دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1389/03/03 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آغاز به کار دوره دوم برنامه RRE چشم پزشکی بصیر

جلسه اول دوره دوم RRE چشم پزشکی بصیر برگزار شد.

این برنامه دهمین برنامه آموزش عملی پژوهش (برنامه "تجربه انجام یک پژوهش واقعی" RRE: Real Research Experience) در مرکز رشد استعدادهای درخشان و دومین برنامه RRE در مرکز تحقیقات چشم پزشکی بصیر بود که با حضور جمعی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد. در این جلسه که روز شنبه 1 خرداد 1389 در سالن کنفرانس مرکز چشم پزشکی بصیر راس ساعت  16 آغاز گردید،  ابتدا دانشجویان ضمن معرفی خود، به چگونگی آشنایی خود با دوره RRE پرداختند و انتظارات و توقعات خود را از این برنامه تشریح نمودند. سپس دکتر نوری‌زاده مسوول اجرایی برنامه RRE در مرکز رشد استعدادهای درخشان، ضمن برشمردن نقایص آموزش پژوهش به روش برگزاری صرف کارگاه‌ها ، هدف از طراحی و اجرای RRE در دانشگاه علوم پزشکی تهران را تلاش برای رفع این نقایص برشمرد و عنوان کرد که طی این برنامه، دانشجویان ضمن آشنا شدن با مباحث تئوری شیوه‌های پژوهش در علوم بالینی، ایده‌های پژوهشی موجود در مراکز تحقیقاتی را با کمک اساتید به صورت طرح‌های پژوهشی مدون خواهند کرد و پس از تصویب این طرح‌ها، به انجام طرح پژوهشی مربوطه خواهند ‌پرداخت. محصول نهایی این برنامه تربیت پژوهشگر در حیطه‌های تخصصی و چاپ مقالات حاصل از این طرح‌ها در مجلات پژوهشی داخلی یا خارجی خواهد بود. برای دوره دوم RRE بصیر، 15 نفر از دانشجویان ثبت نام کرده بودند که 10 نفر از آنان در جلسه اول شرکت کردند.  با توجه به تاکید مرکز رشد استعدادهای درخشان بر افزایش کیفیت آموزش پژوهش در برنامه RRE و نیز لزوم حمایت علمی دانشجویان از طرف اساتید مراکز تحقیقاتی (که خود مستلزم صرف وقت از جانب اساتید و مرکز تحقیقات برای دانشجویان است)، در دوره جدید RRE از تعداد کمتری از دانشجویان ثبت نام به عمل می‌آید. بنابراین تعداد دانشجویان پذیرفته شده در RREهای جدید از 40 الی 60 دانشجو در هر دوره ، به 20-15 دانشجو کاهش یافته است.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 187790
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه