دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1397/01/18 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 52
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مدرسه بین المللی بلایا و اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران MIE 2018

دوره مدرسه بين المللي بلایا و اورژانس دانشگاه علوم پزشكی تهران MIE 2018 در فروردين ماه سال جاری به مدت ٩ روز و با حضور نزديك به ١٨ نفر از دانشجويان پزشكی كشورهای آلمان، اتريش، بلغارستان و ايران برگزار شد.

دوره مدرسه بين المللي بلایا و اورژانس دانشگاه علوم پزشكر تهران MIE 2018 در فروردين ماه سال جاری به مدت ٩ روز و با حضور نزديك به ١٨ نفر از دانشجويان پزشكی كشورهای آلمان، اتريش، بلغارستان و ايران برگزار شد. ᅠدوره با همكاري و مشارکت دفتر اسكان سازمان ملل متحد، دانشگاه استنفورد، سازمان پزشكان بدون مرز، جمعيت هلال احمر، مجتمع بيمارستاني امام خمينی، دانشكده پزشكی، دانشكده بهداشت، مركز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشكی تهران و همت ٧ نفر از دانشجويان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران و با ارائه گواهينامه معتبر به كليه شركت كنندگان اجرا شد. اين دوره شرکت کنندگان در ٣ بخش مراقبت های اورژانس، حوادث و بلايا و سايكولوژي در بلايا و در زمان وقوع حوادث در طي ٨ روز آموزش هاي تئوري و عملي را گذراندند و در روز آخر دوره با استفاده از شبيه سازي باليني و قرار گرفتن در موقعيت هاي شبيه سازي شده مورد ارزيابي قرار گرفتند. طي دو روز ابتدايی اين دوره،به برگزاری افتتاحيه با حضور دكتر پاسالار و آشنايی افراد دوره با يكديگر پرداخته شد. در سومين روز دوره در ابتدا با حضور دكتر متيو اسكروبه معرفي سازمان پزشكان بدون مرز و بررسي تعداد از سوانح و حوادث بين المللی كه پزشكان بدون مرز در آنها نقش موثری داشتند پرداخته شد و سپس به آموزش ترياژ اوليه و ثانويه بيماران پرداخته شد چهارمين روز دوره در بخش صب شركت كنندگان به بازديد از بخش اورژانس بيمارستان سينا با حضور دكتر پاينده مهر و معرفي بخش های مختلف آن پرداختند و در نوبت عصر به برگزاری كارگاه هاي mindset و bystandar از پروژه hip تحت نظر پروفسور زيمباردو پرداخته شد. در روز پنجم اين دوره در بخش صبح با حضور اعضاي باتجربه سازمان هلال احمر،به معرفي اين سازمان و زيرساخت هاي آن و فعاليت ي هلال احمر از صفر تا صد حوادث پرداخته سد و در نوبت عصر به disaster risk assenssment و disaster risk management و معرفي تعدادي از حوادث طبيعي و نقش پزشك و نهادهای مرتبط با سلامت در آن ها پرداخته شد. ششمين روز دوره دوره  دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-HABITAT) در راستای آموزش، شناسایی و ارزیابی خطرات سوانح بر نظام سلامت و مدیریت آن، در سوله ستاد مدیریت بحران مستقر در پارک لاله و بخش آموزش مرکز قلب تهران به همکاری با برگزارکنندگان این دوره آموزشی پرداخت. خانم ماریا دتسنکو (مدیر مرکز اطلاعات سازمان ملل ایران) پس از شناساندن سازمان ملل و زیر مجموعههای آن، حوزه فعالیتهای پزشکان و پرستاران در این سازمان را معرفی و در انتها  به کمکهای این سازمان در حوادث پیشین در کشور اشاره نمود. دکتر فرهنگ شعفی نیز در ادامه به معرفی اخلاق حرفهای پرداخت. دکتر مجرب عضو انجمن مخاطره شناسی ایران نیز با ارائهای مفهومی ساده از مخاطرات لرزهای اهمیت ساخت ایمن بیمارستانها را برشمرد. در ادامه دکتر مهمت آکدوغان (مشاور دفتر حوزه کاهش خطر بلایا دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل) ابتدا با ارائه تاریخچه ای از اثر سوانح بر نظام سلامت در کشورهای جهان به خصوص ایران با استفاده از کار گروهی به شناساندن سطوح عملکردی، عناصر سازهای و غیر سازهای و به طور کلی عمده مباحث مهم و انتخابی در مهندسی عمران پرداخت. سرانجام شرکت کنندگان با حضور در مرکز قلب تهران و شناختن مباحث عملکردی کاهش خطر در بخش آموزش آن بیمارستان، در راستای درک عملی از بخش اورژانس و تاسیسات (مولدهای انرژی، دیگهای بخار، تابلو برقها و آسانسورها) آن سازمان بازدید نمودند. هفتمین روز دوره که روز آغازین بخش اورژانس از مباحث اصلی این مدرسه بود، دانشجویان به فراگیری اصول برخورد با بیمار تروما و نیز مهارت های مورد نیاز جهت انجام پروسه های درمانی اورژانسی همچون بخیه زدن،SMR  و ارزیابی و معاینه بیمار تروما پرداختند. در روز هشتم در ادامه روز اول بخش اورژانس این بار دانشجویان با مفاهیم پایه ای از جمله اصول احیا و نیز انجام آن به صورت عملی و کسب مهارت های اورژانسی همچون لوله گذاری تراشه، اصول و مهارت انجام تزریقات، نحوه اجرای لوله گذاری NG و OG پرداختند. بخش مهم و قابل توجهی از این روز به فراگیری ACLS و تمرین آن در قالب سناریو سپری گشت.  روز آخر این دوره، شبيه سازي باليني مهارت هاي حمايت حياتي پايه و پيشرفته بر اساس سناريو به صورت مگا كد بر روي شبيه ساز پيشرفته مركز مهارتهاي باليني مجتمع بيمارستاني امام خميني واقع در ساختمان معاونت امور دانشگاهي و همچنين طراحي و اجراي بازي ترياژ در يک صحنه فرضي حادثه با مصدومين انبوه در محوطه باند هلي كوپتر امداد هوایی با تدريس دكتر سالاری مسئول و مدرس مهارت هاي باليني این مرکز برگزار گرديد. و در نهايت با برگزاری اختتاميه دوره، سرتيفيكيت شركت كنندگان به آنها اهدا شد. گالری عکس مدرسه بين المللي بلایا و اورژانس دانشگاه علوم پزشكی تهران MIE 2018
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190801
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه