دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1393/11/14 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 42
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آیین نامه ارتقای کارگاه های آموزشی و مدرسین مرکز پژوهش های علمی دانشجویان

معاون آموزشی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، جدیدترین اطلاعات مربوط به کارگاه های آموزشی و دوره های تربیت مدرس را به دانش پژوهان ارائه کرد.

به گفته ی سارا اعلا، مسئول آموزشی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان در هر فصل سال، مرکز پژوهش های علمی دانشجویان یک سری از مجموعه کارگاه های ثابت مانند روش تحقیق سطح یک، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی ، end note ، pub med ، آمار و SPSS ،  Presentation skillsو... را در کنار کارگاه های مورد نیاز دانشجویان که می توان از آنها  روش تحقیق پیشرفته، خلاقیت، اخلاق در نگارش ، مهارت های زندگی،  time work ،  time management  و... برگزار می کند که این بنابر نیاز دانشجویان ممکن است در هر فصل یک، دو یا سه دوره برگزار شود که به طور متوسط  در هر کارگاه آموزشی 20-25 شرکت کننده وجود دارد که طبق برگه های نظر سنجی که در آخر هر کارگاه توزیع می شود و ارزیابی می گردد، تاکنون بیش از 70 درصد شرکت کنندگان از نحوه برگزاری و مطالب ارائه شده در کارگاه احساس رضایت مندی داشته اند. نحوه ثبت نام در کارگاه های مرکز به صورت حضوری و یک هفته قبل از برگزاری کارگاه است و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در اولویت هستند. به جز واحد اصلی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان واقع درخیابان وصال،  واحدهای این مرکز در سایر دانشکده ها نیز کارگاه های آموزشی تخصصی مرتبط با دانشکده خود برگزار می کنند که  نحوه برگزاری این کارگاه ها، محتوای کارگاه و صلاحیت اساتید می بایست طبق آیین نامه ارتقای کارگاه های آموزشی و مدرسین باشد. مسئول آموزشی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به دانشجویان under graduate  توصیه کرد که با شرکت در کارگاه های مرکز می توانند کارهای پژوهشی خود را آغاز کنند و با تقویت توانمندی های پژوهشی خود می توانند در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، مجری طرح های تحقیقاتی خود باشند و در نهایت طرح خود را در دانشگاه به ثبت برسانند. و در ادامه دانشجویان با تجربه را برای تدریس  کارگاه های آموزشی مرکز ترغیب کرد و گفت که همه ساله همزمان با برگزاری مجمع سالیانه مرکز پژوهش های علمی دانشجویان با توجه به معیارهای تعیین شده مانند، ارزیابی برگه های نظرسنجی، تعداد ساعات تدریس و داشتن مهارت تدریس چند کارگاه آموزشی ، مدرس برتر مرکز انتخاب می شود و مورد تقدیر قرار می گیرد. سارا اعلاء از دانشجویان خواست تا با ارائه نظرات خود در قالب پیشنهاد و انتقاد در راستای ارتقای کیفیت کارگاه های آموزشی مرکز همکاری نمایند ( Sarah.ala73@ gmail.com )  
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189480
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه