دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
منابع حیطۀ استدلال بالینی سومین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور اعلام شد.
منابع حیطۀ استدلال بالینی
1 - منظور از طب سرپایی(Ambulatory medicine) آن قسمت از علم پزشکی میباشد که فارغ التحصیلان عمومی قادر به تجزیه و تحلیل، تشخیص، درمان و یا ارجاع مناسب آن به مراکز بالاتر میباشند. در این حوزه پزشك در اکثر موارد بدون نياز به ارجاع بيمار براي بستري شدن، اقدامات تشخيصي و درماني را انجام ميدهد. به عنوان مثال پزشک خانواده میبایستی با اصول کلی تشخیص آمبولی ریه آشنا بوده و در برخورد با بیمار مبتلا به تنگی نفس توانایی این مطلب را داشته باشد که چگونه به آمبولی ریه شک نماید و در مرحله بعدی چه اقدام مناسبی را باید انجام دهد. طبیعتا دانستن جزئیات نحوه تشخیص مانند اسکن ریه و یا CT angiography و یا تعیین شدت آمبولی و یا نحوه درمان در فاز حاد از عهده پزشک خانواده خارج بوده و لذا جزو سئوال المپیاد نخواهد بود. در همین مورد پزشک خانواده بایستی ازکلیات نحوه درمان دراز مدت و یا عوارض درمان (آنتی کوآگولان) اطلاع داشته باشد.
مثال دیگر: در برخورد با بیمار مبتلا به درد شکمی بایستی از روی شرح حال و معاینه فیزیکی و آزمایشات مقدماتی توانایی بیان تشخیصهای افتراقی را داشته و بعنوان نمونه اصول تشخیصی و درمانی پانکراتیت حاد را بداند ولی اینکه نحوه برخورد با عوارض پانکراتیت (مانند پسودوسیست و یا آبسه ) را بداند الزامی نمیباشد. باید توانایی ارجاع صحیح به جراح را داشته و از ارجاع بیمورد به سطوح بالاتر نیز اجتناب نماید. به همین دلیل بسیاری از مواردی که در کتب پزشکی وجود دارد و تدریس میگردد در اینجا کاربرد نداشته و لذا مطرح نمیگردد. بنابراین قضاوت در مورد اینکه چه بیماری نیاز به ارجاع دارد و چه بیماری ندارد خود قسمت مهمی از استدلال در حیطۀ طب سرپایی است.
2- سئوالات از حیطه طب سرپائی شامل طب داخلی، اطفال، جراحی و زنان و زایمان انتخاب میگردد. هیچ کتاب و یا مجله خاصی به عنوان رفرانس امتحانی در این المپیاد معرفی نمیگردد؛ به عبارت دیگر داوطلب آزاد است به مطالعه هر منبعی که با موضوع طب سرپایی مرتبط میباشد اقدام نماید و متقابلاً تیم طراحی سوال نیز در چهارچوب تعریف شده و از چهار حیطۀ فوق به طرح سئوال می پردازد. منابع زیر صرفا جهت آشنایی بیشتر با طب سرپایی و به جهت مطالعه فراگیرتر معرفی میگردند:
1- Current Diagnosis &Treatment in Family Medicine,Jeannet E. South - Paul.2th edition
governance international ,2006 vol 11 – Issue 1
2- First Exposure Internal Medicine Ambulatory Medicine,Andrew ,R. Hoellein and.... ,McGrrow Hill Medical,2009
3-Text ook of family medicine, mMcWhinney, lan R, Oxford university, 2009
ارسال به دوستان