دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
اولین جلسه مشترک انجمن ها روز دوشنبه 96/7/10 با حضور سرپرست و دبیر کل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار شد.
در جلسه مشترک انجمن ها که با هدف تسهیل فعالیت های انجمن ها و برداشتن موانع پیش روی آنها به در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار شد؛ دبیر کل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و معاون پژوهشی مرکز ابتدا مشکلات موجود در مسیر فعالیت انجمن ها را بیان کردند و سپس با ارائه برنامه ها و اهداف خود خواستار بهبود شرایط فعالیت های انجمن ها شدند که شرح آن به ترتیب ذیل است : 1. محدود بودن فعالیت انجمن ها به شرکت درمجمع سالانه مرکز پژوهش ها 2. گزارش های انجمن ها از نحوه فعالیت ها ضعیف بوده است . 3. نداشتن جلسات حضوری انجمن ها و عدم ارتباط انجمن های مختلف با یکدیگر 4. ارتباط ضعیف شورای مرکزی و انجمن ها 5. رستم آبادی در ادامه اهداف و برنامه های خود را برای بهبود اوضاع انجمن ها بیان کرد: 6. انتخاب معاونت امور عملکردی 7. برگزاری جلسه دوماهانه انجمن ها 8. حضور معاونت های پژوهشی و آموزشی و روابط عمومی در جلسات به منظور برگزاری کارگاه ها و تقویت نیروی انسانی انجمن ها 9. اختصاص دادن اتاق و میز به انجمن های برتر مرکز 10. حضور انجمن ها در جلسات شورای مرکزی برای آشنایی و لینک شدن با اعضای شورای مرکزی 11. همکاری معاونت های مختلف در جهت گرفتن بازخورد ها در ادامه سهیلا سبحانی، معاون پژوهشی مرکز مشکل اصلی در مسیر فعالیت انجمن ها را نقص آیین نامه و متعاقبا نحوه رتبه بندی و امتیاز دهی انجمن ها و همچنین ضعیف بودن اطلاعات مربوط به انجمن ها در سایت مرکز بیان کرد و برنامه ها و اهداف خود را به ترتیب ذیل نام برد: 1. تغییر آیین نامه انجمن ها 2. برگزاری جلسه با مسئولین RRE برای تغییرات آیین نامه 3. افزایش همکاری بین انجمن ها و برگزاری کارگاه های متفاوت جهت افزایش بازدهی 4. امتیاز دهی و رتبه بندی مجدد انجمن ها طبق آیین نامه جدید 5. تقویت مستند سازی انجمن ها که در راستای آن به موارد ذیل اشاره کرد: تخصیص گواهی اجرایی ارائه مدارک شرکت در کنگره ها و همایش های داخلی وخارجی 6. روشن سازی تفاوت های برخی انجمن ها با RRE در ادامه جلسه دکتر پاسالار، سرپرست مرکزو معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیشنهاداتی در خصوص بهبود شرایط انجمن ها ارائه داد که به ترتیب ذیل است: 1. متنوع کردن نحوه امتیازدهی به انجمن ها 2. بازخورد دادن انجمن ها برای تصحیح آیین نامه و قوانین 3. تلاش برای منتشر کردن فعالیت های انجمن ها و تهیه مقاله حتی از پروژه های اجرایی برای بی ثمر نماندن فعالیت ها 4. لینک شدن انجمن ها 5. لینک شدن دانشجویان با انجمن ها در انتهای جلسه نیز با برگزاری رای گیری مریم حق شمار با کسب ۸ رای از ۱۱ رای موجود به عنوان معاون امور عملکردی انتخاب شد و با نظر اکثریت توافق بر این شد که جلسه دیگری در خصوص تغییر آیین نامه انجمن ها برگزار شود و هر انجمن تغییرات پیشنهادی خود را ارائه دهد. همچنین از انجمن ها خواسته شد اطلاعات تکمیلی انجمن خود را جهت ارتقا دادن سایت و راه های ارتباطی به علی ابدالی نماینده روابط عمومی در جلسه تحویل دهند.
ارسال به دوستان