دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
مصاحبه با سید محمد پیری/ دارنده مدال طلا در حیطه تفکر علمی
دانشجوی حایز مدال طلای کشوری در حیطه تفکر علمی، این المپیادهای دانشجویی را فرصتی در جهت افزایش انگیزه و رقابت سالم بین دانشجویان دانشگا هها و القای تفکر جدید علمی در علوم پزشکی دانست.
سید محمد پیری دانشجوی رشته پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ششمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور موفق به کسب مدال طلا در حیطه تفکر علمی در علوم پایه شد. وی در مصاحبه با روابط عمومی مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه گفت: المپیاد امسال از لحاظ طرح موضوع و ایجاد فضای تفکر علمی به شیوه ای جدید و مبتکرانه دست زده بود که به هر حال یک سری نقاط ضعف و قوت نیز وجود داشت که باید با پیشنهادها و انتقادات سازنده در دوره های بعدی برطرف شود. شرکت در این المپیاد علاوه بر افزایش توانایی همکاری و کار تیمی با دانشجوهای دیگر نوع خاصی از تفکر در علوم پزشکی را القا می کند که متفاوت با روال معمول مطالعه اکثر دانشجویان است.مخصوصا زمانی که یک دانشجو خود را در موقعیت جدیدی برای فهم مطالب، آن هم از طریق مقالات و تحقیقات جدید قرار می دهد می تواند ایجاد کننده چالشی باشد که در نوع خودش منحصر به فرد و مفید است. البته یکسری چالش های مخرب نیز وجود داشت که می توان به عدم اطلاع رسانی مناسب در رابطه با جابجایی محل برگزاری المپیاد، ناهماهنگی های کادر اجرایی در بخش تیمی و عدم برنامه ریزی صحیح در زمان بندی امتحان اشاره کرد. وی افزود : خوشخبتانه ما در کار تیمی هم خیلی هماهنگ بودیم و تمامی شرایط یک تیم خوب را داشتیم البته انتقادی که بنده از تیم اجرایی و علمی المپیاد داشتم، نبود چارچوب خاصی در رابطه با برگزاری بخش تیم المپیاد بود. ایشان ضمن تشکر از تمامی اساتید و عوامل موثر در این موفقیت از جمله آقایان پیشگر، فرضی، آقاجانی و همچنین زحمات خانم محمدی و سایر هم تیمی هایش ( آقای احمدیان و عالمی) ابراز امیدواری کرد که در المپیاد بعدی نیز با برنامه ریزی های صحیح و اصولی شاهد موفقیتی همچون امسال برای تیم اعزامی دانشگاه علوم پزشکی تهران باشیم. وی در پایان بر لزوم ادامه داشتن کلاس های آمادگی مرکز و استفاده مستمر از اساتید با تجربه و افراد برتر سال های قبل تاکید کرد و پیشنهاد کرد که مراحل غربالگری درون دانشگاهی سریع انجام شود تا دانشجویان منتخب هر چه سریع تر نسبت به آمادگی برای المپیاد و آشنایی بیشتر با یکدیگر و اساتید محترم مهیا شوند.
ارسال به دوستان