دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1404/09/25 - 23:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 70
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر شقایق حق جوی جوانمرد: «پژوهش یک کار نیست؛ یک سبک زندگی است»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد، سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تبریک هفته پژوهش با تأکید بر اهمیت پژوهش مسئله‌محور، نوآور و ارزش‌آفرین، پژوهش را فراتر از یک فعالیت علمی دانست. وی گفت: «پژوهش یک کار نیست؛ یک سبک زندگی است. یعنی وقتی کسی تصمیم می‌گیرد پژوهشگر شود، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد و یک تلاش خستگی‌ناپذیر را برای کشف حقیقت آغاز می‌کند.» 

دکتر حق‌جو جوانمرد افزود: «پژوهشگر کسی است که می‌خواهد بداند چه چیزی درست است و چه چیزی خوب است. همان دقت و آدابی که در پژوهش علمی رعایت می‌شود، بعداً در زندگی شخصی و اجتماعی او هم دیده می‌شود.»
رئیس مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت به اشتراک‌گذاری نتایج پژوهشی تصریح کرد: «بخش مهمی از پژوهش، عمومی‌سازی و منتشر کردن دستاوردهاست؛ اینکه بگوییم چه چیزی درست است و چه چیزی خوب است.»
وی ادامه داد: «اما پژوهش به انتشار ختم نمی‌شود. آن چیزی که خوب است باید کار کند و جریان پیدا کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید ظرفیت‌سازی شود و این مسیری است که تازه بعد از شناخت حقیقت آغاز می‌شود.»
دکتر حق‌جو جوانمرد با بیان اینکه تحقق یافته‌های پژوهشی نیازمند پافشاری است، اظهار داشت: «بعد از اینکه فهمیدیم چه چیزی درست و خوب است، برای اینکه آن در جای درست خود قرار بگیرد و پایدار شود، باید تلاش کنیم و بجنگیم؛ چیزی که در دنیا به آن توسعه می‌گویند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «پژوهش زمانی معنا دارد که برای پیدا کردن حقیقت و تحقق آن به اندازه کافی پافشاری کنیم. پژوهش به‌عنوان یک سبک زندگی یعنی پژوهشگر متعهد می‌شود خوبی را پیدا کند، آن را به جریان بیندازد و پای آن بایستد.»

 
  •  
  • کد خبر : 312562
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه