دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1398/02/14 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 66
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

حضور اعضای انجمن بیوتکنولوژی در سمینار آشنایی با زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی

اعضای انجمن بیوتکنولوژی پزشکی به عنوان دبیر سمینار و تیم اجرایی در سمینار آشنایی با زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی مشارکت فعالی داشتند.

سمینار «آشنایی با زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی» توسط شاخه دانشجویی انجمن بیوتکنولوژی ایران و با همکاری انجمن بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی تهران  و با حمایت انجمن بیوتکنولوژی ایران و شرکت آریوژن فارمد در 11 اردیبهشت ماه 98 در دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، سالن رازی برگزار شد. در این سمینار اعضای انجمن بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دبیر سمینار و تیم اجرایی همکاری نموده و مشارکت فعالی داشتند. سخنران اول آقای دکتر زینلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، به بیان «جایگاه آموزش و یادگیری مهارت های نرم برای ورود به زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی» پرداخت و در ابتدا به لزوم ورود به عرصه کارآفرینی به عنوان یکی از ضروریات کشور اشاره کرد و آنرا وظیفه نهادها و با تکیه بر جوانان دانست. سپس به ضروریات ورود به این عرصه اشاره کرده و  آموزش هدفمند مهارتهای سخت و نرم را در کنار هم از ارکان آن معرفی کرد. بعد از سخنرانی اول مجری سمینار با معرفی سخنران دوم به عنوان جوان موفق و نخبه از آقای دکتر رامین فاضل، مدیر عامل شرکت لیوژن فارمد، دعوت کرد. دکتر فاضل، بخش آموزشی سمینار را برعهده داشته و در این بخش مسیر ایده تا بازار را مرور کرده و به معرفی زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی پرداخت. در قسمت سوم بعد از دعوت مجری برنامه از دکتر جباری پور، ایشان به معرفی پارک فناوری پردیس و نقش آن در زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی پرداخت. وی به این نکته اشاره کرد که با توجه به اینکه قدمت احداث پارک فناوری در جهان به ۲۰ سال پیش باز می گردد ما در ایران بسیار تازه کار هستیم و راهی بلند را بایستی طی کنیم. اما تا اینجا گام های موثری در این راه برداشته ایم و پارک فناوری پردیس نمونه موفقی از این پارک هاست. بعد از پایان این سه سخنرانی مجری سمینار با تعریف ارائه آسانسوری و اینکه چه کسی می تواند ایده خود را در عرض یک دقیقه و نیم ارائه کند از حضار خواست که چه کسی داوطلب است و به این ترتیب ۸ نفر به ارائه خود پرداختند و در نهایت دکتر تولایی به آنالیز ایده ها پرداخت و ۴ نفر برگزیده جایزه دریافت نمودند. در بخش دوم سمینار گفت و گوی اول با آقای دکتر تولایی، عضو گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری بود که سوالات پیرامون جایگاه ستاد توسعه زیست فناوری در زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی بود. سوال اول مطرح شده از ایشان نقش ستاد و لزوم وجود ستاد زیست فناوری بود که وی اینگونه پاسخ داد که قانون اصل وجودی ستادهای علمی که نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درکشور هستند را بر هدایت، حمایت و جهت دادن به تحقیقات در عرصه های تخصصی قرار داده است که به تبدیل شدن دانش به فناوری را تسهیل می کنند و مسئول ترسیم افق های بلند عرصه علم، تعیین راهبردهای کشوری و اولویت های موضوعی آن علم با کمک پیشگامان و پیشکسوتان هستند. در این راستا ستاد توسعه زیست فناوری نیز با همین اهداف پایه گذاری شده و گام بر می دارد. سوال دوم مربوط به برنامه ها و اولویت های ستاد زیست فناوری بود که دکتر تولایی پاسخ داد که با توجه به ظرفیت های بالقوه و سرمایه عظیم موجود در کشور از جمله ظرفیت ها و منابع خدادادی و همچنین ظرفیت ها و منابع ژنتیکی متنوع در ۱۱ تنوع اقلیمی موجود در کشور بایستی بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد به طوری که این منابع غنی از ذخایر ژنتیکی بایستی با دست جوانان پویا و با استعداد کشور مهندسی شوند و به کار گرفته شوند بنابراین یکی از نقش های ستاد همین برنامه ریزی کردن برای استفاده از این ذخایر با  منابع انسانی فعال است. همچنین وی افزود که ستاد با محوریت دادن تحقیقات و پایان نامه های دانشجویی در دانشگاه ها به سمت موضوعات محوری و اساسی کشور گامی موثر برداشته است و پروژه تقسیم کار ملی کشوری در حوزه زیست فناوری که خود ایشان مسئول تدوین آن بود باعث شده که از ۱۱۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه زیست فناوری ۵۸ دانشگاه حوزه اصلی خود را مشخص نموده و ماحصل این پروژه ترسیم درخت واره ای شده که هر دانشگاه را مامور به یک پروژه اصلی نموده تا با تمرکز بر آن بتوانند آن محور و موضوع را بهتر پیش برند. در نهایت ایشان اشاره ای به حمایت کارگروه پژوهش و نوآوری ستاد برای دانشجویانی که براساس تقسیم کار ملی پایان نامه خود را در دانشگاه خود تعریف کنند، داشتند و راه های ارتباطی با ستاد را توضیح دادند.    گفت و گوی دوم با آقای دکتر فرشچی، مدیر عامل شرکت آریوژن صورت گرفت و ایشان به بیان تجربیات یک شرکت موفق در زیست بوم کسب و کار و کارآفرینی در بیوتکنولوژی پرداخت. ایشان در ابتدا شرکت آریوژن و محصولات و خط مشی آن را توضیح داد و اشاره ای به ارز آوری بالای این شرکت در عرض حدود ۱۰ سال تاسیس آن و بالا بردن ۲ برابری عدد فروش به ازای هر سال فعالیت آن داشت و در پاسخ به سوال اینکه چه عاملی را باعث موفقیت شرکت خود میدانید گفت؛ تلاش بسیار و پشتکار و انتخاب راه مناسب از عوامل تاثیرگذار بوده و آریوژن برای رسیدن به موفقیت سخت تلاش کرده به طوریکه هر فرد در آریوژن ۱۲ تا ۱۴ ساعت کار مفید می کند و این می تواند الگویی مناسب باشد که برای موفقیت بایستی سخت کوشید. گفت و گوی آخر با دکتر یونسی، مدیر عامل شتابدهنده سیناپس صورت گرفت. در این گفت و گو ابتدا با پرسش اینکه شتابدهنده چیست و کار اصلی آن به چه صورت است  آغاز شد و ایشان تعریف مختصری از شتابدهنده و نقش موثری که در شکل گیری یک ایده به یک استارت آپ دارد داشتند، سپس به معرفی و شرح وظایف سیناپس پرداختند و هدف اصلی سیناپس که سرمایه گذاری بر روی ایده های با محوریت تشخیصی (IVD) است را توضیح دادند. در بخش آخر معصومه بزاز رئیس شاخه دانشجویی انجمن بیوتکنولوژی، به ارائه گزارشی از اهداف شاخه پرداخت و با توجه به لزوم یادگیری  مهارتهای خاص عنوان شده در سمینار به لزوم یادگیری آنها اشاره کرد و یکی از برنامه های پیش روی شاخه دانشجویی را آموزش این مهارتها در جهت توانمندسازی زیست فناوران برشمرد و از همکاری شاخه دانشجویی با طرح صدف تخصصی پارک فناوری پردیس را در آینده نزدیک خبر داد.    
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 191260
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه