دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1394/07/01 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

عاطفه علیرضایی، دانشجوی برتر شانزدهمین کنگره ی دانشجویان علوم پزشکی کشور در پانل سخنرانی کوتاه

آشنایی با موضوعات جدید مقالات، آشنایی با نحوه ی داوری مقالات و همچنین به دست آوردن ایده های جدید از تجربیات عاطفه علیرضایی در شانزدهمین کنگره ی دانشجویان علوم پزشکی کشور بود.

عاطفه علیرضایی، دانشجوی ترم 7 رشته ی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بخش سخنرانی کوتاه  شانزدهمین کنگره ی سالانه ی ملی و ششمین کنگره ی بین المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور که امسال در زنجان برگزار شد، موفق به کسب عنوان برتر شد.    این دانشجوی برگزیده در گفتگویی با خبرنگار مرکز پژوهش های علمی دانشجویان از اضافه شدن بخش سخنرانی کوتاه به این کنگره ابراز خرسندی کرد و گفت: به نظر من مهمترین ویژگی این کنگره این است که تمام ارائه دهندگان مقالات، دانشجویان هستند و تقریبا در همه ی حیطه های علوم پزشکی مقاله ارائه می شود. هم چنین در سال های قبل مقالات پذیرفته شده فقط در دو قالب سخنرانی و پوستر ارائه می شد اما امسال بخش سخنرانی کوتاه هم به پنل ها اضافه شد که امیدوارم در  کنگره های بعدی هم ادامه پیدا کند. وی از مسئولان خواست تا با برگزاری جلسات presentation skill به افزایش مهارت ارائه دهندگان کمک کنند. علیرضایی در خصوص موضوع سخنرانی خود چنین توضیح داد:  عنوان مقاله موتاسیون های تالاسمی بتا در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور دارای شاخص خونی MCV<75 بود. افراد مورد مطالعه، بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز بیماران خاص زاهدان (3699 نفر) بودند، برای انجام مطالعه پس از جمع آوری نمونه ی خون بیماران و سپس استخراج و تخلیص DNA، پلی مورفیسم های ژن های بتا تالاسمی تعیین شد. در این مقاله دکتر علیزاده به عنوان استاد راهنما، آقای درگلاله و خانم ها اسماعیلی، برق جلوه، صفری و خداوردی از همکاران بودند. وی شرکت در این کنگره را سبب آشنایی با موضوعات جدید مقالات، آشنایی با نحوه ی داوری مقالات و همچنین به دست آوردن ایده های جدید و در نهایت کسب تجربه در ارائه ی مقاله و آشنایی و شناخت نقاط ضعف و قوت خود در حیطه علوم آزمایشگاهی خواند. در پایان از دیگر دانشجویان خواست برای رسیدن به اهداف خود پشتکار داشته باشند و از همان سال های ابتدایی ورود به دانشگاه در کلاس های در کلاس های سرچ، روش تحقیق، نوشتن پروپوزال و مقاله نویسی و ... شرکت کنند و با قبول نشدن پروپوزال خود دست از کار نشکند و با پشتکار بیشتر ادامه دهند تا به نتیجه مطلوب خود برسند.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189832
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه