دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1391/01/23 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 80
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نگاهی بر انجمن هنر درمانی

انجمن هنردرمانی با هدف ايجاد موقعيتي آكادميك براي آموزش و پژوهش در رشته‌هاي هنر‌درماني از سال گذشته با زير شاخه‌هاي موسيقي درماني، تئاتر درماني، نقاشي درماني، قصه و شعر درماني... فعالیت خود را آغاز کرده است.

  به گزارش از مسئول انجمن هنردرمانی، آقای داود صفری ، انجمن هنر درماني از مهر ماه سال گذشته تاسيس شد. هدف از تاسيس اين انجمن ايجاد موقعيتي آكادميك براي آموزش و پژوهش در رشته هاي هنر درماني است. خلاصه فعاليت‌هاي انجام شده در طي 6 ماهه دوم سال 90 به قرار زير مي باشد: ·         برگزاري يك كارگاه آموزش نقاشي درماني و چهار كارگاه آموزش تئاتر درماني ·         برگزاری غرفه انجمن در مجمع سالیانه مركز پژوهش‌ها و بيان اهداف انجمن به دانشجويان و مديران دانشگاه ·         برگزاری جلسات با صاحب نظراني چون دكتر حسن عشايري، دكتر محمود دوستي، خانم شهلا نخست (استاد هنر درماني در انگلستان)، آقاي مجيد امرايي (تئاتر درمانگر برجسته ايران) ·         برگزاری جلسات اجرايي با مديران فرهنگسراي هنر (ارسباران) و فرهنگسراي خاوران، سرپرست شيرخوارگاه آمنه   هنر درماني از تركيب دو دانش تشكيل شده است:هنر كه متريالها و مديومهاي مختلف مورد استفاده در هنر درماني مي‌باشد و درمان كه منظور رواندرماني حمايتي است.رواندرماني نوعي درمان غير داروييست كه بر روشهاي كلامي، غير كلامي و نمادين تاكيد دارد. رواندرماني روش نظام‌مندي است كه بر اساس تئوري‌هاي شخصيت تدوين شده و هدف آن تغيير در تفكر، رفتار و هيجان فرد است. زير مجموعه هاي رواندرماني بسيار فراوان است كه روانكاوي و رفتار درماني از آن جمله مي‌باشد. انديشمندان رشته‌هاي مختلف آن‌را به اعتبار اهداف درمانيشان در غالب سه مجموعه‌ي اصلي قرار دادند: باز آموزي، بازپروري و حمايتي. كه هنر درماني در زمره ي رواندرمانيهاي حمايتي قرار مي گيرد. در ابتدا هنر درماني توسط روانكاوان و رواندرمانگران در غرب انجام ميشده اما در حال حاضر توسط هنر درمانگران متبحر و با تجربه.درمانجويان يا مستقيما به هنردرمانگر مراجعه مي‌كنند يا از سوي ساير پزشكان و درمانگران به ايشان ارجاع داده مي‌شود. رويكرد آموزشي تاييد شده براي آموزش هنردرماني از سه اصل تشكيل شده است:هنر، رواندرماني (اصول روانشناسي) و پژوهش. مراكز آموزشي فعال در اين زمينه شامل دانشگاه‌ها و انجمن‌ها يا بر يك موداليته تمركز كردند يا چند موداليته. رويكرد تك موداليته مثل: Art Therapy(Painting Therapy). Poetry Therapy. Photo Therapy. Dance & Movement Therapy. Music Therapy. Drama Therapy رويكرد چند موداليته از تركيب دو يا بيشتر موداليته ها تشكيل شده و با عناويني چون: Expressive Therapy. Creative Therapy. Arts Therapies. Art Therapy مطرح مي شوند. فعاليت‌هاي آموزشي پژوهشي انجمن بر اساس رويكرد چند موداليته و تحت عنوان كلي هنردرماني مي باشد. در طي صحبت‌هايي كه با اساتيد و دانشجويان رشته هاي مختلف هنر و پزشكي داشتیم نظراتي مطرح بود كه در كل به دو گروه تقسيم مي‌شوند:عده‌اي معتقد بودند بايد شخص ابتدا هنرمند باشد و در آن زمينه‌ي هنري خاص مثلا تئاتر متبحر باشد سپس با توجه به روانشناسي و كتب آن زمينه مثلا تئاتر درماني كار كند.عده‌اي ديگر به عكس مي‌گفتند، ابتدا بايد روانشناس يا روانپزشك باشد كه از دانش هنري مورد نياز در آن زمينه بهره مند شود و در كارش از هنردرماني استفاده كند. اصلي كه در دنياي هنر درماني رعايت مي‌شود و مطابق با آن فعاليت‌هاي انجمن آغاز شد، اين است كه هنردرماني رشته‌اي مابين رشته هاست يا دانشي بين رشته اي است. اين دانش از هنر و اصول روانشناسي بوجود آمده.پايه گذاران و پژوهشگران اين رشته در مدت زماني قريب 100 سال (كه براي رشته هاي مختلف هنردرماني بيش و كم) با تسلط بر هر دو دانش مذكور روشهاي تشخيص، درمان و پيشگيري را تدوين نموده اند. فعاليت انجمن با استفاده از راهنمايي اساتيد دو حوزه روان و هنر و همراهي اشخاصي كه سالها در اين زمينه مطالعه كرده و آگاهند در جهت انتقال دانش هنردرماني از ايشان به علاقه مندان و در ادامه ي آن پژوهش است.محدوديت حضور براي علاقه مندان با توجه به اينكه ميدانيم هنردرماني دانشي بين رشته هاست وجود ندارد و دوستان هنر و پزشكي و رشته هاي وابسته مي توانند در فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي انجمن، در كنار هم، زير نظر اساتيد مشاركت نمايند. زير شاخه هاي انجمن مشتمل بر:موسيقي درماني، تئاتر درماني، نقاشي درماني، قصه و شعر درماني، فيلم و عكس درماني و حركات ريتميك درماني مي باشد.    
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 188393
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه