیماری سرطان به رحمت پروردگار شتافتند، اگرچه فقدان پدر سوگی بزرگ برایم بود ولی همراهی خانواده، استاد گرامی‌ام خانم دکتر پاسالار، دوستان عزیز و همکاران مرکز پژوهش‌ها برایم تسلی خاطر بود؛ امیدوارم خداوند بخشنده عمری با برکت و تؤام با سلامتی به ایشان توفیق نمایند. همچنین مجموعه‌ی دانشگاه در این مدت سوگوار چند عزیز بود از جمله استاد بزرگوارم جناب آقای دکتر مسعود (علیه الرّحمه)، به نوبه‌ی خودم به خانواده‌ی ایشان و پسر گرامیشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منّان برایشان صبر جمیل آرزومندم. در 6 ماه گذشته موفق شدم 5 مقاله دیگر از پژوهش‌هایم را با کمک همکاران تکمیل کرده و به ژورنال‌ها سابمیت کنم که یکی از آن‌ها قبول نهایی و مابقی در مرحله ویرایش ‌هستند. از همه اساتید و همکارانی که به دلایل مشغله امور اجرایی‌ام در انجام کارهای واگذارشده تحقیقاتی تأخیر داشتم پوزش می‌طلبم.

 

همچنین بسیار ضروری می‌دانم که سپاسگزاری نمایم از ریاست محترم دانشگاه استاد عزیزم آقای دکتر علی جعفریان، به خاطر احیای این سنت شایسته‌ی گزارش‌دادن و یادآوری وظایفمان برای این مهم، و آرزوی تندرستی وموفقیت روزافزون برای ایشان دارم.

 

و من الله توفیق،

مانی بیگی،

3 دی ماه 1393

  مرجع خبر: مانی بیگی/ دبیر کل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان
  
  
نظرات کاربران:
 
احمد رضا شمشیری
سلام به همه برادران و خواهران گرامی در مرکز پژوهش ها و دکتر بیگی عزیز. امیدوارم با سخت کوشی، پشتکار، برنامه ریزی نظام مند برای همه کارها و پایندی به آن بتوانید شیب موفقیتها و ارزش را رو به بالا بیفزایید.
21/10/1393
شما هم نظر خود را مطرح کنید:
نام(اختیاری):
آدرس پست الکترونیکی(اختیاری):