دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
گفت و گو با آوا آقاخانی، منتور حیطه آموزش پزشکی المپیاد علمی دانشجویی
آوا آقاخانی مهمترین دستاورد المپیاد را تجربه کار گروهی خواند و شرکت در المپیاد را فرصتی برای مهارتآموزی، کسب تجربه و دانش، و پیدا کردن افرادی که دغدغههای مشابه دارند دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان، پس از درخشش تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان با 20 مدال رنگارنگ و 10 دیپلم افتخار بر آن شدیم که گفت و گویی با آوا آقاخانی، منتور حیطه ی مدیریت نظام سلامت و علوم پایه داشته باشیم.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
آوا آقاخانی، منتور المپیاد آموزش پزشکی دوره 16 ام هستم.
تاکنون در چه حیطه ای از المپیاد شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟
آموزش دوره 14، برنز انفرادی
چند وقت است که به عنوان منتور در المپیاد های دانشجویی همکاری می کنید ؟
در دوره گذشته به عنوان منتور حیطه آموزش پزشکی فعالیت کردم.
در حال حاضر منتور چه حیطه ای هستید؟
آموزش پزشکی
لطفا به دانشجویان علاقمند به حیطه آموزش پزشکی توضیحاتی در خصوص این حیطه بدهید؟
اگر تا به حال پس از شرکت کردن در کلاس درس دانشگاه احساس کرده اید بازدهی کلاس کافی نبوده و کلاس میتوانست کیفیت بهتری داشته باشد، یا پس از شرکت در آزمونهای دانشگاه احساس کردید سوالات آزمون استاندارد نبوده و تمایل دارید برای بهبود شرایط کاری انجام دهید این حیطه میتواند برای شما مناسب باشد. در حیطه آموزش پزشکی سالانه یک موضوع کلی و منابع مرتبط با آن معرفی میشود. منابع شامل کتابها و مقالات مرتبط با موضوع اعلام شده هستند. آزمون انفرادی شامل دو مرحله است که سوالات آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم از منابع اعلام شده استخراج میشوند. آزمون گروهی نیز در دو مرحله برگزار میشود که در آن اعضای گروه به حل یک مسئله آموزشی و ارائه راهکار (به طور مثال در قالب کوریکولوم یا پروپوزال) میپردازند.
چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟
ورود من به دانشگاه همزمان با کرونا بود و کلاسهای مجازی بعضا با کیفیت پایینی برگزار میشد. این مسئله دغدغهای برای من ایجاد کرد که باعث شد به شرکت در المپیاد آموزش علاقهمند شوم.
فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟
مهمترین دستاورد المپیاد برای من تجربه کار گروهی بود. به طور کلی بستر دانشگاهها و مدارس ما خیلی برای انجام کارهای گروهی مناسب نیست و چنین فضایی را در کمتر جایی میتوانید تجربه کنید. به علاوه، المپیاد فرصتی برای مهارتآموزی، کسب تجربه و دانش، و پیدا کردن افرادی است که دغدغههای مشابه شما دارند. به طور کلی، المپیاد از جمله تجربههای دانشجویی است که به شما کمک میکند در یک دوره کوتاه چندماهه مهارتهای زیادی کسب کنید.
به نظرم روند برگزاری المپیادهای علومپزشکی در سطح کشور نیازمند بازبینی جدی از لحاظ نوع سوالات طراحی شده، زمانبندی و پایبندی کمیته به زمانبندی اعلام شده، و سهمیهبندی مناطق آمایشی در پذیرش در مراحل نهایی است.
همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟
به طور کلی خیر. المپیاد آموزش نیاز به مطالعه نسبتا مستمر دارد بنابراین شما میتوانید به راحتی با مطالعه مقادیر کمی از منابع در هر روز، زمان کوتاهی را به المپیاد اختصاص دهید. قبل از آزمونها (غربالگری درون دانشگاهی و سایر مراحل) مسلما نیاز به زمان بیشتری هست که قابل مدیریت کردن است.
آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟
بله. بهتر است ابتدا از علاقه خودتان اطمینان حاصل کنید (به طور مثال از طریق صحبت کردن با دانشجویانی که در دورههای قبل شرکت کردند)، و سپس در المپیاد شرکت کنید.
کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان را چگونه ارزیابی می کنید؟
تجربه من از شرکت در المپیاد، همراه شدن با اساتید و منتورهایی بود که با علاقه کلاسها را برگزار میکردند. قطعا کلاسهای مرکز در کسب نتایج بچهها بسیار موثر بوده است.
ارسال نظر