دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1396/12/13 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اولین گزارش پروژه بازنگری در کوریکولوم، توسط معاونت آموزشی مرکز پژوهش ها منتشر شد.

پروژه بازنگری در کوریکولوم، پنجره ای نو به سوی رویکردی جدید در پژوهش ، توسط معاونت آموزشی منتشر شد.

اولین بار که با مرکز پژوهش ها آشنا شدم را به خاطر ندارم اما میدانم بین ماه ها مهر تا اسفند سال 92 بود که به تازگی وارد دانشگاه شده بودم، و برای شرکت در کارگاه های پژوهشی مرکز اقدام کردم. شاید این نوع آشنایی برای تعدادی از ما اتفاق افتاده باشد که اولین باری که مرکز را دیدیم، آمده بودیم در کارگاه پژوهشی شرکت کنیم. آمده بودیم پژوهشگر شویم. تعدادی از ما این مسیر را پیش گرفتیم و تعدادی دیگر منصرف شدیم و شاید تعداد قابل توجهی از ما پیگیری جدی آن را به زمانی دیگر موکول کردیم. این اتفاق هر سال می افتد و تعداد زیادی از دانشجویان ورودی جدید در رشته های مختلف از طریق کارگاه های پژوهشی با مرکز پژوهش ها آشنا می شوند و جالب است که هر کسی بعد از آن مسیری را در پیش گرفته است. به عنوان یک دانشجو، شرکت در کارگاه ها را همواره دوست داشتم. حضور دانشجویی به عنوان مدرس که اختلاف سن زیادی با او نداشتم برای من انگیزه شد، که می توان این مسیر را هر چند که سخت باشد، طی نمود.  امسال به همراه تیمی قوی از دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی در معاونت آموزشی مرکز پژوهش ها شروع به کار کردیم و این بار با دید دیگری به کارگاه ها نگاه کردیم. این بار شرکت کننده نبودیم و بلکه برگزار کننده این کارگاه ها بودیم. این بار به جز جز کارگاه ها با دید انتقادی نگریستیم. کوریکولوم کارگاه ها را بررسی کردیم، با مدرسین صحبت کردیم و نظرات آن ها را جویا شدیم. با اساتید پژوهشگر و همکار مرکز صحبت کردیم و نتایج ارزشیابی هایی که شرکت کنندگان کارگاه ها یعنی خود شما برای ما نوشته بودید، خواندیم.  به نظر می آمد که زمان تغییر رسیده است، زمان این رسیده که کارگاه های پژوهش مرکز را متفاوت تر از گذشته برگزار کنیم. ارزشیابی این کارگاه ها موجود است و می دانیم که چه تعداد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه های دیگر از حضور در این کارگاه بهره برده اند. این بار می خواهیم تجربه ای متفاوت از آموزش پژوهش در مرکز پژوهش های دانشجویی را رقم بزنیم. به همین سبب تیمی از دانشجویان حرفه ای فعال در زمینه آموزش تشکیل شد و تحت نظارت "سرکار خانم دکتر مافی نژاد" عضو هیئت علمی گروه آموزش پزشکی شروع به کار کرد. هم اکنون این تیم در فاز نیاز سنجی و تدوین اهداف آموزشی جهت بازنگری کوریکولوم کارگاه های پژوهشی است. در قسمت های بعدی گزارش، به بررسی روند پروژه، فعالیت های انجام شده و فعالیت های پیش رو می پردازیم، هم چنین نکاتی را از بازنگری کوریکولوم مرور خواهیم کرد. مهدیس مروتی معاون آموزشی مرکز پژوهش های دانشجویی
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190776
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه