دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1403/08/12 - 12:13
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 480
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گفت و گو با امید توکل دارنده مدال برنز آزمون انفرادی و گروهی حیطه آموزش پزشکی شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان

امید توکل که در شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور موفق به کسب مدال برنز شد، مسیر المپیاد را جالب و پر تجربه خواند و از علاقمندان خواست تا برای کسب تجارب جدیدتر در المپیاد شرکت کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز رشد استعدادهای درخشان، گفت و گو با امید توکل
 
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
 
من امید توکل هستم، دانشجوی داروسازی سال آخر دانشگاه علوم پزشکی تهران.
 
در چه حیطه ای شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟
 
برنز گروهی و انفرادی حیطه آموزش پزشکی
 
 لطفا به دانشجویان علاقمند به حیطه آموزش پزشکی توضیحاتی در خصوص این حیطه بدهید؟
 
منابعی که معرفی شد برام جالب بود و بهم کمک کرد که نگاهم به آموزش تو دانشکده‌مون تغییر کند. این حیطه تمرکز زیادی روی منابع دارد و کتاب‌ها و مقالاتی که معرفی می شوند باید با دقت خوانده بشوند. حتی در بخش گروهی هم شیوه‌نامه به تشریح همه چیز را توضیح داده بود و تمرکز زیادی روی علمی نوشتن پروپوزال محصول آموزشی داشت. خلاصه تسلط بالا روی منابع و شیوه‌نامه‌ها در این حیطه خیلی مهم است.
 
 چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟
 
میخواستم این مسیر را تجربه کنم و در ابتدا بین کارآفرینی و آموزش پزشکی دو دل بودم و چیزی که انتظار داشتم در هر دو ببینم تهیه‌ی یک محصول بود.
 
آیا سال های پیشین هم در المپیاد شرکت کرده بودید؟ 
 
سال اول که آمدم دانشگاه حیطه ی بین رشته‌ای فلسفه برایم جالب بود و ثبت نام کردم اما ادامه ندادم.
 
 از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟
 
خب بنده در هر دو مرحله ی انفرادی و گروهی (با هم گروهی هایم کوثر خراشادیزاده، آتنا مدرسی، صبا منافی آذر و عضو دیگرمان مهسا شفیعی از وزارت علوم که متاسفانه شیوه‌نامه وسط راه عوض شد و نتوانستیم در مسابقه با هم باشیم موفق به کسب مدال برنز شدم ولی احساس میکنم در آزمون گروهی موفق‌تر بودم. تجربه‌ای که داشتیم در دو ماه واقعا جالب بود، ایده‌هایی که میدادیم، جلسات حضوری و آنلاین متعددمون به ما کمک کرد که یک محصول آموزشی و ارائه خوبی داشته باشیم.
 
فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟
 
بنظرم خیلی مسیر جالبی بود  و همانطور که گفتم رساندن این دانشی که در مرحله اول انفرادی گرفتیم به یک محصول در مرحله گروهی، یا ادغام متون و تحلیلی که باید در مرحله دوم انفرادی میدادیم جالبترش میکرد. ولی به نظرم در انتخاب بعضی مقالات یا تهیه سوالات می توانستند بهتر عمل کنند.
 
همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟
 
چون در ترم‌های آخر هستم درس زیادی نداشتم ولی در نوشتن پایان‌نامه‌ ا م مشکل ایجاد کرد و متاسفانه کارهایم  عقب افتاد.
 
آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟
 
بله، تجربه جالبی هست.
 
کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
کلاس‌ها برای آشنا شدن با بقیه بچه‌ها و حل شدن بعضی از بخشهای نا مفهوم منابع خوب بود ولی می توانستند در بخش تحلیلی و ادغام متون هم در کلاسها بیشتر تمرکز کنند.
 
منتور حیطه ی شما چه کسی بود و حضور منتورها را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
منتور حیطه من آقای سینا گلستانی بود که در طول مسیر باهام چک می کردند و انرژی می دادند.
 
با تشکر از وقتی که گذاشتید و تجربه های مفیدی که در اختیار علاقمندان گذاشتید. 
 
  • کد خبر : 282881
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه