دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1397/07/04 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 101
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

گفت و گو با زوج موفق در دهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

در گفت و گویی صمیمانه کسری حاتم پور برنده مدال طلای حیطه کارآفرینی و زهرا فولادی برنده مدال نقره حیطه مدیریت نظام سلامت از همزمانی آمادگی برای شرکت در المپیاد و برپایی مراسم عقد خود برایمان صحبت کردند.

گفت و گویی صمیمانه با زوج موفق دردهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی ضمن تبریک برای کسب مدال به شما زوج جوان لطفاً خود را معرفی کنید. کسری حاتم پور گراویانی هستم، دانشجوی پزشکی ورودی 91 که موفق شدم در دهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم  در بخش انفرادی مدال طلا را کسب کنم. زهرا فولادی هستم، دانشجوی پزشکی ورودی 91 که توانستم در دهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در حیطه مدیریت نظام سلامت در بخش انفرادی مدال نقره و در بخش تیمی مدال طلا را کسب کنم. چطور شد که به فکر شرکت در المپیاد افتادید و چرا دو حیطه مختلف را برای حضور انتخاب کردید؟ حاتم پور: نظر به  اینکه در سال های رو به پایان دوره تحصیل خود هستم، مایل بودم توان خودم را در برخورد با یک حیطه جدید بسنجم و در کنار آن به علت علاقه به حیطه کارآفرینی قصد داشتم تا در این زمینه مطالعات هدف مندی داشته باشم و المپیاد به من کمک می کرد تا هر دوی این اهداف را برآورده کنم. فولادی: من نیز به علت علاقه به مباحث مدیریت و گذراندن دوره MPH در دانشگاه تصمیم به شرکت در المپیاد در حیطه مدیریت نظام سلامت گرفتم تا بتوانم تجارب و دانش جدیدی در این زمینه به دست بیاورم. از تجربه ی شرکت در دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور برایمان بگویید، آیا شرکت در المپیاد را به دیگر دانشجویان توصیه می کنید؟ حاتم پور: قطعا. طی دوران المپیاد کتاب های بسیاری خوبی را مطالعه کردم و با دوستان خوبی از سایر رشته ها و ورودی ها آشنا شدم و هم چنین از اساتید و کلاس های ارزشمندی استفاده کردم که مجموعا باعث می شوند تا تجربه ی شرکت در المپیاد را بسیار مفرح و آموزنده ارزیابی کنم و شرکت در المپیاد را به سایر دانشجویان نیز توصیه کنم. فولادی: شرکت در المپیاد تجربه بسیار متفاوتی است و لذت بخش ترین رقابتی بود که تا به حال تجربه کرده بودم و قطعا شرکت در المپیاد را به سایر دانشجویان توصیه می کنم. کلاس های آمادگی شرکت در المپیاد چقدر برایتان مفید بود؟ حاتم پور: کلاس های حیطه کارآفرینی در دو بخش برگزار شد. برای مرحله اول چند جلسه برای مطالعه و تدریس منابع داشتیم .هم چنین جلساتی تحت عنوان "صندلی تجربه" برای انتقال تجارب کارآفرینان برگزار شد که این جلسات بسیار مفید بودند. برای مرحله دوم هم جلساتی به صورت جمع خوانی برای منابع داشتیم که در این جا از تمامی دوستانم که در این جلسات شرکت داشتند ، تشکر می کنم. فولادی: کلاس های برگزار شده در حیطه مدیریت با اساتید باتجربه یکی از نکات قوت  دانشگاه علوم پزشکی تهران  می باشد و من نیز بسیار خوشحالم که توانستم حداکثر استفاده را از این کلاس ها ببرم. کدام اساتید شما را در پروسه ی المپیاد آموزش یا پشتیبانی کرده اند؟ حاتم پور: در حیطه کارآفرینی باید از آقای دکتر علامه به عنوان مسئول حیطه و دوست خوبم علی گنجی زاده که هم به عنوان رابط دانشجویی حیطه و هم به عنوان استاد از او چیزهای زیادی آموختم، تشکر کنم.مهندس بهزاد عزتی نیز به عنوان منتور در کار گروهی در کنار ما بود و در این راه از رهنمودهای وی بهره ی فراوان جستیم. دکتر امید متولی و دکتر سالار ارزیده، اساتید اهل فن بودند که باید از زحمات ایشان خصوصا آقای دکتر ارزیده تشکر کنم. هم چنین از خانم دکتر پاسالار و آقای دکتر نوری زاده برای زحمات همیشگی شان در زمینه المپیاد و استعدادهای درخشان سپاسگزارم. فولادی: در حیطه مدیریت از آقای دکتر جعفری پویان به عنوان مسئول حیطه  و آقای داریوش چیوایی به عنوان رابط دانشجویی که زحمات بسیاری بخصوص برای برگزاری کلاسها کشیدند، کمال قدردانی را دارم. هم چنین از زحمات آقای دکتر مصدق راد که به عنوان استاد راهنما در کار گروهی در کنار ما بودند، تشکر می کنم. جا دارد از زحمات معاونت محترم درمان دانشگاه آقای دکتر رضایی و هم چنین آقای دکتر لباف نیز قدردانی کنم. برای دانشجویان علاقه مند به شرکت در المپیاد پروسه ی ثبت نام تا برگزاری المپیاد را توضیح دهید؟ حاتم پور: مرحله اول از بهمن ماه هر سال کلید می خورد.ابتدا منابع و حیطه ها از سوی وزارت خانه اعلام می شوند و دانشجویان می توانند حسب علاقه ی خود در یکی از حیطه ها ثبت نام کنند. امسال برای اولین بار آزمون مرحله اول به¬صورت کشوری برگزار شد.رویه در سال های قبل به صورت اعلامی نفرات توسط دانشگاه ها بود که ممکن است در سال¬های آینده مجددا این شیوه تغییر کند. مع الوصف مرحله ی اول آزمون امسال به صورت کشوری در اواخر فروردین ماه برگزار شد.سوالات آزمون متنوع و به صورت صحیح/غلط، کوتاه پاسخ، چندگزینه ای، ویژگی کلیدی(KF) ، تطابق با شرح نامه(SCT) و پازل بودند. بعد از اعلام اسامی نفرات راه یافته به مرحله دوم (مجموعا 90 نفر در هر حیطه و حداکثر 10 نفر از هر دانشگاه) در مرحله دوم، مجددا یک آزمون تشریحی در مرداد ماه برگزار شد و در نهایت نفرات برتر انفرادی با توجه به آزمون مرحله اول و دوم مشخص شدند. در بخش گروهی نیز در قالب گروه های 3 یا 4 نفره از اردیبهشت ماه تا تیرماه به آماده کردن یک طرح تجاری(Business Plan) پرداختیم که این طرح ها ملاک انتخاب ده تیم برتر راه یافته به مرحله نهایی بودند و در مرحله نهایی نیز در یک روز به ارائه ی طرح براساس مسئله¬ی طراحی شده پرداختیم که در نهایت گروه های برتر تیمی با توجه به مرحله اول و دوم کارگروهی مشخص شدند. درکار تیمی راحت تر بودید یا آزمون انفرادی؟ حاتم پور: به شخصه هردو بخش برای من بسیار لذت بخش بود.بخش فردی به دلیل مطالعه کتب و مباحثه با دوستان و آشنایی با مباحث نوین کارآفرینی بسیار جذاب بود. بخش گروهی نیز به علت وجود گروه خوب و منتور بسیار مجرب باعث شد تا نکات جدیدی بیاموزم و توانایی های بیشتری در زمینه ی کار گروهی به دست بیاورم. فولادی: تجربه کار گروهی بسیار متفاوت و لذت بخش است و می تواند در تقویت مهارت های اجتماعی موثر واقع شود. در بخش انفرادی نیز اگر به حیطه خود علاقه داشته باشید از مطالب جدیدی که می آموزید بسیار لذت می برید. در دوره ی المپیاد چقدر به همدیگر کمک می کردید؟ حاتم پور: نکته جالب مکمل بودن مباحث کارآفرینی و مدیریت بود.یعنی وقتی که مباحث جالب را برای همدیگر توضیح می دادیم تازه متوجه می شدیم که این دانایی ها مکمل یکدیگرند و این خود باعث می شد تا بهتر مباحث را یاد بگیریم. فولادی: موضوع حیطه مدیریت در این دوره کنترل هزینه های نظام سلامت بود، مطالب مشترکی با حیطه کارآفرینی داشت وحتی دانستن مطالب هر دو حیطه می توانست به فهم بهتر آن موضوعات کمک کند. بنابراین ما این مطالب را برای هم توضیح می دادیم و راجع به آن ها بحث می کردیم و در صورت لزوم و برای رفع ایرادات خود به مطالعه منابع بیشتر می پرداختیم. علاوه بر این حضور هر دو نفر ما در این رقابت انگیزه مان برای تلاش را دوچندان می کرد. چالش هایی که با آن مواجه بودید چه بود و چطوربا آنها برخورد کردید؟ حاتم پور: چالش اصلی نوین بودن این حیطه و برگزاری آن برای اولین دوره بود، که خوشبختانه به علت علاقه مندی سایر دوستان شرکت کننده، توانستیم جلسات جمع خوانی متعددی برگزار کنیم و این جلسات منجر به مباحثه های بسیاری درباره ی مطالب موجود در منابع شد و این مباحثات با¬توجه به مفهومی بودن سوالات به ما کمک زیادی کرد تا در آزمون موفق تر ظاهر شویم. چالش دیگر نیز کم بودن اساتید دانشگاه در حوزه کارآفرینی بود که باتوجه به ظرفیت بالای هیات علمی دانشگاه مطمئنا در سال های آتی اساتید علاقه مند بیشتری به دانشجویان شرکت کننده در المپیاد مشاوره خواهند داد. فولادی: یکی از چالش هایی که با آن مواجه  شدم تعداد بالای سوالات تشریحی در امتحان نهایی و زمان محدود جهت پاسخ گویی بود که با مدیریت زمان،حفظ تمرکز در پاسخ دهی و نوشتن بهترین و مختصرترین پاسخ برای هر سوال سعی کردم بهترین نتیجه را از امتحان بگیرم. دوره ی المپیاد برای شما چه خاطره ی به یاد ماندنی با خود به همراه داشت؟ حاتم پور: به دلیل همزمانی مراسم عقد ما با موعد مقرر تحویل کارگروهی نتوانستیم در هفته ی آخر آن طور که باید و شاید به هم گروهی های خود کمک کنیم ، که با این حال دوستان هم گروهی من زحمات زیادی کشیدند و کار بسیار عالی آماده شد. جا دارد در اینجا از هم گروهی های خوبم آقایان احمدرضا عباسلو، فرشاد شاه کرمی و مصطفی عربی که در این مدت به من کمک های زیادی کردند ، تشکر کنم. فولادی: روز اعلام نتایج 10 تیم برتر جهت شرکت در مرحله گروهی مصادف با تولدم بود که همگروهی هایم خانم عاطفه بهکار و آقایان محمدحسین عسگردون و مصیب سلیمانی  در آن روز پر استرس برایم تولد گرفتند که جا دارد از زحمات ایشان تشکر کنم.   و در پایان  ضمن تشکر از وقتی که گذاشتید اگر صحبتی دارید بفرمایید. حاتم پور: مجددا باید از سایر دوستان شرکت کننده در حیطه ی کارآفرینی تشکر کنم. هم چنین از پدر، مادر ، برادر و همسرم نیز که در این مدت به من کمک های بسیاری کردند، تشکر کنم. فولادی: در پایان فرصت را غنیمت می شمارم تا از همسرم، خانواده ام و تمامی دوستانی که در این مسیر من را یاری کردند، تشکر کنم.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190921
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه