دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
انجمن تصویر برداری مغزی، آخرین دوره عضوگیری خود را با ثبت نام اولیه 109 دانشجو از رشته های مختلف انجام داد.
انجمن "تصویر برداری مغزی" یکی از انجمن های فعال مرکز پژوهش های علمی دانشجویان است که سابقه فعالیت آن طولانی است و به اواخر سال 1395 باز میگردد. دکتر نیما رضایی و دکتر بهرام مبشر که از ابتدا حمایت خود را از تاسیس این گروه در شبکه جهانی آموزش و پژوهش های علمی ،یا همان یوسرن، اعلام کردند و این گروه با نام NeuroImaging Network (NIN) تاسیس شد. مانند بسیاری از فعالیت های شبکه یوسرن، جلسات و کارگاه ها و مجمع های عضو گیری گروه تصویر برداری مغزی بار ها به میزبانی مرکز پژوهش های دانشجویان برگزار شد. آخرین دوره عضو گیری گروه NIN فروردین ماه امسال با ثبت نام اولیه 109 نفر از دانشجویان رشته های مختلف پزشکی، تصویر برداری مغزی، الکترونیک، نرم افزار، روانشناسی، زبان شناسی و ...آغاز شد . ثبت نام کنندگان موظف بودند تا 5 ام فروردین ماه براساس یکی از 10 موضوع یادشده ، 3 عنوان جدید برای نوشتن مقاله مروری از نوع (narrative یا systematic) ارائه دهند. اعضای شورای مرکزی گروه بعد از بررسی عنوان ها یکی از موضوعات را انتخاب و به ثبت نام کنندگان اعلام کردند. تا این مرحله بیش از نیمی از ثبت نام کنندگان اولیه توانستند به مرحله بعد راه پیدا کنند. ثبت نام کنندگان 4 هفته فرصت داشتند تا پیش از جلسه معارفه اعضای جدید ، خلاصه ای از مقاله مورد نظر خود را در 500-1000 کلمه برای منتور خود از میان اعضای شورای مرکزی ارسال کنند. اعضای اصلی انجمن، مهسا دولتشاهی، حسین سنجری و فرزانه رحمانی بعد از بررسی دقیق خلاصه های ، نظرات خود برای بهبود و اصلاح عنوان و خلاصه را کتبا اعلام کردند و در پایان از میان حدود 120 شرکت کننده اولیه، 40 نفر پس از مرحله دوم گزینش به گروه راه پیدا کردند. اما این پایان کار نبود، در جلسه ی معارفه، هر یکی از اعضا به یکی از اعضای مرکزی به عنوان منتور معرفی شدند تا فعالیت آتی آنها را پایش کند. اعضای موقت اینبار تا پایان خرداد ماه فرصت داشتند تا دورنما (outline) مقاله مروری خود را به همراه قسمت مقدمه برای منتور خود ارسال کنند. تا امروز بیش از 20 نفر از اعضای تازه وارد به عنوان عضو فعال جدید، زیر نظر شورای مرکزی به فعالیت خود ادامه می دهند. استاد نیما رضایی ، متخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان، پرفسور بهرام مبشر اختر فیزیکدان از دانشگاه کالیفورنیا و استاد عباس علوی متخصص رادیولوژی از دانشگاه پنسیلوانیا از اعضای موسس و حامی NIN هستند. بخشی از فعالیت های این پیش انجمن در سالهای 2016-2018 در لینک زیر قابل مشاهده است: https://usern.tums.ac.ir/Group/Info/NIN
ارسال به دوستان