دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
گزارش صد روزه فعالیت های شورای اجرایی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان
در راستای چشم انداز پنج ساله مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، شورای اجرایی مرکز پژوهش ها گزارش صد روزه فعالیت های خود را ارائه نمود.
با توجه به اهداف و چشم انداز پنج ساله مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، یکی از تصمیمات اتخاذ شده در سال جاری توسط یسنا رستم آبادی دبیر کل مرکز، ارائه گزارش فعالیت صد روزه معاونت ها می باشد. برای تهیه و بکارگیری هر چه بهتر این گزارش ها می توان موارد زیر را در نظر داشت: • مسئول هر معاونت بایستی که پس از فعالیت صد روزه تیم خود، گزارشی از موارد خواسته شده را در اختیار معاونت توسعه و پایش مرکز قرار دهد. • معاونت توسعه و پایش وظیفه گردآوری و تدوین این گزارش ها را داشته و در صورت لزوم، موارد تکمیلی را به آن افزوده یا از هر معاونت بخواهد در مواردی که کاستی وجود دارد، پس از اصلاح، گزارش را مجددا آماده سازد. • پس از آماده سازی گزارش، معاونت روابط عمومی وظیفه بارگذاری بر روی سایت و اطلاع رسانی به شورای مرکزی را خواهد داشت. • این گزارش همچنین در اختیار شورای مرکزی همان سال قرار خواهد گرفت تا با مطالعه آن، بر روند پیشرفت برنامه ها نظارت داشته و موارد احتمالی را در جلسات شورای مرکزی – اجرایی مطرح کنند. بدیهی هست که از هر راه دیگری نیز اعضای شورای مرکزی می توانند به طور اختصاصی نظرات و کمک¬های فکری خود را با معاونت مربوطه مطرح کنند. • معاونت توسعه و پایش با گردآوری نظرات دبیر و شورای مرکزی، وظیفه دارد که علل کاستی های موجود در محقق نشدن اهداف در صد روز پیشین را مشخص کرده و با کمک آن معاونت برای موانع موجود راه حلی بیندیشد. • معاونت توسعه و پایش با مقایسه گزارش هر معاونت با برنامه راهبردی آن، طی جلسه ای با هر معاونت و دبیر مرکز، می تواند برنامه کوتاه مدت صد روز آینده آن معاونت را اصلاح کند. • فعالیت های تیم اجرایی مرکز در بازه های زمانی مشخص، ثبت و مستند سازی شده و در اختیار معاونت ها و دبیران سال های آینده قرار خواهد گرفت تا با استفاده از آن بتوانند برنامه ریزی بهتری داشته باشند و تجربیات دوره های پیشین را کامل تر کنند. ما در مرکز پژوهش ها می خواهیم که روند اجرایی هر سال قطعه ای از مسیر بزرگتر و قسمتی از برنامه های بلند مدت تر باشد. امیدواریم با گذشت زمان و استفاده از اینگونه مستندات، نقاط ضعف هر سال در سال های آینده پوشش داده شده و نقاط قوت به دست فراموشی سپرده نشوند. گزارش جامع صد روزه شواری اجرایی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان
ارسال به دوستان