دوره دیپلم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

شیوه نامه و دستور العمل اجرایی دیپلم پژوهشی

فرآیند شرکت در دیپلم پژوهشی

 

 معرفی مراکز تحقیقاتی :

 

مقدمه :

دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی­ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور، همواره پیشگام نوآوری‌های آموزشی و پژوهشی در حیطه علوم پزشکی در ایران بوده است. روند پرشتاب دانش پزشکی در جهان و تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران به رسالت تبیین شده­ش در راستای تولید علم و تربیت نیروی انسانی کارآمد، همواره دانشگاه را بر آن داشته است تا در پی ایجاد ساختارها و برنامه‌های آموزشی پژوهشی جدید برای نیل به این رسالت باشد.

هدف :

دیپلم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS Research Diploma) گواهینامه‌ای است در زمینه پژوهش­های علوم پزشکی که دانشجویان[1] (به صورت موازی با تحصیل در رشته اصلی خود) و دانش­آموختگان[2] رشته‌های علوم پزشکی می­توانند در صورت به پایان رسانیدن موفقیت آمیز دوره مربوطه، آن را کسب کنند. دوره مزبور با هدف آموزش فراگیرانی[3] طراحی شده که علاوه بر دارا بودن دانش و نگرش مورد انتظار در رشته خود، با کسب مهارت­های پژوهشی بتوانند به عنوان نیروی کارآمد، به فعالیت پژوهشی بپردازند.

ماده 1- مشمولین: 

بند 1-1: تمامی دانشجویان و دانش ­آموختگان مقاطع دکترای حرفه‌ای، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (ارشد، دکتری تخصصی، دستیاری و ...) رشته ­های مختلف دانشگاه­های علوم پزشکی کشور که واجد شرایط مدنظر می­باشند، مشمول این آیین نامه هستند.

تبصره 1: دانشجویان مشغول به تحصیل، در صورت دارا بودن معیارهای مدنظر دوره مربوطه، می­توانند از ترم دوم آغاز دوره تحصیلی خود، در این دوره شرکت کنند.

تبصره 2: تحصیل در این دوره برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران رایگان می­باشد. در صورتی­که دوره دیپلم پژوهشی قبل یا همزمان با دانش ­آموختگی فراگیر تمام نشود، فراگیر موظف به پرداخت شهریه برای گذراندن ترم­ های تحصیلی باقی مانده می­ باشد.

تبصره 3: گذراندن دوره مذکور، برای تمامی دانش ­­آموختگان و نیز دانشجویان دیگر دانشگاه ­­های علوم پزشکی، مشمول هزینه (براساس نرخ مصوب پیشنهادی از طرف شورای عالی دیپلم پژوهشی) می­باشد.

ماده 2- نحوه انتخاب و جذب متقاضیان شرکت در دوره:

بند 1-2: معیار ورود به دوره، براساس امتیازی است که فراگیران از معدل، مدرک زبان انگلیسی، رزومه و مصاحبه حضوری کسب می‌کنند.

بند 2-2: مسئول دوره (استاد و متولی پیشنهاد دهنده دوره) پس از ارائه پیشنهاد راه ­اندازی دوره (که به مراحل آن در شیوه­ نامه اشاره شده است) می­تواند دوره مذکور را با نظارت مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه برگزار نماید. مسئول دوره موظف است دستورالعمل ارزشیابی مدارک و مصاحبه ­ها را تهیه کرده و شورای عالی دیپلم پژوهشی نیز مسئول تایید و تصویب آن خواهد بود.

ماده  3- بخش ­های دوره

این دوره شامل دو بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی) و پایان نامه تحقیقاتی است.

بند 1-3: بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی): فراگیران ملزم به گذراندن بین 8 تا 12 واحد درسی از پیش تعیین شده هستند. 

تبصره1: تعداد و نوع واحدها در شیوه ­نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه که پیش ­تر به آن اشاره شده است، مشخص می­ شود.

تبصره 2: فراگیران می­ توانند هر یک از دروس تئوری را  به صورت معمول انتخاب و بگذرانند و یا در ابتدای ترم به صورت معرفی به استاد، در امتحان مربوطه شرکت کنند و چنانچه نمره قبولی را از آن درس نگیرند، موظف هستند آن درس را در همان ترم اخذ نمایند.

بند 2-3: بخش پایان­ نامه تحقیقاتی: این بخش شامل انجام یک پروژه تحقیقاتی معادل چهار واحد پایان­نامه است.

تبصره1: تصویب و نظارت بر اجرای پایان­نامه تحقیقاتی بر عهده شورای عالی دیپلم پژوهشی است.

تبصره2: تعداد فراگیرانی که به طور همزمان می­توانند پایان­ نامه خود را با یک استاد بگذرانند، در شیوه­نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه مشخص می­شود و شورای عالی دیپلم پژوهشی مسئول تایید و تصویب این شیوه­نامه و دستورالعمل اجرایی خواهد بود.

تبصره 3: جهت فارغ التحصیل شدن، فراگیر موظف است از پایان نامه تحقیقاتی خود دفاع نماید.

ماده 4- اعضای هیات علمی همکار برنامه

بند 1-4:  کلیه اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه با حداقل مرتبه استادیاری که در سال گذشته حداقل یک مقاله ISI یا Medline  به عنوان نویسنده اول یا مسئول، منتشر کرده باشند می توانند راهنمایی پایان­نامه دانشجویان را در این دوره به عهده گیرند.

تبصره 1: دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی (غیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران) که در حال گذراندن واحد پایان­نامه مقطع تحصیلی خود در دانشگاه مبدا می­باشند، در صورت صلاحدید مسئول دوره   ­ می توانند با استاد راهنمای خود در دانشگاه مبدا به همراه استاد راهنمای دوم منتخب از دوره دیپلم پژوهشی مدنظر، واحد پروژه دیپلم پژوهشی را اخذ کنند.

تبصره 2: در صورت مخالفت مسئول دوره با پذیرش استاد راهنما از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، فراگیر بایستی پایان ­نامه خود را با اساتید معرفی شده از طرف دوره مذکور اخذ نماید.

تبصره 3: عنوان پایان­نامه دانشجو در دانشگاه مبدا بایستی مورد پذیرش مسئول دوره دیپلم پژوهشی و در راستای عنوان و اهداف دوره مذکور باشد.

بند 2-4: فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی در این برنامه از جمله راهنمایی پایان نامه، مشمول آیین‌نامه جاری ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی خواهد بود و بر اساس آیین ­نامه مربوطه قابل محاسبه می­باشد.

ماده 5 - طول دوره

بند 1-5: طول دوره حداکثر دو سال است و فراگیر باید پیش از پایان دوره دوساله از پایان­نامه خود دفاع نماید.

تبصره 1: طول دوره به پیشنهاد استاد راهنمای پایان نامه و تایید شورای عالی، به شرط آنکه پیش از پایان دوره تحصیلی اصلی به پایان رسد، حداکثر تا یکسال دیگر قابل تمدید است و در صورتی­که دانشجو از مقطع تحصیلی خود دانش­آموخته شود، بایستی هزینه بپردازد.

ماده 6 - گواهینامه

در انتهای دوره و بعد از انجام کلیه بخش­های تئوری و عملی و اخذ پذیرش برای انتشار مقاله، به فراگیرانی که برنامه را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهی نامه مربوطه از طرف دانشگاه و با امضای معاونین پژوهشی و آموزشی دانشگاه اعطا می‌شود.

ماده7- متولی اجرای برنامه

بند 1-7:  متولی اجرای این برنامه، مرکز رشد استعدادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران زیر نظر شورای عالی دیپلم پژوهشی دانشگاه است و تصویب شیوه نامه و دستورالعمل­های مربوط به اجرای این آیین نامه و هر گونه تغییر و اصلاح آن بر عهده این شورا خواهد بود.

بند 2-7: اعضای شورای عالی دیپلم پژوهشی با حکم رئیس دانشگاه به مدت سه سال منصوب می­شوند و عبارتند از:

  • معاون پژوهشی دانشگاه (رییس شورا)
  • معاون آموزشی دانشگاه 
  • رییس مرکز رشد استعدادهای درخشان (دبیر شورا)
  • رییس مرکز توسعه آموزش دانشگاه
  • سرپرست مرکز پژوهش­های علمی دانشجویان
  • سه الی پنج نفر از معاونین پژوهشی مراکز تحقیقاتی به انتخاب رییس شورا
  • سه الی پنج نفر عضو حقیقی به انتخاب رییس شورا

بند 3-7: شورا می ­تواند بخشی از وظایف خود را به کمیته­های علمی و اجرایی یا واحدهای اجرایی مرتبط تفویض نماید.

 

ماده 8- تغییر و اصلاح آیین نامه

شورای عالی دیپلم پژوهشی می­ تواند پیشنهادات خود را برای تغییر و اصلاح این آیین نامه هر دو سال یکبار، به شورای دانشگاه ارایه نماید.

تبصره 1: تدوین و تصویب شیوه­ نامه اجرایی، برعهده شورای­ عالی دیپلم پژوهشی می­باشد.

[1] فردی ­که در حال تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی رشته ­های علوم پزشکی می ­باشد.

[2] فردی که از یکی از مقاطع رشته­ های علوم پزشکی، دانش آموخته شده باشد.

[3] دانش ­آموختگان و دانشجویان رشته ­های علوم پزشکی در حال تحصیل در دوره دیپلم پژوهشی

 

 

 

  • تاریخ انتشار : 1401/04/15 - 11:36
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 313
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بازدید رئیس دانشگاه از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان

گالری عکس

دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به همراه هیات همراه، سه شنبه 14 تیر ماه 1401 از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان بازدید کرد.
در ابتدای این بازدید نشستی با حضور دکتر مکی آبادی، رئیس مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دکتر فرساد نوری زاده، قایم مقام مرکز و دکتر مریم کرباسی مطلق، معاون آموزشی مرکز صورت گرفت، که در آن  دکتر مکی آبادی ضمن خوشامدگویی و قبول زحمت ریاست دانشگاه به معرفی معاونین مرکز پرداخت، سپس هدف از این نشست را کسب اجازه برای ایجاد تحول در راستای پر کردن خلا های موجود در مرکز رشد، اعم از بحث کارآفرینی، فناوری و هوش مصنوعی خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوان با حمایت های دانشگاه، اولین مرکز کارآفرینی دانشجویی را راه اندازی کرد.
در ادامه دکتر مریم کرباسی مطلق، هیات علمی این مرکز، در ارائه ای به معرفی کامل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان و فعالیت های آن همچون، امور استعدادهای درخشان، دیپلم پژوهشی، تحصیل هم زمان، بنیاد ملی نخبگان، mph ، سرباز نخبه، المپیاد های دانشجویی، منتورینگ، کارگاه های آموزشی، RRE، انجمن های دانشجویی، مدارس فصلی بین المللی، کمپین های آموزشی و ... پرداخت.
در ادامه دکتر مکی آبادی توضیحاتی در خصوص موارد پیشنهادی در مسیر توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مرکز از جمله راه اندازی دیپلم های علمی کارآفرینی و هوش مصنوعی و همچنین راه اندازی بستر نرم افزاری جهت تسهیل تعاملات دانشجویان و اساتید در حوزه پژوهش، آموزش و کار آفرینی ارائه نمودند.
سپس دکتر قناعتی به اهمیت ویژه راه اندازی مرکز کارآفرینی دانشجویی ،هوش مصنوعی و گسترش دیپلم پژوهشی اشاره ای کرد و از مسئولین مرکز خواست که با توجه به نیازهای موجود در جامعه، کمپین هایی با مفاهیم کنترل خشم و کاهش دخانیات و ... راه اندازی کنند. 
 رئیس دانشگاه گفت: انسان فطرتا جویای معنویات است، هم اکنون در جامعه مشاهده گر این هستیم که در اتصال به معنویات خلا ایجاد شده است امید دارم این مراکز دانشجویی در راستای مرتفع ساختن این خلا قدم بردارند و با ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی از ترویج پوچ گرایی جلوگیری کنند.
دکتر قناعتی ارزش علم را به بازنشر آن خواند و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم زمینه ترویج علم را از طرق مختلف برای دانشجویان ایجاد کنیم.
معرفی طرح مسئول یار از صحبت های دیگر ایشان بود که از مرکز استعدادهای درخشان خواست با معرفی دانشجویان و علاقمندان مستعد و علاقمند به مسئولین دانشگاه، بتوانند زمینه کارآموزی آنها را در کنار مسئولان دانشگاه فراهم کنند تا این افراد از نزدیک با چالش های مسئولیت ها آشنا شده و در آینده بتوانند مدیران کارآمدی باشند.
در ادامه این نشست آقای دکتر محمد مهدی طاهری معاون کارآفرینی مرکز، به معرفی مرکز کارآفرینی دانشجویی، اهداف و برنامه های آن پرداخت و آن را مرکزی برای آموزش، هدایت، توسعه، تولید و اشتغال دانش بنیان دانست.
دکتر طاهری افزود این مرکز با اهداف مرتفع ساختن چالش ها و مسائل اساسی دانشجویان در حوزه پزشکی، سلامت، زیست فناوری، آشنایی 
دانشجویان با ضوابط کسب و کار ، تجاری سازی فناوری های جدید در حوزه علوم پزشکی و آموزش های تخصصی و عمومی برنامه ریزی شده است.
قرار است از ایده های اساتید، پزشکان، پرستاران و ... کمک بگیریم تا بتوانیم اشتغال دانشجویان فارغ التحصیل نخبه را به خوبی فراهم و چرخه علم تا ثروث را تکمیل کنیم.
حوزه کاری مرکز کارآفرینی در حوزه های مختلفی اعم از ژنتیک، بیوانفورماتیک، داروهای پیشرفته، آب و محیط زیست، هوش مصنوعی، صنایع غذایی و ... خواهد بود.
در پایان دکتر مکی آبادی گفت امید است با موافقت ریاست محترم دانشگاه بتوانیم چالش هایی که برای راه اندازی این مرکز پیش رو داریم مرتفع سازیم تا بتوانیم مرکزی دانشجویی که وظیفه آموزش، هدایت، توانمند سازی و حمایت از دانشجویان مستعد در مسیر ارایه ایده مساله محور تا رسیدن به محصول قابل انتقال به مراحل تجاری سازی را پوشش می دهد ایجاد کنیم.
دکتر قناعتی ضمن ابراز امیدواری از راه اندازی چنین مراکز مفید دانشجویی، موافقت کلی خود را اعلام کرد و در پایان این نشست از بخش های مختلف بازدید نمود و با ارشیا شیزرپور، دبیر کل مرکز و اعضای شورای مرکزی و اجرایی گفتگو کرد.
برنامه های توسعه ای مرکز استعدادهای درخشان
در این بازدید، دکتر بهادر مکّی آبادی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه و سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، به بیان خصوصیات، ویژگی ها و کاستی های دو مرکز پرداخت و گفت: در صورت توافق، به دنبال راه اندازی مرکز کارآفرینی دانشجویان هستیم تا از این طریق دانشجویان با چگونگی تبدیل ایده به محصول گام به گام آشنا شوند.
وی تمرکز اصلی این مرکز را برمحصولات نیاز محور دانست و تاکید کرد: در نظر داریم در این مرکز مسیر امن و راحتی برای دانشجویان فراهم کنیم تا با تعامل با واحدهای مختلف حوزه سلامت، محصولات نیاز محوری را بر اساس نیازهای جامعه تولید کنند.
در این بازدید همچنین، دکتر مریم کرباسی مطلق، معاون آموزشی مرکز، گزارشی از فعالیت های جاری، امکانات، چالش ها و نیازهای مرکز استعدادهای درخشان ارائه کرد. سپس دکتر محمد مهدی طاهری، به معرفی مرکز کارآفرینی دانشجویی، اهداف و برنامه های آن پرداخت.
  • گروه خبری : دیپلم پژوهشی,آزمون کارشناسی ارشد,طرح های تحقیقاتی
  • کد خبر : 215033
کلمات کلیدی
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه