دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
بازدید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز از مرکز تحقیقات سرطان
چهارشنبه17آذر مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان دانشجویان استعدادهای درخشان و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی البرز بود.
چهارشنبه17آذر مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان دانشجویان استعدادهای درخشان و پژوهشگر علوم پزشکی البرز بود. در این تور علمی نخست دکتر عمرانی پور معاون آموزشی مرکز تحقیقات ضمن خیر مقدم به حاضرین تاریخچهی کوتاهی در شکلگیری مرکز را بیان کرد سپس دکتر زنده دل معاون پژوهشی و قائم مقام مرکز وضعیت سرطان در کشور تشریح کرد و خلاصهای از مشکلات و نقایص مربوط در نظامهای پیشگیری، درمان وپژوهش در این زمینه را برشمرد.
در ادامه دکتر نوری زاده معاون مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن بیان ساختار مرکز رشد گفت، برخلاف سایر دانشگاهها مرکز رشد استعدادهای درخشان و مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تحت یک مدیریت واحد اداره میشوند که این ساختار تجربه بسیار موفقی بوده است، وی پس به تشریح برنامه آموزش علمی پژوهشی(RRE) پرداخت و افزود در این برنامه آموزشی با تفاهمی که بین مرکز پژوهشها و یک مرکز تحقیقاتی صورت میگیرد نخست تعدادی طرح اولیه پژوهشی از جانب مرکز تحقیقات معرفی میشود و سپس دانشجویان علاقمندی که برای شرکت در برنامه ثبت نام کردهاند در یک دوره آموزشی تعریف شده ضمن شرکت در کارگاههای آموزش متدولوژی پژوهش که توسط مرکز پژوهش ها برگزار میشود با کمک اساتید مرکز تحقیقات مربوطه ایده اولیه طرح پژوهشی را پرورش دارد و آن را تبدیل به یک پروپوزال می کنند این پروپوزالها پس از تصویب در مرکز پژوهشها و شورای پژوهشی دانشگاه توسط دانشجویان اجرا شده و نهایتاً این طرح ها در مجلات علمی منتشر میشوند.
وی اضافه کرد تاکنون بیش از 10 برنامه آموزشی RRE با مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دانشگاهی آغاز شده است که یکی از موفقترین آنها، RRE تحقیقات سرطان است.
پس از گذشت 2 سال از برنامه حدود10 طرح پژوهشی مقاله در حال انجام است که برخی از آنها به نتایج نهایی و مرحله نوشتن مقاله رسیده است و برخی نیز تبدیل به پروژههای بین المللی شده است این برنامه در ابتدا با حدود65 نفر از دانشجویان آغاز گردید.
ضمن آنکه یکی از دانشجویان این دوره (خانم ندا امینی) برای گذراندن یک دوره آموزشی ویژه با هزینه مرکز تحقیقات و مرکز پژوهشها به دانشگاه کارولینسکا در سوئد اعزام شده است.
در انتها دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز از بخشهای مختلف مرکز تحقیقات سرطان بازدید کردند.
ارسال به دوستان