دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
کارگاه برنامه نویسی Python برای دانشجویان علوم پزشکی در روزهای پنج شنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ توسط انجمن فناوری های هوشمند پزشکی با همکاری آزمایشگاه سیگنال و تجهیزات پزشکی و پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی به صورت مجازی در بستر اسکای روم مرکز پژوهش های علمی دانشجویان برگزار شد.
در این دوره، در ابتدا به بیان مفاهیم برنامه نویسی و اهمیت یادگیری این زبان پرداخته شد و سپس مراحل نصب محیط برنامه نویسی زبان پایتون توضیح داده شد. در ادامه با توجه به اینکه برای کار با هر زبان برنامه نویسی اولین مرحله یادگیری موارد پایه ای آن زبان برنامه نویسی است، اصول اولیه برنامه نویسی در پایتون به بیان ساده گفته شد. پس از آن به مباحث سطح بالاتر در زبان برنامه نویسی پایتون مانند: توابع، گزاره های شرطی، کلاس ها، وراثت، کتابخانه های کاربردی در حوزه پزشکی و شی گرایی مورد بررسی قرار گرفت. کدنویسی در هر قسمت از تدریس مباحث نیز همراه با مثال های مرتبط با حوزه پزشکی انجام شد تا شرکت کنندگان بتوانند نیز در رفع مشکلات و چالش های مرتبط با برنامه نویسی آشنا شوند.
ارسال به دوستان