دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1397/07/11 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 63
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

مهم ترین نکته برای موفقیت در المپیاد علاقه شماست

تیم مدیریت در نظام سلامت، افزایش مهارت در کار گروهی و برنامه ریزی برای تحویل بهترین نتیجه در کمترین زمان را از نتایج ارزشمند شرکت در المپیاد خواند.

با تیم مدیریت در نظام سلامت که موفق به کسب مدال طلا در دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور شدند به گفتگو نشستیم تا در آستانه ثبت نام یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان از تجربیات کسب شده این دانشجویان بهره مند شویم، این تیم متشکل از عاطفه بهکار، زهرا فولادی و محمد حسین عسگردون و مصیب سلیمانی دانشجویان رشته ی پزشکی بود که توانست مدال خوش رنگ کار تیمی را از آن خود کند. از زهرا فولادی خواستیم تا برای علاقمندان به شرکت در المپیاد پروسه ثبت نام تا کسب نتیجه را شرح دهد و اینگونه توضیح داد: مهم ترین نکته برای موفقیت در المپیاد علاقه شماست. شرکت در المپیاد مثل واحد های درسی دانشگاه اجباری نیست و توصیه میکنم اگر واقعا علاقه دارید شرکت کنید. در ابتدای راه نیز باید حیطه های مختلف المپیاد را بشناسید و سپس با توجه به توانمندی ها و علاقه خودتان بهترین حیطه را انتخاب کنید. هرگز به این نکته فکر نکنید که گرفتن مدال در کدام حیطه راحت تر است، حجم منابع کدام حیطه کمتر است، دوستانم در چه حیطه ای شرکت می کنند و غیره. پس از انتخاب حیطه مورد علاقه تان، سعی کنید به صورت منظم شروع به مطالعه برای آزمون غربالگری کنید، در آزمون غربالگری حیطه مدیریت نظام سلامت بیشتر سوالات، تکیه بر مسائل پایه ای دارند و با یک مطالعه منظم و مفید و شرکت در کلاس های برگزار شده  به راحتی می توانید این مرحله را پشت سر بگذارید. توصیه من این است که مطالعه خود را به روزهای پایانی نزدیک آزمون موکول نکنید. پس از قبولی در آزمون غربالگری،  علاوه بر آزمون انفرادی که جهت کسب مدال های فردی پیش رو دارید، در قالب گروه های 3-4 نفره وارد رقابت گروهی می شوید. در رقابت گروهی ابتدا از شما خواسته میشود در خصوص موضوع خاصی در قالب مشخص مانند مقاله و... کاری را ارسال کنید که 30 درصد نمره نهایی را تشکیل می دهد و 70 درصد دیگر نمره نهایی، مربوط به کار انجام شده توسط گروه شما در روز امتحان گروهی و ارائه آن به هیئت داوران می باشد. در خصوص امتحان گروهی سعی کنید در گروه خود افراد با توانمندی های مختلف داشته باشید که بتوانید در زمان محدود روز آزمون به بهترین نتیجه برسید. در خصوص آزمون انفرادی حیطه مدیریت علاوه بر مطالعه منابع و داشتن اطلاعات کافی از مسائل روز نظام سلامت تقویت مهارت هایی از قبیل خواندن مقاله ، نوشتن سخنرانی  و درک فیلم لاتین با موضوع نظام سلامت ضروری است. عاطفه بهکار، عضو دیگر این تیم، شرکت در المپیاد را به شکل یک دیدگاه جدید که تاکنون تجربه نکرده بود توصیف کرد و از اینکه دوره های قبل در المپیاد شرکت نکرده ابراز پشیمانی کرد و حضور در المپیاد را فارغ از مدال آوردن، باعث افزایش آگاهی در زمینه هایی که در واحد های درسی دیده نمیشود اما برای موفقیت و ایجاد تغییر ضروری هستند خواند. بهکار از علاقه مند شدن خود به حیطه نظام سلامت اینگونه گفت: بعد از شرکت در حیطه مدیریت نظام سلامت، موارد زیادی را یاد گرفتم و به ابعادی از سلامت و نظام سلامت پی بردم که هیچ آشنایی با آن ها نداشتم و انقدر به این ابعاد علاقمند شدم که به نظرم آموزش آن ها برای تمام دانشجویان علوم پزشکی لازم است مواردی مانند تعریف نظام سلامت، اهمیت سلامت عمومی یک جامعه، شاخص های اندازه گیری سلامت عمومی و موضوعاتی از این قبیل قرار گرفتن در فرایند المپیاد باعث آشنایی با دیدگاه اساتید مطرح در مدیریت و سیاست گذاری در نظام سلامت  شد و یکی از مزایای ارزنده ای که این المپیاد برای من داشت افزایش مهارت هایم در کار گروهی و برنامه ریزی برای تحویل بهترین نتیجه در کمترین زمان بود. وی کلاس های آمادگی برای شرکت در المپیاد را بسیار موثر خواند و در ادامه گفت: کلاس ها از حیث موضوع نزدیکی زیادی با عناوین المپیاد و رفرنس های معرفی شده داشتند و این موضوع به ما کمک میکرد تا به فهم بهتری از این موضوعات برسیم و این فهم بهتر یکی از ضروریات پاسخ به سوالهای تحلیلی المپیاد است. یکی از نکات قوت کلاس ها، بحث هایی  بود که در کلاس بین دانشجویان و اساتید شکل می گرفت که باعث می شد با دید بازتری نسبت به آن موضوع نگاه کنیم و با نظرات مختلفی در آن حوزه آشنا شویم. بهکار برگزاری یک جلسه با موضوع معرفی و آشنایی با تمامی حیطه ها را قبل از ثبت نام در المپیاد لازم دانست و از مسئولین مرکز رشد استعدادهای درخشان خواست تا این خلا را پرکنند و یا بروشورهای معرفی حیطه های مختلف المپیاد را قبل از ثبت نام در اختیار متقاضیان قرار دهند. محمد حسین عسگردون یکی دیگر از اعضای تیم مدیریت در نظام سلامت، کار تیمی را تجربه جدید و بسیار لذت بخشی خواند که با سایر آزمون هایی که تاکنون داده بود متفاوت بود. به عقیده وی در کار گروهی مهارت هایی  چون کنترل جلسه ، نحوه ارائه صحیح و حتی کمک به یکدیگر در بخش آزمون های انفرادی را می شود آموخت. مصیب سلیمانی عضو دیگر گروه در پایان این گفتگو از اساتید همراه و پشتیبان گروه دکتر مصدق راد، دکتر جعفری پویان،  دکتر لباف، دکتر سجادی  و دکتر رضایی تشکر و قدردانی کردند.  
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190933
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه