گفت و گو با زهرا نعمتی، دارنده عنوان برتر بیست و پنجمین کنگره ملی و یازدهمین کنگره بین المللی سالیانه پژوهش و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور

زهرا نعمتی، رسالت دانشگاه و دانشجو را تولید علم در جهت حل مشکلات جامعه خواند و فعالیت های پژوهشی مانند شرکت در کنگره را نقش قابل توجهی در بهبود مهارت های نرم در دوران دانشجویی دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، با کسب 8 رتبه برتر تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و پنجمین کنگره ملی و یازدهمین کنگره بین المللی سالیانه پژوهش و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور بر آن شدیم که گفت و گویی با زهرا نعمتی،  یکی از این دارندگان عنوان برتر داشته باشیم.

لطفا خودتان را با بیان رشته و مقطع تحصیلیتون معرفی کنید؟
زهرا نعمتی هستم دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه در دانشگاه علوم پزشکی تهران.

در کنگره امسال در چه پنل هایی شرکت کرده بودید؟
بنده در پنل طب سالمندی و توان بخشی شرکت کرده بودم.

آیا موفق به کسب رتبه برتر شدید؟ لطفا توضیح دهید.
بله. ما یک مطالعه اورجینال که توسط اساتید و دانشجویان علوم پزشکی تهران انجام شده بود را برای این پنل ارسال کردیم که به عنوان ارائه سخنرانی پذیرفته شد و در نهایت توانستیم عنوان سخنران برتر را در این پنل کسب کنیم.

موضوع ارائه تان چه بود؟
عنوان مطالعه ما بررسی تاثیر ورزش اوتاگو بر روی تعادل حرکتی و وضعیت عملکردی بیماران تحت همودیالیز است که یک مطالعه نیمه تجربی هست.

کنگره امسال را چگونه ارزیابی کردید؟
در کنگره امسال بیش از 3 هزار خلاصه مقاله ارسال شده بود که نشان از استقبال گسترده دانشجویان از این کنگره دارد. به طور کلی ار نظر علمی در سطح قابل قبولی برگزار شد و از نظر اجرایی امکان بهبود دارد.

نحوه شرکت در کنگره را برای علاقمندان توضیح دهید.
نحوه شرکت در کنگره به این صورت است که پس از اعلام فراخوان شرکت در کنگره، محور های پژوهشی کنگره و یک ددلاین مشخص برای ارسال کار های پژوهشی در این محور ها اعلام می‌شود که شما می‌توانید با توجه به فیلد پژوهشی خود و کار‌هایی که انجام داده اید آثارتان را در پنل ها و محور های اعلام شده ارسال کنید.  در مرحله ی بعد کار های شما مورد داوری قرار می‌گیرد و پس از داوری اعلام میشود که کار شما به صورت سخنرانی یا اورال، پوستر یا ای پوستر پذیرفته شده یا کلا پذیرفته نشده است و در نهایت در روز های برگزاری کنگره در پنل هایی که پذیرفته شده اید مطالعه خود را ارائه می‌دهید و مجددا مورد داوری قرار می‌گیرید که معمولا یک داور هیئت علمی و دو یا سه داور دانشجویی کار شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و یک نفر در هر پنل به عنوان برگزیده بر حسب امتیازی که کسب شده معرفی خواهد شد.

شما به عنوان دانشجویی که در عرصه پژوهشی موفق بوده اید، چه توصیه ها و پیشنهادهایی برای دانشجویان دارید؟
به طور کلی پژوهش هسته اصلی تولید علم در هر دانشگاهی است و اگر فرض کنیم که رسالت دانشگاه و دانشجو تولید علم در جهت حل مشکلات جامعه است و فلسفه ی وجودی ما این است که با استفاده از علم و دانش کمک کنیم دنیا جای بهتری برای زیستن انسان ها باشد، پژوهش کلید و هسته اصلی این ماجراست. در نتیجه همه ی ما باید تلاش کنیم که کار های ما در صدد رفع مشکل و پاسخ به یک سوال موجود باشند و به عبارت دیگر چیزی به بدنه دانش اضافه کنند لذا فعالیت هدفمند پژوهشی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و صرفا به پر کردن رزومه و انجام پژوهش های بدون دستاورد بسنده نشود. علاوه بر این پژوهش و فعالیت های پژوهشی مانند کنگره می‌تواند نقش قابل توجهی در بهبود مهارت های نرم در دوران دانشجویی ایفا کند و در عرصه های مختلف کار گروهی، سخنوری، ارائه و.. دانشجویان را توانمند کند.

از طرف دیگر به نظرم پژوهش، مقوله ای ورای شرکت در کنگره، سابمیت مقالات، گرفتن سایتیشن و بحث هایی از این قبیل هست. ذات و ماهیت پژوهش پاسخ به سوالات ، کشف ، تفسیر و بازبینی اطلاعات  برای حل مسئله است بنابراین من به پژوهش به دید مهارتی نگاه می‌کنم که علاوه بر ابعاد تحصیلی و آموزشی می‌تواند ما را در زندگی روزمره و مراحل مختلف کمک کند و نگاه پرسشگرایانه و تفکر نقادانه را تقویت کند، و به طور کلی مهارتی است که اگر بتوانیم به صورت کاربردی از آن استفاده کنیم در تمام جنبه های زندگی می‌تواند راه پاسخ به این پرسش ها و چالش ها و تصمیم گیری بهتر را هموار کند. بنابراین پیشنهادم این است که تمام دانشجو ها وارد این عرصه جذاب، سخت و در عین حال ضروری بشوند تا از برکات آن هم خودشان و هم جامعه بهره مند شود.

نقش مرکز پژوهش های علمی دانشجویان قبل از کنگره و در کنگره چگونه بود؟
فکر می‌کنم مرکز پژوهش ها نقش موثری در جذب دانشجویان و علاقه مند کردن آن ها برای شرکت در کنگره داشت. ضمن اینکه برنامه توانمند سازی و منتورینگی که انجام شد به خوبی توانست نتایج درخشانی در این کنگره رقم بزند.

آیا کلاس های توانمندسازی مرکز را شرکت کردید؟
بله. کلاس ها در فضای علمی و پویایی برگزار شد که تمرین خوبی برای انجام کارگروهی و پیشرفت در کنار هم بود. به طور کلی سطح برگزاری کلاس ها و منتورینگ خوب بود.

در پایان اگر صحبت یا پیشنهادی دارید بفرمایید.
تشکر از فرصتی که به بنده دادید.

مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

تصاویر

زهرا نعمتی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *