• تاریخ انتشار : 1395/07/04 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 49
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه

گفت و گویی با دارنده مدال نقره حیطه تفکر علمی در علوم پایه

سیمین سید پور: من امیدوار هستم روزی شاهد حضور جو با نشاط و پویای آزمون المپیاد در کلاس های نظری و عملی دانشگاه باشیم.

    لطفا ضمن معرفی خود برای خوانندگان بفرمایید در چه حیطه ای از المپیاد شرکت کردید و به چه مقامی دست یافتید . سیمین سیدپورهستم، دانشجوی پزشکی ورودی 91 و دانشجوی MPH . در حیطه ی تفکر علمی در علوم پایه شرکت کردم و موفق به کسب مقام چهارم و مدال نقره شدم . ارزیابی شما از هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور چگونه بود و سطح علمی المپیاد را چطور دیدید؟ این المپیاد جو رقابتی مثبت و سازنده ای داشت و بسیار منظم بود. از نظر سطح علمی سوالات در راستای سنجش توانایی تفکر علمی   و خلاقیت دانشجویان و کاملا هم جهت با اهداف اولیه ی برگزاری المپیاد طراحی شده بود . در این دوره نیز بیش تر concept های پاتوفیزیولوژیک مد نظر گرفته شده هم چنین چارچوب سوالات بخش طراحی متد نسبت به سال های قبل تغییر کرده بود . به طور کلی سطح علمی آزمون از کیفیت مناسبی برخوردار بود و روایی خوبی جهت سنجش قوه ی تفکر علمی دانشجویان داشت . به نظر شما شرکت در چنین رقابت هایی تا چه اندازه قوه تحلیل و یا خلاقیت افراد را به چالش می کشد؟ به نظرم این آزمون فرصت استفاده از خلاقیت در بیان مفاهیم علمی به من داد و باعث شده نگاهم به fact های بالینی از حالت منفعلانه خارج شود . اشتیاقی که شرکت کنندگان برای ارائه ی بهترین عمکرد خود دارند، تقویت روحیه ی همکاری و توانایی تبادل افکار و نظرات در کنار رقابت سالم و سازنده همه و همه   مواردی است که در کم تر آزمونی شاهد آن هستیم. من امیدوارم بتوانم از تجربیاتی که در آن کسب کردم استفاده کنم و در آینده بتوانم قدمی در حل مشکلات حیطه ی سلامت بردام . شرکت در این آزمون و برنامه های جانبی را به سایر دانشجویان علاقه مند توصیه می کنم زیرا تا هر مرحله ای پیش بروند اگر با هدف یاد گیری و ارتقای مهارت ها شرکت کرده باشند دست پر بر می گردند . گروه در بخش تیمی چه نتیجه ای کسب کرد، آیا به نتیجه ی ایده ال رسید؟ بخش گروهی یکی از بهترین بخش های المپیاد بود بچه های تیم ما بسیار قوی و با استعداد بودند و پروپوزالی که در این مرحله آماده کرده بودیم واقعا با این هدف بود که بعد از اتمام مسابقه بتواند به مرحله ی اجرا برسد. از آنجایی که موضوع مطرح شده در مورد آلودگی هوای شهر اهواز و یکی از مشکلات واقعی روز بود لذا علاقه مند شدیم بهترین متدی را که قابلیت اجرا داشته باشد برای حل آن ارائه کنیم. اما بر خلاف سایر گروه ها با توجه به این که هر سه نفر ما اولین سال شرکت مان در المپیاد بود به دلیل مشکلاتی که در زمان بندی داشتیم متاسفانه موفق به کسب مدال و نتیجه ی دلخواه نشدیم. امیدواریم در سال های آتی شاهد نتایج درخشان باشیم . کلاس های آمادگی شرکت در المپیاد که در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار شد چه کمک هایی به شرکت کنندگان کرد؟ در همین کلاس ها بود که با نحوه ی سوالات المپیاد آشنا شدم. از دو سال پیش برای طبقه بندی بهتر مباحث درسی و برنامه ریزی شخصیم از mind map استفاده می کردم اما اطلاعی از چگونگی رسم نقشه ی مفهومی concept map نداشتم. در ابتدا تنها انگیزه ام از ثبت نام در المپیاد آشنایی با نحوه ی رسم نقشه ی مفهومی و استفاده از آن برای درک مفاهیم موجود در مقالات درکارهای پژوهشی ام بود اما با شرکت در این کلاس ها به کسب سایر مهارت ها هم علاقه مند شدم و به لطف خدا توانستم وارد مرحله ی کشوری شوم. کلاس های آمادگی فرصت خوبی برای آشنایی با سبک سوالات سال های قبل وهم فکری و تبادل نظر در مورد پاسخ آنها است . برای دانشجویان علاقه مند به شرکت در المپیاد پروسه ی ثبت نام تا برگزاری المپیاد را توضیح دهید؟ قبل برگزاری آزمون غربالگری، تعدادی کلاس با تدریس دانشجویان موفق در سال های قبل در حیطه ی علوم پایه تشکیل شد و بعد از آزمون غربالگری از حدود 28 نفر شرکت کننده 7 نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. با جمع نمرات این دو آزمون 3 نفر نهایی برای شرکت در مرحله ی کشوری معرفی شدند . از این تاریخ تا خود آزمون هم جلسات متعددی برای حل سوالات سال های قبل و به اشتراک گذاشتن ایده ها و هم چنین تمرین کار گروهی با حضور ما 3 نفر و دکتر پیری و دکتر بیگی برگزار شد . چالش هایی که با آن مواجه بودید چه بود و چطور با آنها برخورد کردید؟ متاسفانه علی رغم حضور اساتید مجرب، تیم دانشگاه ما از حضور و راهنمایی های ایشان بی بهره بود. چرا که تعدادی از اساتید جز داوران المپیاد بوده و لذا در کلاس های آمادگی المپیاد شرکت نمی کنند. با توجه به   اینکه هرگز مسئولین تیم دانشگاه ما به المپیاد صرفا با دید معرفی سه نفر برای کسب مدال نگاه نکرده و همواره در صدد این هستند که تعداد بیش تری از دانشجویان   در این جو قرار بگیرند و مهارت های خود را در کلاس هایی که در همین سطح دانشگاه هم برگزار می شود افزایش دهند این آزمون فرصت خوبی برای آشنایی با نظرات و ایده های اساتید در حوزه ی تفکر علمی و پژوهشی می تواند باشد. هر چند استفاده از راهنمایی های دانشجویان موفق سال های قبل و داشتن نقش منتورینگ آنها بسیار مهم و ضروری است و آمادگی برای این آزمون بدون حضور آنها غیر ممکن خواهد بود اما بهتر است به گونه ای برنامه ریزی شود که دانشجویان   از حضور اساتید و راهنمایی های آنها برای تقویت تفکر علمی و مهارت های پژوهشی بی بهره نمانند . درکار تیمی راحت تر بودید یا آزمون انفرادی؟ در آزمون انفرادی راحت تر بودم. متاسفانه اکثر ما از همان ابتدای تحصیل فرصت کمی برای انجام فعالیت های اجرایی داشته ایم. فکر می کنم بهتر است برای تقویت کار تیمی که در دنیای multi disciplinary امروز حرف اول را می زند راهکار هایی با کمک دانشجویان و اساتید ارائه شود . اگر پیشنهادی در جهت بهبود هر یک از مراحل المپیاد دارید بفرمایید؟ المپیاد تا حد زیادی در نائل شدن به اهداف آموزشی خود موفق بوده است. به نظرم تنها پیشنهادی که می تواند کامل کننده ی رسالت این آزمون شود این است که بعد از برگزاری المپیاد بتوانیم بازخورد پاسخ های خود را ببینیم. این که کدام قسمت از کار ما عالی بوده و چه نکاتی نیاز به تقویت دارد. دانشجویان بتوانند برگه های آزمون یا تصویر آن را که شامل نظرات داوران هست مشاهده کنند و دراعلام نتایج تنها به مدال اکتفا نشود، دقیقا مانند تجربه ای که پژوهشگران بعد ازارسال مقالات خود برای مجلات و دریافت بازخورد از جانب سردبیران با وجود رد شدن مقاله شان به دست می آورند. همچنین از آنجایی که سوالات المپیاد حیطه ی ما پاسخ مشخصی ندارند با دانستن این موارد می توان شرکت کنندگان بعدی را بهتر راهنمایی کرد . و سخن پایانی ...   من امیدوار هستم روزی شاهد حضور جو با نشاط و پویای آزمون المپیاد در کلاس های   نظری و عملی دانشگاه باشیم. چرا که متاسفانه آزمون های دانشگاه بیش تر جنبه ی ارزیابی محفوظات دانشجو را دارند و با وجود اپلیکیشن های مختلف روی گوشی های همراه و دیتا بیس های عظیمی که کما بیش همواره در دسترسمان است خواندن چند صد صفحه مطلب علمی و سنجش سطح پیشرفت خود با آزمون های چهار گزینه ای محدود به محفوظات به شخصه دیگر انگیزه و رضایت علمی لازم را برایم ایجاد نمی کند . از اینکه چنین آزمونی با این کیفیت در کشور ما برگزار می شود خوشحالم و امیدوارم هر سال با حمایت مسئولین و استقبال دانشحویان بتواند به بهترین نحو برگزار شود و این نحوه ی سنجش به آموزش پزشکی هم راه پیدا کند . در پایان جا دارد از زحمات محمد پیری که از ابتدا تا آخرین لحظات از راهنمایی ها و تجربیات ایشان بسیاربهره مند بودیم تشکر کنم. همچنین از مانی بیگی تشکر میکنم که نظرات سازنده ی ایشان نه تنها در این آزمون بلکه در سایر مراحل انجام کار پژوهشی نیز بسیار کمک کننده بود. از فرهاد پیشگر و معین خرمالی که تجارب خود را در اختیار ما   گذاشتند تشکر می کنم و برای همه آن ها آرزوی سلامتی و موفقیت روز افروزن دارم. از زحمات و حمایت های استاد گران قدر دکتر پاسالار که همواره مشوق ما دانشجویان بوده اند و خانم محمدی نیز سپاسگزارم.   Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190255
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه