دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
برگزاری جلسه نمایش فیلم پزشک (The Doctor) همراه با جلسه نقد
انجمن طب وسینما، جلسه نمایش فیلم پزشک (The Doctor) همراه با نقد فیلم را از ساعت 14 تا 17 در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار کرد.
در پی دعوت کانون پزشکی و سینما با همکاری مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ دوشنبه 16 خرداد ماه 1390 از ساعت 14 الی 17 جلسه نمایش فیلم"The Doctor" و نقد آن با حضور علاقمندان و اعضا این کانون در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی صورت گرفت.
در ابتدای جلسه به هدف برگزاری این نشست توسط دکتر امیرحسین گوگل مسئول انجمن طب و سینما و عضو مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه شرح داده شد.
سپس توسط دکتر کدیور نحوه شکل گیری این کانون و مسائل مطرح شده در این جلسات و اهداف استفاده از هنر سینما Cinemeducation در مقوله های مختلف پزشکی از جهت آموزش، پژوهش و حتی مراقبت های تسکینی و اخلاق حرفه ای بیان گردید. در ادامه این فیلم به طور کامل برای حضار نمایش داده شد. پس از اتمام نمایش فیلم نکات مرتبط در این فیلم از دیدگاه اخلاق پزشکی و رفتار حرفه ای و مهارت های ارتباطی در پانلی توسط دکتر آرامش، دکتر جباری، دکتر عمادی، دکتر پاسالار و دکتر کدیور مورد نقد قرار گفت.
در پایان جلسه ضمن پذیرایی که از سوی معاونت آموزشی پزشکی عمومی صورت گرفته بود به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد. لازم به ذکر می باشد که با مشارکت تارنمای سرمد دانشگاه علوم پزشکی تهران جایزه ای برای درج بهترین پیام این فیلم به مسابقه گذاشته شده است. در ضمن این جلسات قرار است پس از اتمام فصل تابستان نیز با نمایش فیلم های مختلف در مقوله های پزشکی و دیگر رشته ها با حضور متخصصین این حیطه ها ادامه یابد. علاقمندان می توانند پیشنهادات خود را به این کانون و انجمن برروی تارنمای سرمد و مرکز رشد استعدادهای رشد درخشان ارائه دهند.مروری بر فیلماین فیلم (The Doctor) یک داستان واقعی می باشد که براساس اتوبیوگرافی پزشکی به عنوان نویسنده کتاب My taste of my own medicine ساخته شده است. این فیلم رفتار جراحی موفق و صاحب نام را از دریچه دوربین سینما را در محیط بیمارستان و نحوه رفتار با بیماران و دیگر همکاران را نشان می دهد. داستان " The Doctor " فیلمی بیانگر شرایط مختلف زندگی این پزشک در تبدیل به نگاه یک بیمار و پالایش روحی وی و تغییر نگرش این پزشک در حیطه کار و زندگی می باشد. این فیلم بیانگر رفتارها و مسائل مرتبط در شرایط و موقعیت های مختلف این پزشک قبل از بیماری و پس از تشخیص و درمان می باشد که این رفتارها را به چالش می کشاند. مشاهده این فیلم می تواند برای کلیه دانشجویان پزشکی و حرف وابسته با بازنگری برخی از رفتارهای معمول در عرصه های درمانی کمک کننده باشد.
ارسال به دوستان