دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1395/07/17 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 58
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

مصاحبه با دانشجوی برگزیده و نمونه علمی دانشکده پیراپزشکی

فاروق نعمانی و علیرضا دررودی دارندگان مدال برنز حیطه جانبی هشتمین المپیاد علمی دانشجویان کشور، رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد و دانشجویان فعال مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به عنوان دانشجویان نمونه علمی دانشکده پیراپزشکی در انتخاب شدند.

فاروق نعمانی و علیرضا دررودی دارندگان مدال برنز حیطه جانبی هشتمین المپیاد علمی دانشجویان کشور، رتبه های برتر آزمون کارشناسی ارشد سال 1395 و از دانشجویان فعال در مرکز پژوهش های دانشجویی به عنوان دانشجویان نمونه علمی دانشکده پیراپزشکی در سال تحصیلی 94-95 انتخاب شدند و در مراسمی از طرف ریاست و معاونین دانشکده پیراپزشکی از آنان تقدیر به عمل آمد. بدین منظور مصاحبه ای را با یکی از این دانشجویان ترتیب داده ایم. لطفا ضمن معرفی خود، برایمان از افتخاراتی که تاکنون در زمینه های علمی – پژوهشی کسب کرده اید بفرمایید. فاروق نعمانی هستم، دانشجوی ترم اول مقطع کاشناسی ارشد در رشته ی اقتصاد بهداشت دانشکده بهداشت، و فارغ التحصیل رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی در دوره کارشناسی از دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. من در سال 95 موفق به کسب رتبه 12 در آزمون سراسری کارشناسی ارشد شدم و همچنین در هشتمین المپیاد علمی دانشجویان کشور، مدال برنز حیطه جانبی را در حیطه مدیریت نظام سلامت کسب کردم.  علاوه بر این از نظر پژوهشی 1 مقاله چاپ شده در مجله بیمارستان و 2 مقاله در همایش بین المللی پزشک خانواده در شیراز و 2 مقاله در همایش بین المللی توسعه پایدار سلامت در تهران و 4 طرح پژوهشی ثبت شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران دارم که در حال اجرا می باشند.  بنده با کمک دوستانم گزارش سال 2013 سازمان جهانی بهداشت را با عنوان "پژوهش برای پوشش همگانی سلامت" ترجمه کرده ایم که در حال گذراندن پروسه چاپ می باشد. و همچنین از سال 94 سرپرست کمیته پژوهشی انجمن علمی پژوهشی مدیریت و اقتصاد سلامت بودم و از مهرماه 1395 هم از طرف سرپرست مرکز پژوهش ها،خانم دکتر پاسالار به به عنوان دبیر انجمن انتخاب شدم. ضمن تبریک برای کسب این موفقیت های بزرگ، شما به عنوان دانشجوی برگزیده نمونه علمی دانشکده پیراپزشکی انتخاب شدید، کمی در این ارتباط هم توضیحاتی بفرمایید . بله در مراسمی که به عنوان جشن ورودی های سال 95 دانشکده پیراپزشکی برگزار شد با توجه به کسب مدال برنز المپیاد، کسب رتبه 12 کنکور کارشناسی ارشد، معدل چهار سال دوره کارشناسی و سایر فعالیت ها، بنده و آقای دررودی که تقریبا فعالیت های مشترک و مشابه زیادی در دانشکده و مرکز پژوهش های دانشجویی داشتیم به عنوان دانشجویان برگزیده و نمونه علمی دانشکده پیراپزشکی در سال تحصیلی 95-94 انتخاب شدیم که در این مراسم از ما تقدیر به عمل آمد. کمی درباره ی حضورتان در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان توضیح دهید، از چه سالی بود و چه کارهایی انجام دادید؟ من از سال 93 به طور جدی فعالیت های پژوهشی را با شرکت در کارگاه های آموزشی مرکز شروع کردم و بعد از آن در سال 94 در کنار دوستانم به برخی فعالیت های آموزشی و پژوهشی در قالب کمیته پژوهشی انجمن مدیریت و اقتصاد سلامت مشغول شدیم و شکر خدا در این مرحله موفقیت هایی را هم بدست آوردیم.  برای نمونه 12 ساعت برگزاری کارگاه های آموزش دوره پژوهش برای دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و تشکیل دو کارگروه مطالعاتی با عنوان " کارگروه مطالعاتی پزشک خانواده" و " کارگروه مطالعاتی ایمنی بیمارستان" توانستیم در دو همایش داخلی کشور 10 عنوان مقاله را ارائه بدهیم.  علاوه براین، برگزاری 10 ساعت دوره آموزش آشنایی با نظام اعتباربخشی در بیمارستان ها با حضور اساتید مجرب دانشگاه و وزارت بهداشت، از دیگر فعالیت های من در کمیته پژوهشی انجمن مدیریت و اقتصاد سلامت بود. به نظر شما، حضور در محیط های دانشجویی مانند مرکز پژوهش ها تاثیری در روند پیشرفتتان داشته است؟ آیا همزمانی تحصیل با فعالیت های دانشجویی اختلالی به درستان وارد نکرده است؟ 100 درصد تاثیر مثبتی در پیشرفتم داشته است. باید بگویم فضایی که در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان فراهم شده همواره باعث میشود که دانشجویان انگیزه مضاعفی را برای فعالیت در حوزه های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی پیدا کنند و من هم از این قاعده مستثنی نبودم و حضورم در مرکز را به عنوان اصلی ترین عامل موفقیتم می دانم. مخصوصا آشنا شدن با دوستان و کسانی که در اینجا به موفقیت های بسیاری دست پیدا کردند، سبب ایجاد تحرک هرچه بیشتر در دانشجویان می شود. در برخی موارد تداخلاتی با درسم به وجود می آمد ولی در کل هیچ وقت در ارتباط با این موضوع با مشکل جدی مواجه نشدم . آیا به دیگر دانشجویان توصیه می کنید که وارد کارهای اجرایی و دانشجویی من جمله انجمن های علمی شوند؟ 100 درصد. ببینیند دانشگاه در برخی موارد ظرفیت های زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده که می توانند در آنجا فعالیت کنند و خودشان را به اثبات برسانند، که مرکز پژوهش های دانشجویی و وجود انجمن های دانشجویی فعال در این زمینه بهترین نمونه آن می باشند. اما باید توجه کنیم که ظرفیت ها محدودند و رقابت زیادی برای تصاحب این ظرفیت ها وجود دارد. این محدودیت باعث می شود که متاسفانه افراد با استعداد کمتری بتوانند خودشان را نشان بدهند و این فرصت برای بسیاری دیگر از افراد فراهم نشود. در اینجا خواهشی که از مسئولین دانشگاه دارم این است که با ایجاد کردن موقعیت ها و ظرفیت های این چنینی در معاونت های مختلف و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، فرصت های بیشتری را برای دانشجویان فراهم کنند تا بتوانند فعالیت مثمر ثمری را در دانشگاه داشته باشند. در کنار این، از دانشجویان عزیز می خواهم که با حضور در تمام معاونت ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه از ظرفیت های موجود استفاده کنند. که در این صورت می توانند توانایی های بالقوه خود را بالفعل نمایند. اما در نهایت، در کنار همه آنچه که گفته شد از حمایت های همه اساتید عزیز دوره کارشناسی مخصوصا دکتر حسین درگاهی ممنونم و تشکری ویژه و مخصوص دارم از خانم دکتر پاسالار بخاطر زحمات بی دریغ و حمایت های همیشگیشان. در پایان جا دارد که از تلاش ها و زحمات پرسنل و کارکنان مرکز پژوهش های دانشجویی و مرکز رشد استعدادهای درخشان  نیز سپاسگزاری کنم و خداقوت بگم.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190269
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه