دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1394/06/22 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 62
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

رویکرد آموزش بین حرفه ای دستان مهربان سبب ارتقای دانشجویان می شود

علی گنجی زاده از کنترل قند خون و فشار خون 166 نفر در محله حسن آباد و توزیع 1000 بروشورآموزشی به همراه حداقل 1 دقیقه توضیح بین افراد منطقه خبر داد.

گالری عکس گفت و گویی با علی گنجی زاده، مسئول بخش دانشجویی دستان مهربان: آقای گنجی زاده ضمن معرفی کامل خودتان، لطفا در توضیحی نحوه شکل گرفتن این طرح را برای خوانندگان بگویید؟ علی گنجی زاده،  دانشجوی پزشکی ورودی 91 ، مسئول واحد سیاست‌گذاری مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان هستم و مسئولیت بخش دانشجویی طرح جهادی دستان مهربان بر عهده ی من است. بخش دانشجویی دستان مهربان در تاریخ 12 خرداد 1393 برای یک فعالیت کمپینی در طرح جهادی دستان مهربان شکل گرفت و در تاریخ 12 بهمن 1393 با راهنمایی دکتر آرش رشیدیان و دکتر عظیم میرزازاده به حالت یک طرح ارتقا دانشجویان تغییر یافت. از اهداف اصلی این طرح بگویید؟ این طرح با اهداف آموزش و تغییر نگرش دانشجویان و آموزش و تغییر نگرش مردم منطقه شکل گرفت. و در توضیح کامل تر باید بگویم:  آموزش و تغییر نگرش دانشجویان به منظوره:  آموزش با رویکرد مواجهه زودرس با جامه (early community exposure)  رویکرد آموزش بین حرفه‌ای (inter professional education)  آشنایی دانشجویان با مناطق محروم، فرهنگ ساکنین این مناطق و فقر فرهنگی و اقتصادی مردم برای رسیدن به این مهم، در روند ثبت نام، داوطلبین از میان رشته‌های پرستاری، پزشکی، داروسازی و تغذیه با معیار میزان انگیزه‌ای که در فرم ثبت نام نوشتند، انتخاب شدند:  6 نفر دانشجوی پزشکی دوره کارورزی  6 دانشجوی پزشکی دوره علوم پایه  6 دانشجوی تغذیه  6 دانشجوی داروسازی با معیار ورودی بعد از سال 91  6 دانشجوی پرستاری با معیار ورودی بعد از سال 92 با توجه به انتخاب فوق، تیم‌های 5 نفره از دانشجویان رشته‌های مختلف با سرپرستی دانشجوی دوره کارورزی انتخاب شدند و این تیم‌ها با تعریف نقش برای افراد (همان نقشی که پس از فراغت از تحصیل قرار است در تیم درمانی و بهداشتی داشته باشند)، به صورت خانه به خانه به آموزش مردم پرداختند و مراجعین را با توجه به میزان دانش و تخصص خود به همدیگر ارجاع می‌دادند.   آموزش و تغییر نگرش مردم منطقه به منظوره:    آموزش درباره علائم آسم و آلرژی طبق رفرنس سازمان جهانی بهداشت  آموزش درباره علائم خطر در بارداری طبق رفرنس کتاب مادران باردار وزارت بهداشت  آموزش درباره فشار خون بالا، علائم، خطرات و نحوه جلوگیری از ایجاد آن طبق رفرنسAHA  آموزش درباره دیابت، علائم، خطرات و نحوه جلوگیری از ایجاد آن طبق رفرنسIDF   ضمن تشکر از توضیحات کاملتان، لطفا بگویید نحوه آموزش دانشجویان شرکت کننده در طرح به چه صورت بود؟ دانشجویان برای آماده شدن برای آموزش مردم، قبل از طرح 6 ساعت آموزش با محتوی ذیل به صورت حضوری و role playدر دو روز سه‌شنبه 17 شهریور و چهارشنبه 18 شهریور دریافت کردند: i. "پزشکی پیشگیرانه" طبق رفرنس پایگاه Up To Date    1 ساعت ii. "الگوهای تغییر رفتار جامعه" طبق رفرنس مشترک NIH و دانشگاه هاروارد   1 ساعت iii. آموزش‌های علمی درباره دیابت، فشارخون بالا، آسم و علائم خطر در بارداری طبق منابع ذکر شده 1 ساعت iv. آموزش درباره سالمندان (ویژه دانشجویان داروسازی)     30 دقیقه v. آموزش عملی کار با دستگاه فشارخون و گلوکومتر در اسکیل لب دانشکده پزشکی   1 ساعت vi. آموزش نحوه ارتباط مؤثر طبق رفرنس دانشگاه Sussex    2 ساعت آقای گنجی زاده نحوه ی اجرای این دوره از طرح در کجا و چگونه بود؟ و چه نتایجی در بر داشت؟ در این دوره تیم‌های 5 نفره دانشجویی شامل رشته‌های گوناگون در ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه در مرکز بهداشت حسن‌آباد، خانه‌های حسن‌آباد، روستای خانلق، روستای کلین، روستای زیوان و روستای ابراهیم‌آباد شروع به کار کردند و کار تیم دانشجویی در ساعت 12:30 ظهر خاتمه یافت. به غیر از تیمی که در مرکز بهداشت حسن‌آباد قرار داشت و کمک به مراجعین می‌کرد، سایر تیم‌ها به صورت خانه به خانه به آموزش مردم پرداختند. همچنین در صورتی که نمره risk assessment  مردم در حیطه at risk قرار میگرفت، فشار خون و قند خون آنان توسط دانشجویان توسط دستگاه‌هایی که به همراه داشتند چک می‌شد و اگر وضعیت نیاز به بررسی بیشتر داشت توسط دانشجوی دوره کارورزی توسط یک فرم ارجاع مخصوص به پزشک منطقه ارجاع داده می‌شدند. تمامی افراد معاینه شده توسط دانشجویان در فرم‌های مخصوص بدون ذکر نام ثبت شده‌اند. در این بخش دانشجویان توانستند 166 نفر را ثبت نمایند تعداد 1000 بروشور را به همراه حداقل 1 دقیقه توضیح بین افراد منطقه پخش کنند (افراد به صورت گروه گروه جمع می‌شدند و دانشجویان برای آنان توضیح می‌دادند). در این طرح، طبق هماهنگی با معاونت بهداشت به تمامی افراد بالای 60 سال یک عدد قرص ویتامین D3 داده می‌شد و به آنان تاکید می‌شد که در هفته آتی به مرکز بهداشت مراجعه کنند و تشکیل پرونده بدهند. وظیفه این بخش با دانشجویان داروسازی بود. تمامی افرادی بالای 60 سالی که ویتامین D3 از تیم دانشجویی دریافت کردند، با نام و آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثبت شده‌اند. تعداد 24 سالمند ثبت شده‌اند. همچنین، با همکاری گروه پزشکی اجتماعی فرم‌هایی درباره وضعیت بهداشتی منطقه توسط دانشجویان و با نظر مردم پر شد. طبق این فرم‌ها مردم منطقه از بوی بد دود شهر صنعتی شمس‌آباد، وضعیت زباله‌سوزی شور‌آباد و کنار رودخانه، و در نهایت وضعیت بد بهداشتی دامداری‌های روستای ابراهیم‌آباد شکایت داشتند. در برگزاری این طرح چه اساتیدی با دانشجویان همکاری داشته اند؟ جا دارد از کمک‌ها و راهنمایی‌های فراوان استاد آرش رشیدیان، استاد عظیم میرازاده، و دکتر امینی منش مسئول SDH معاونت بهداشتی تشکر فراوان کنم.  و همچنین از معین حسینعلی پور؛ معاون بخش دانشجویی که از دانشجویان رشته ی  علوم آزمایشگاهی و معاون نوآوری مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان نیز می باشد نیز تشکر کنم و از تمامی دانشجویانی که در هر دوره در این طرح جهادی خداپسندانه شرکت می کنند.  
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189814
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه