دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمیترین دانشگاه علوم پزشکی کشور، همواره پیشگام نوآوریهای آموزشی و پژوهشی در حیطه علوم پزشکی در ایران بوده است. روند پرشتاب دانش پزشکی در جهان و تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران به رسالت تبیین شدهش در راستای تولید علم و تربیت نیروی انسانی کارآمد، همواره دانشگاه را بر آن داشته است تا در پی ایجاد ساختارها و برنامههای آموزشی پژوهشی جدید برای نیل به این رسالت باشد.
هدف :
دیپلم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS Research Diploma) گواهینامهای است در زمینه پژوهشهای علوم پزشکی که دانشجویان[1] (به صورت موازی با تحصیل در رشته اصلی خود) و دانشآموختگان[2] رشتههای علوم پزشکی میتوانند در صورت به پایان رسانیدن موفقیت آمیز دوره مربوطه، آن را کسب کنند. دوره مزبور با هدف آموزش فراگیرانی[3] طراحی شده که علاوه بر دارا بودن دانش و نگرش مورد انتظار در رشته خود، با کسب مهارتهای پژوهشی بتوانند به عنوان نیروی کارآمد، به فعالیت پژوهشی بپردازند.
ماده 1- مشمولین:
بند 1-1: تمامی دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع دکترای حرفهای، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (ارشد، دکتری تخصصی، دستیاری و ...) رشته های مختلف دانشگاههای علوم پزشکی کشور که واجد شرایط مدنظر میباشند، مشمول این آیین نامه هستند.
تبصره 1: دانشجویان مشغول به تحصیل، در صورت دارا بودن معیارهای مدنظر دوره مربوطه، میتوانند از ترم دوم آغاز دوره تحصیلی خود، در این دوره شرکت کنند.
تبصره 2: تحصیل در این دوره برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران رایگان میباشد. در صورتیکه دوره دیپلم پژوهشی قبل یا همزمان با دانش آموختگی فراگیر تمام نشود، فراگیر موظف به پرداخت شهریه برای گذراندن ترم های تحصیلی باقی مانده می باشد.
تبصره 3: گذراندن دوره مذکور، برای تمامی دانش آموختگان و نیز دانشجویان دیگر دانشگاه های علوم پزشکی، مشمول هزینه (براساس نرخ مصوب پیشنهادی از طرف شورای عالی دیپلم پژوهشی) میباشد.
ماده 2- نحوه انتخاب و جذب متقاضیان شرکت در دوره:
بند 1-2: معیار ورود به دوره، براساس امتیازی است که فراگیران از معدل، مدرک زبان انگلیسی، رزومه و مصاحبه حضوری کسب میکنند.
بند 2-2: مسئول دوره (استاد و متولی پیشنهاد دهنده دوره) پس از ارائه پیشنهاد راه اندازی دوره (که به مراحل آن در شیوه نامه اشاره شده است) میتواند دوره مذکور را با نظارت مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه برگزار نماید. مسئول دوره موظف است دستورالعمل ارزشیابی مدارک و مصاحبه ها را تهیه کرده و شورای عالی دیپلم پژوهشی نیز مسئول تایید و تصویب آن خواهد بود.
ماده 3- بخش های دوره
این دوره شامل دو بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی) و پایان نامه تحقیقاتی است.
بند 1-3: بخش واحدهای آموزشی (نظری و عملی): فراگیران ملزم به گذراندن بین 8 تا 12 واحد درسی از پیش تعیین شده هستند.
تبصره1:تعداد و نوع واحدها در شیوه نامه و دستورالعمل اجرایی برنامه که پیش تر به آن اشاره شده است، مشخص می شود.
تبصره 2: فراگیران می توانند هر یک از دروس تئوری را به صورت معمول انتخاب و بگذرانند و یا در ابتدای ترم به صورت معرفی به استاد، در امتحان مربوطه شرکت کنند و چنانچه نمره قبولی را از آن درس نگیرند، موظف هستند آن درس را در همان ترم اخذ نمایند.
بند 2-3: بخش پایان نامه تحقیقاتی: این بخش شامل انجام یک پروژه تحقیقاتی معادل چهار واحد پایاننامه است.
تبصره1: تصویب و نظارت بر اجرای پایاننامه تحقیقاتی بر عهده شورای عالی دیپلم پژوهشی است.
تبصره2: تعداد فراگیرانی که به طور همزمان میتوانند پایان نامه خود را با یک استاد بگذرانند، در شیوهنامه و دستورالعمل اجرایی برنامه مشخص میشود و شورای عالی دیپلم پژوهشی مسئول تایید و تصویب این شیوهنامه و دستورالعمل اجرایی خواهد بود.
تبصره 3: جهت فارغ التحصیل شدن،فراگیر موظف است از پایان نامه تحقیقاتی خود دفاع نماید.
ماده 4- اعضای هیات علمی همکار برنامه
بند 1-4: کلیه اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه با حداقل مرتبه استادیاری که در سال گذشته حداقل یک مقاله ISI یا Medline به عنوان نویسنده اول یا مسئول، منتشر کرده باشند می توانند راهنمایی پایاننامه دانشجویان را در این دوره به عهده گیرند.
تبصره 1: دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی (غیر از دانشگاه علوم پزشکی تهران) که در حال گذراندن واحد پایاننامه مقطع تحصیلی خود در دانشگاه مبدا میباشند، در صورت صلاحدید مسئول دوره می توانند با استاد راهنمای خود در دانشگاه مبدا به همراه استاد راهنمای دوم منتخب از دوره دیپلم پژوهشی مدنظر، واحد پروژه دیپلم پژوهشی را اخذ کنند.
تبصره 2: در صورت مخالفت مسئول دوره با پذیرش استاد راهنما از دانشگاه محل تحصیل دانشجو، فراگیر بایستی پایان نامه خود را با اساتید معرفی شده از طرف دوره مذکور اخذ نماید.
تبصره 3: عنوان پایاننامه دانشجو در دانشگاه مبدا بایستی مورد پذیرش مسئول دوره دیپلم پژوهشی و در راستای عنوان و اهداف دوره مذکور باشد.
بند 2-4: فعالیتهای آموزشی اعضای هیات علمی در این برنامه از جمله راهنمایی پایان نامه، مشمول آییننامه جاری ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی خواهد بود و بر اساس آیین نامه مربوطه قابل محاسبه میباشد.
ماده 5 - طول دوره
بند 1-5: طول دوره حداکثر دو سال است و فراگیر باید پیش از پایان دوره دوساله از پایاننامه خود دفاع نماید.
تبصره 1: طول دوره به پیشنهاد استاد راهنمای پایان نامه و تایید شورای عالی، به شرط آنکه پیش از پایان دوره تحصیلی اصلی به پایان رسد، حداکثر تا یکسال دیگر قابل تمدید است و در صورتیکه دانشجو از مقطع تحصیلی خود دانشآموخته شود، بایستی هزینه بپردازد.
ماده 6 - گواهینامه
در انتهای دوره و بعد از انجام کلیه بخشهای تئوری و عملی و اخذ پذیرش برای انتشار مقاله، به فراگیرانی که برنامه را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهی نامه مربوطه از طرف دانشگاه و با امضای معاونین پژوهشی و آموزشی دانشگاه اعطا میشود.
ماده7- متولی اجرای برنامه
بند 1-7:متولی اجرای این برنامه، مرکز رشد استعدادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران زیر نظر شورای عالی دیپلم پژوهشی دانشگاه است و تصویب شیوه نامه و دستورالعملهای مربوط به اجرای این آیین نامه و هر گونه تغییر و اصلاح آن بر عهده این شورا خواهد بود.
بند 2-7: اعضای شورای عالی دیپلم پژوهشی با حکم رئیس دانشگاه به مدت سه سال منصوب میشوند و عبارتند از:
معاون پژوهشی دانشگاه (رییس شورا)
معاون آموزشی دانشگاه
رییس مرکز رشد استعدادهای درخشان (دبیر شورا)
رییس مرکز توسعه آموزش دانشگاه
سرپرست مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان
سه الی پنج نفر از معاونین پژوهشی مراکز تحقیقاتی به انتخاب رییس شورا
سه الی پنج نفر عضو حقیقی به انتخاب رییس شورا
بند 3-7: شورا می تواند بخشی از وظایف خود را به کمیتههای علمی و اجرایی یا واحدهای اجرایی مرتبط تفویض نماید.
ماده 8- تغییر و اصلاح آیین نامه
شورای عالی دیپلم پژوهشی می تواند پیشنهادات خود را برای تغییر و اصلاح این آیین نامه هر دو سال یکبار، به شورای دانشگاه ارایه نماید.
ارسال به دوستان