• تاریخ انتشار : 1404/07/15 - 10:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 269
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

گفت و گو با رضا افصحی، دارنده ی مدال نقره انفرادی حیطه مدیریت نظام سلامت هفدهمین المپیاد علمی دانشجویان

رضا افصحی، شرکت در المپیاد را به دیگر دانشجویان توصیه کرد  که در آن می توانند علاوه بر کسب مهارت‌های علمی و عملی، فرصت ایجاد ارتباطات جدید و پیدا کردن دوستان خوب  و هم فکر را نیز داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز رشد استعدادهای درخشان، این مصاحبه به منظور آشنایی بیشتر با تجربه‌ها، انگیزه‌ها و دیدگاه‌های برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی انجام می‌شود. هدف ما این است که مسیر موفقیت شما الهام‌بخش سایر دانشجویان باشد.

لطفا در ابتدا خود  را  معرفی کنید و بفرمایید در چه  حیطه ای شرکت کردید و موفق به کسب چه مقامی شدید.

با سلام و احترام رضا افصحی هستم. دانشجو پزشکی ورودی سال 97 و در حال حاضر ترم اخر و  اینترن هستم.

امسال در حیطه مدیریت نظام سلامت شرکت کردم و موفق شدم به لطف خدا مدال نقره در بخش انفرادی را کسب کنم.

 چه شد که تصمیم گرفتیی در المپیاد علمی شرکت کنید؟

همیشه دلم می‌خواست خودم را در یک چالش جدی‌تر از امتحانات معمول دانشگاه محک بزنم. المپیاد برایم یک فرصتی بود که علاوه بر یاد گرفتن مطالب جدید، بتوانم توانایی‌هایم را  نشان بدهم و ببینم واقعا تا کجا می‌توانم پیش بروم. همین حس کنجکاوی و اینکه تجربه‌ای متفاوت از درس خواندن معمولی داشته باشم، باعث شد وارد این مسیر بشوم.

چرا حیطه ی مدیریت نظام سلامت را انتخاب کردید؟

از همان اول همیشه این سؤال در ذهنم بود که چرا نظام سلامت ما با این همه مشکل دست‌وپنجه نرم می کند. اوایل فکر می‌کردم شاید راه‌حل درستی وجود ندارد، اما هر چه بیشتر مطالعه کردم دیدم حتی جاهایی که مسیر اصلاح مشخصه، باز هم تغییری اتفاق نمی افتد. همین موضوع من را به فکر برد که چرا؟ کم‌کم فهمیدم خیلی از این مسائل به خاطر سوءمدیریت و نبود نگاه علمی به مدیریت و سیاست گذاری است. خیلی وقت‌ها پزشکانی مسئولیت مدیریت سلامت را به عهده می گیرند که تخصص و مهارت اصلی آنها در بحث درمان است، نه مدیریت کلان.

 این تناقض همیشه برایم جالب و البته نگران‌کننده بود. برایم جذابه که بدانم چطور تصمیم‌های مدیریتی می توانند زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار بدهند. همین علاقه و کنجکاوی باعث شد حیطه مدیریت نظام سلامت را انتخاب کنم.

از چه زمانی و چگونه برای المپیاد آماده شدید؟

تقریباً از دی‌ماه سال گذشته، بعد از انتشار شیوه‌نامه، مطالعه برای المپیاد را شروع کردم. اول با منابع کلی تر و پایه ای در حوزه مدیریت نظام سلامت شروع کردم و بعد به سراغ منابع جزئی تر مربوط به موضوع المپیاد امسال رفتم. چون همزمان کشیک‌های بیمارستان هم داشتم، برنامه‌ریزی منظم خیلی برایم مهم شد تا بتوانم بین درس، کار بالینی و المپیاد تعادل ایجاد کنم.

چه عاملی بیشتر از همه در موفقیت شما تأثیرگذار بود؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین عامل موفقیتم این بود که از همان ابتدا تصمیم جدی گرفتم مسیر سخت و طولانی المپیاد را کامل طی کنم و هرگز وسط راه جا نزدم.

مهم‌ترین چالشی که در مسیر المپیاد داشتید چه بود و چطور بر آن غلبه کردید؟

با توجه به این که من در دوره اینترنی بودم، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای من همزمانی کشیک‌های بیمارستان و مطالعه برای المپیاد بود. فشار کاری و طولانی بودن مسیر گاهی انگیزه‌ام را کم می‌کرد، اما سعی کردم هر وقتی که مطالعه می‌کنم، با تمرکز و کیفیت بالا درس بخوانم تا بیشترین بهره را از زمانم ببرم.

اگر دوباره به ابتدای مسیر برگردید، چه کاری را متفاوت انجام می‌دهید؟

از مسیر خودم در المپیاد امسال راضی بودم، ولی اگر به عقب برگردم، سعی می‌کردم زودتر وارد حیطه المپیاد شوم و در المپیادهای دوره‌های قبل هم شرکت کنم.

چه منابع و روش‌های مطالعاتی برای شما بیشترین فایده را داشت؟

از دوره‌های آموزشی که برگزار شد استفاده کردم و علاوه بر یادگیری مفهومی، به حفظیات هم توجه ویژه ای داشتم. منابع کلی‌تر مثل گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت را هم خلاصه کردم تا درک بهتری ازش پیدا کنم و بتوانم در زمان کم مرورش کنم.

به نظر شما المپیاد چه تفاوتی با امتحانات عادی دانشگاهی دارد؟

اول این که مباحث را عمیق‌تر و کاربردی‌تر یاد می‌گیرید و فقط حفظیات کافی نیست؛ باید بتوانید مفاهیم را در مسائل واقعی و پیچیده به کار ببرید. دوم این که سبک سوالات و چالش‌ها متفاوت است و مهارت های تحلیلی بسیار مهم می‌شوند، چیزی که در امتحانات معمولی کمتر تمرین می‌کنیم.

تجربه کار گروهی در مراحل المپیاد برای شما چگونه بود؟

بخش جذاب المپیاد برای من کار گروهی بود و تجربه ای کاملا جدید بود. مرحله گروهی المپیاد باعث شد به مسائل از زاویه‌ای نگاه کنم که تا قبل از آن تجربه نکرده بودم وهمچنین ضمن کار تیمی، نقاط قوت و ضعف خودم را بهتر شناختم و دوستان خوبی پیدا کردم که همفکرمن بودند و علایق مشترکی داشتیم.

چه مهارت‌های علمی یا پژوهشی از المپیاد کسب کردید که قبلاً نداشتید؟

از المپیاد امسال چیزهای جدید زیادی یاد گرفتم، مثل اصول پایه مباحث مدیریت و سیاستگذاری نظام سلامت و اصول تفکر سیستمی که جز منابع مهم المپیاد امسال هم بود، و همچنین برای انجام پروژه گروهی لازم بود که مهارت های خودم را در حوزه ریسرچ گسترش بدهم.

به نظر شما موفقیت در المپیاد بیشتر به استعداد ذاتی بستگی دارد یا تلاش و برنامه‌ریزی؟

با توجه به اینکه دروس المپیاد یک پله فراتر از دروس دانشگاه است و سبک سوالات نیاز به قدرت تحلیل و درک مفهومی دارد، فکر می‌کنم که المپیاد به مقداری استعداد ذاتی هم نیاز دارد. اما در نهایت بیشتر مهارت‌ها با تمرین و تکرار قابل کسب هستند و تلاش و پشتکار، به ویژه برای بخش حفظی مطالب در مرحله اول کشوری، جزو لازمه‌های قطعی موفقیت است.

از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟

هر دو تجربه برای من دستاوردهای منحصر به فردی داشتند. مرحله گروهی چالش‌های جذاب‌تری داشت و مهارت‌های کار تیمی و همفکری را در من تقویت کرد. در عین حال، مرحله انفرادی راحتی خاص خودش را داشت چون چالش‌های کار تیمی را نداشت و می‌توانستم تمام تمرکزم را روی کار خودم بگذارم.

 فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

به نظر من فرآیند المپیاد تجربه‌ای ارزشمند بود. مراحل مختلف باعث شد هم درک عمیق‌تری از مباحث پیدا کنم و هم مهارت‌های فردی و گروهی‌ام تقویت شود. همین ترکیب یادگیری علمی و تجربه عملی، المپیاد را برای من جذاب کرد. یکی از نقاط قوت امسال، انتخاب تفکر سیستمی به‌عنوان منبع مهم در هر دو مرحله انفرادی و گروهی بود. حتی در پروژه مرحله دوم گروهی از ما خواسته بودند قانون جوانی جمعیت را بر اساس اصول تفکر سیستمی بازنویسی کنیم که به‌نظرم موضوع بسیار جذابی بود. البته منابع آزمون‌های انفرادی در مرحله اول و دوم هنوز می‌توانست متنوع‌تر و بهتر انتخاب شود.

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

خیر، در هفته‌های پایانی که فشار کار زیاد می‌شد، گاهی مجبور بودم بیشتر وقتم را به المپیاد اختصاص بدهم، اما به طور کلی با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این مرحله را پشت سر گذاشت.

کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان و منتورهای همراه را چگونه ارزیابی می کنید؟

منتورهای ما  خصوصا خانم بابایی و استاد گرامی، دکتر مصدق، زحمات زیادی برای ما کشیدند. برای مرحله انفرادی چند آزمون شبیه‌سازی داشتیم که خیلی کمک‌کننده بود و در مرحله گروهی هم راهنمایی‌ها و انتقال تجربیات ایشان واقعاً راهگشا بود.

 کسب رتبه در المپیاد چه تأثیری بر مسیر تحصیلی و آینده شغلی شما داشته است؟

این موفقیت برای من بیشتر از هر چیز جنبه انگیزشی داشت. باعث شد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنم و مطمئن بشوم که با تلاش و پشتکار می‌شود حتی از مسیرهای سخت هم  عبورکرد.

این موفقیت چه تغییری در نگاه اساتید، خانواده و دوستان به شما ایجاد کرد؟

خانواده‌ام خیلی خوشحال شدند و دوستانم هم شیرینی گرفتند. 

برنامه‌های آینده شما برای ادامه مسیر علمی یا پژوهشی چیست؟

می‌خواهم مطالعه‌ام در موضوع تفکر سیستمی را گسترش بدهم و همزمان در حوزه مدیریت نظام سلامت هم دانش و تجربه بیشتری کسب کنم.

اگر بخواهید یک درس مهم از تجربه المپیاد به سایر دانشجویان منتقل کنید، آن چیست؟

خودتان را به دروس دانشگاه محدود نکنید؛ با قدم گذاشتن در مسیر های جدید، خودتان را به چالش بکشید و چیزهای جدید یاد بگیرید.

چه توصیه‌ای برای دانشجویانی دارید که قصد ورود به مسیر المپیاد را دارند؟

حتماً در المپیاد شرکت کنند؛ علاوه بر کسب مهارت‌های علمی و عملی، فرصت ایجاد ارتباطات جدید و پیدا کردن دوستان خوب را هم دارند.

 زمانی که از موفقیت خود مطلع شدید، چه احساسی داشتید؟

امسال به خاطر مشکلاتی که در برگزاری آزمون پیش آمد، در حوزه ما بخش‌هایی از آزمون را نتوانستم بدهیم و حس می‌کردم شانس کمی برای مدال دارم، اما لحظه‌ای که اسمم را خواندند، حس بسیار خوبی داشتم.

چه کسی یا چه چیزی بیشترین انگیزه را در این مسیر به شما داده است؟

دوستانم که در سالهای قبل موفق به کسب مدال شده بودند.

به غیر از درس و المپیاد، چه فعالیت‌ها یا سرگرمی‌هایی در زندگی شما نقش مهمی دارند؟

علاوه بر درس و المپیاد، به برنامه‌نویسی علاقه دارم، از جمع‌های اجتماعی لذت می‌برم و وقت گذراندن با دوستان برایم خیلی مهم است.

آیا تجربه المپیاد تنها یک موفقیت علمی بود یا در زندگی شخصی هم تغییر ایجاد کرد؟

تجربه المپیاد تنها یک موفقیت علمی نبود؛ باعث شد مهارت‌های فردی‌ام تقویت شود و دید عمیق‌تری به مسائل پیدا کنم.

در پایان دوست داریم یک جمله ی زیبا و تاثیر گذار به ما بگویید.

راهی را انتخاب کن که از مسیرش لذت ببری، فارغ از نتیجه‌ای که می‌گیری.

از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم. امیدواریم تجربه شما الهام‌بخش دانشجویان دیگر باشد.

 

  • کد خبر : 306318
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه