گفت و گو با سحر افصحی دارنده ی دیپلم افتخار حیطه همگرایی در علوم پایه شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان
لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
سحر افصحی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ورودی 1398
در چه حیطه ای شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟
در حیطه همگرایی در علوم پایه، دیپلم افتخار دوره شانزدهم
لطفاً به دانشجویان علاقهمند به حیطه همگرایی در علوم پایه توضیحاتی در خصوص این حیطه بدهید؟
در این حیطه مهارتهایی از قبیل طراحی نقشه ی مفهومی برای برقراری ارتباط بین چند مقاله، فرضیهسازی، طراحی مطالعه و تحلیل داده آموزش دادهمیشود و مورد ارزیابی قرار میگیرد. این حیطه برای افرادی که به پژوهش و تحقیق علاقهمندند توصیه میشود و احتمالاً تجربه خوبی برایشان خواهد بود. در مرحله اول آزمون سؤالات بهصورت جور کردنی و تستی هستند و در مرحله دوم تشریحی میباشند. با جمع 40 درصد نمره مرحله اول و 60 درصد مرحله دوم افراد رنک میشوند و به 3 نفر طلا، 6 نفر نقره و 9 نفر برنز تعلق میگیرد. حدود 10 گروه 3-4 نفره هم تشکیلمیشود که برای مرحله گروهی به رقابت بپردازند و درباره عنوان داده شده پروپوزال بنویسند و ارائه دهند. در چند دوره اخیر مطالب اضافهتر مثل توسعه فردی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و از آنها سؤال طرح شد اما تأثیر مثبت در نتیجه داشت. در کل، این حیطه مهارتهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک پژوهشگر را بهبود میبخشد و باعث تقویت تفکر علمی در افراد میشود.
چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟
با توجه به علاقهای که به پژوهش داشتم تصمیم گرفتم در این حیطه شرکت کنم.
آیا سالهای پیشین هم در المپیاد شرکت کردهبودید؟ خیر
از تجربهی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفقتر بودید و چرا؟
متأسفانه در مرحله گروهی شرکت نکردم و فقط تجربه مرحله انفرادی را داشتم. در مرحله دوم انفرادی موفقتر بودم زیرا سؤالات تشریحی را بهتر توانستم پاسخ دهم.
فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیهای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟
فرآیند المپیاد بهطور کلی خوب بود. در این دوره متأسفانه برای انتخاب گروهها برای مرحله گروهی برای شرکت حداکثری و متنوع از تمامی کلان منطقهها به نمره توجه چندانی نشد در حالی که در دورههای قبل افراد برتر فارغ از اینکه از چه کلان منطقهای هستند گروه بندی شدند که به نظر منصفانهتر بود.
همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟ خیر
آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد میکنید؟
بله، به نظرم شرکت در المپیاد تجربه خوبی خواهد بود. حتی اگر این مسیر به مدال و... ختم نشود میتواند بسیار لذت بخش و آموزنده باشد.
کلاسهای آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان را چگونه ارزیابی میکنید؟ بسیار مفید بودند.
منتور حیطهی شما چه کسی بود و حضور منتورها را چگونه ارزیابی میکنید؟
رضا ابراهیمی، کسری پیراهش، ساناز بردبار، مهدی صاحبی، محمد تیموری، امیرحسین قاسمی نژاد، یلدا یاقوتی، موژان فروزندگان، آیلین جعفری، پیام رودباری؛ جلسات بسیار مفید و کاربردی بود و از زحمات تیم منتورها نهایت تشکر را دارم.
درپایان از وقتی که گذاشتید و اطلاعات مفیدی که در اختیار علاقمندان به المپیاد گذاشتید کمال تشکر را داریم.
ارسال نظر