مصاحبه با یاسر داوودی، دانشجوی سال اول که موفق به کسب رتبه ی برتر در هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور شد
یاسر داوودی هر فعالیتی که در چارچوب اجبار نباشد و دستاورد داشته باشد را لذت بخش خواند و از اینکه در سال اول دانشگاه قدم در مسیر المپیاد دانشجویی گذاشته است بسیار ابراز خرسندی کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان، این مصاحبه به منظور آشنایی بیشتر با تجربه ها، انگیزه ها و دیدگاه های برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی انجام می شود هدف ما این است که مسیر شما الهام بخش سایر دانشجویان باشید.
لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در کدام حیطه و چه مقامی کسب کردید.
یاسر داودی هستم، دانشجوی رشته ی پزشکی ورودی 1403 هستم در مقطع علوم پایه و در حیطه آموزش پزشکی موفق به کسب مدال برنز انفرادی شدم.
چه چیزی باعث شد در المپیاد علمی شرکت کنید؟ اول از همه خب میخواستم این مسیر را هم امتحان کنم ولی قطعا امتیازات حاصله از المپیاد هم بی تاثیر نبوده.
چرا این حیطه را انتخاب کردید؟ به خاطر یکی از آشنایان قدیمی، سینا گلستانی عزیز، که دیدم مسئول این حیطه است، وارد حیطه آموزش پزشکی شدم.
از چه زمانی و چگونه برای المپیاد آماده شدید؟ من برای مرحله غربالگری درون دانشگاهی مطالعه ای نداشتم چون با امتخانات ترم اول تداخل داشت. خدا رو شکر این مرحله را با کمی چاشنی شانس قبول شدم و در ایام نوروز به مدت دو هفته فکر کنم کم و بیش برای مرحله اول انفرادی مطالعه داشتم. در ادامه هم که نمره قابل قبولی در مرحله اول کسب کردم به مدت دو ماه مشغول پروژه گروهی بودیم و نهایتا دو هفته هم مشغول مطالعه مرحله دوم انفرادی بودم.
چه عاملی بیشتر از همه در موفقیت شما تأثیرگذار بود؟ حقیقتا ذکر این نکته که در طول مرحله دوم که انگیزه کافی برای مطالعه نداشتم(چون نمره مرحله اولم خیلی بالا نبود)، سینای عزیز و خانوادم میگفتند که ادامه بدهم و به همین جهت فکر میکنم کمک بزرگی در این مسیر بودند. البته من از مسیر المپیاد هم لذت بردم با وجود تمام سختی هایی که داشت، مخصوصا در مراحل گروهی این مسیر.
مهمترین چالشی که در مسیر المپیاد داشتید چه بود و چطور بر آن غلبه کردید؟ مهمترین چالش من منابع به زبان انگلیسی بودند و از آنجایی که زبان من ضعیف بود به مشکل برخورده بودم اما با پیشرفت تکنولوژی جدید و به کمک هوش مصنوعی با ترجمه های دقیق این ابزار ها توانستم به این مشکل غلبه کنم. قطعا مشکلات دیگری هم بودند و مسیر سختی را داشتم اما به کمک همگروهی ها و منتور ها و خانواده به آنها غلبه کردم.
اگر دوباره به ابتدای مسیر برگردید، چه کاری را متفاوت انجام میدهید؟ حقیقتا از کل مسیر پشیمانی ندارم جز این که اگر میتوانستم در مرحله اول انفرادی بهتر عمل میکردم.
از روش مطالعه و منابع مورد مطالعه برای علاقمندان بگویید. روش مطالعه خاصی نداشتم. منابع مشخص بود از ابزار های هوش مصنوعی استفاده میکردم تا کمکم کنند. در کل روش مطالعه روتین همیشگی بدون فشار خاصی بود چون دیدگاهم به المپیاد در اوایل به عنوان اوقات فراغت بود.
به نظر شما المپیاد چه تفاوتی با امتحانات عادی دانشگاهی دارد؟ من از هر فعالیتی که در چارچوب اجبار نباشد و دستاورد داشته باشد لذت می برم، مخصوصا حیطه های علمی مختلف و تجربه های جالب چه سخت باشند و چه آسان.
تجربه کار گروهی در مراحل المپیاد برای شما چگونه بود؟ سراسر همراه با سختی، زیبایی،تلاش و در کل بینظیر.
چه مهارتهای علمی یا پژوهشی از المپیاد کسب کردید که قبلاً نداشتید؟ خیلی کار ها بود یادگرفتم از مهارت های فنی تو نرم افزار های مختلف بوده تا انواع مدل های مربوط به حیطه آموزش پزشکی. در کل مسیر پرباری بود. کار تیمی هم در فرایند خیلی تاثیر گذار بود.
به نظر شما موفقیت در المپیاد بیشتر به استعداد ذاتی بستگی دارد یا تلاش و برنامهریزی؟ متاسفانه حیطه آموزش پزشکی بسیار رفرنس محور است و به تلاش و برنامه ریزی بستگی دارد اما خب نمی توان هیچ وقت تاثیر استعداد را هم نادیده گرفت.
از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟ حقیقتا من برای بخش گروهی چندین برابر بیشتر از انفرادی تلاش کردم. اما خب متاسفانه نتیجه چیز دیگری شد اما تجربه های ارزشمندی را قطعا در کنار همگروهی هایم به دست آوردم. به نظرم مراحل انفرادی المپیاد جذابیت خاصی ندارند و جذابیت اصلی مسیر در مرحله گروهی است.
فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟ فرایندش در گروهی بد نیست البته باز جای کار تغییر دارد، مخصوصا در بحث تخصیص نهایی مدال ها و شیوه ارزیابی مرحله دوم.
چون حس میکنم کار گروهی ما خیلی سنگین و پیچیده بود و نمیشد در یک ارائه چند دقیقه ای به خوبی داوران را قانع کرد. برای رویه مراحل انفرادی باید بگویم بهتر است بیشتر به شعارشان عمل کنند و حداقل در بحث آزمون ابعاد بالاتری از تاکسونومی بلوم را مورد ارزیابی قرار بدهند و به سطوح پایینی مانند به خاطر آوردن اکتفا نکنند.
همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟ چرا اتفاقا اوایل مرحله گروهی شدیدا اختلال داشتند ولی خب متاسفانه جنگ 12 روزه که رخ داد، این دو تا حدی از هم تفکیک شدند و کار گروهی ما کامل شد. تنها اختلالی که بعدا ایجاد شد در مرحله دوم گروهی بود که مجبور به حذف اضطراری برخی دروس شدم.
منتورهای شما چه کسانی بودند؟ منتور مراحل انفرادی تقریبا خود سینا گلستانی بود و منتور مرحله گروهی امید قیسوندی عزیز بودند که در این مسیر کنار ما بودند و راهنمایی مان می کردند.
کسب رتبه در المپیاد چه تأثیری بر مسیر تحصیلی و آینده شغلی شما داشته است؟ فعلا درکی ازش ندارم ولی احتمالا در ادامه اهمیتش را مشخص خواهد کرد.
برنامههای آینده شما برای ادامه مسیر علمی یا پژوهشی چیست؟ فعلا برنامه خاصی در دستور کار خود ندارم. مثل یک کشتی ام که امواج دریا من را به سواحل مختلفی می برد و تجربه های جدیدی را امتحان می کنم.
اگر بخواهید یک درس مهم از تجربه المپیاد به سایر دانشجویان منتقل کنید، آن چیست؟ دوستان من المپیاد را به دید یک مسابقه نگاه نکنید به دید یک مسیر نگاه کنید. شاید در نگاه اول بگویید که این حرفای کلیشه ای چیست اما امیدوارم با تجربه ی این مسیر و به واسطه داشتن همگروهی های خوب و منتور های خوب بتوانید به ذات حرف من دست پیدا کنید.
چه کسی یا چه چیزی بیشترین انگیزه را در این مسیر به شما داده است؟ انگیزه ها مختلف بودند از منتور های عزیز و خانواده گرفته تا این روحیه ی خودم که بروم و این را هم امتحان کنم و از اینکه در سال اول دانشگاه یک فعالیت مفید و خوب مثل المپیاد را پیش رو گرفتم هم برایم جذاب بود.
به غیر از درس و المپیاد، چه فعالیتها یا سرگرمیهایی در زندگی شما نقش مهمی دارند؟ ورزش می کنم.
آیا تجربه المپیاد تنها یک موفقیت علمی بود یا در زندگی شخصی هم تغییر ایجاد کرد؟ قطعا آشنایی با افراد مختلف در این مسیر در زندگی من تغییراتی را ایجاد کرد.
در پایان از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم. امیدواریم تجربه شما الهامبخش دانشجویان دیگر باشد.
ارسال نظر