دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
گزارشی از برگزاری دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی (دانا)
در پایان چهارمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی دانشجویان در قالب کار گروهی توانستند نتیجه ی تحقیقات خود را ارائه دهند و با یکدیگر به رقابت بپردازند.
در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نظر به اهمیت بیش از پیش آموزش پزشکی و با هدف آشنایی دانشجویان پزشکی با مقوله ی آموزش پزشکی و همچنین تربیت دانشجویان صاحب نظر و آشنا با این مقوله، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری کمیته تخصصی اموزشی پزشکی انجمن دانشجویان پزشکی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، چهارمین دوره آموزشی نشر آموزش پزشکی را در فصل بهار برگزار کرد. در این دوره اساتید توانمند آموزش پزشکی همچون دکتر عظیم میرزازاده، دکتر علیزاده، دکتر پوریا روزرخ، دکتر آیین محمدی، دکتر مرتاض هجری، خانم دکتر مجتهدزاده، خانم دکتر علیزاده و ... حضور داشتند. بخش هایی از تدریس دوره توسط دانشجویان فعال در این عرصه همچون مهدیس مروتی، مانی بیگی، توحید ارسطو، سروناز شاهین و خانم گندمکار و... صورت گرفت. دانشجویان شرکت کننده در این دوره از رشته های علوم پزشکی اعم از پرستاری، داروسازی، پزشکی، اقتصاد پزشکی، رادیوتراپی و ... بودند که با حضور در دوره علاوه بر آشنایی با جنبه های مختلف آموزش پزشکی، برای فعالیت در حوزه های مختلف آن نیز تربیت شده و در فعالیت های آتی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران و کمیته تخصصی آموزش پزشکی در اولویت خواهند بود. در واقع دانا یک راه مناسب برای ورود و همکاری در پروژه های مختلف مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه می باشد. در چهارمین دوره آموزش نشر پزشکی (دانا) کارگاه های زیر برای شرکت کنندگان برگزار شد: *بررسی چالش های آموزش پزشکی *آشنایی با ترمینولوژی و مفاهیم آموزش پزشکی * آموزش مبتنی بر استاد * نسل هزاره * Flipped Classroom * پژوهش در آموزش * کارگاه SAT/PAL با موضوع Peer Assisted Learning و Students as Teachers * برنامه ریزی کوریکولوم * لیدرشیپ آموزشی *آموزش در گروه کوچک * بازخورد * Student Engagement *آموزش مبتنی بر بازی *ارزشیابی آموزشی Art in Medical education* presentation skills* *ارزیابی آموزشی در آخرین روز دوره دانا دانشجویان در گروه های از قبل تعیین شده، به رقابت با یکدیگر در ارائه کار گروهی خود پرداختند. از ابتدای دوره، موضوعاتی پیرامون مبانی آموزش پزشکی به گروه ها داده شد. گروه ها موظف بودند تا پیرامون این موضوعات تحقیق کرده و نتیجه تحقیقات خود را در قالب یک ارائه ۲۰ دقیقه ای در روز آخر دوره، به نمایش بگذارند. در پایان آخرین روز با داوری آقای دکتر میرزازاده، خانم دکتر مرتاض و خانم دکتر علیزاده، گروه های اول تا سوم مشخص شدند و جوایزی به این گروه ها تعلق گرفت.
ارسال به دوستان