دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
افتخاری دوباره از معین خرمالی در المپیاد علمی دانشجویان
معین خرمالی، دارنده مدال طلای هشتمین المیپاد علمی دانشجویان، شرکت در المپیاد را حضور در یک رقابت علمی با چالش های بسیار جذاب خواند و به دیگر دانشجویان توصیه کرد که حتما آن را تجربه کنند.
گفت و گویی با معین خرمالی، دانشجوی پزشکی ورودی 91 و دانشجوی دوره MPH، درانده ی مدال طلای آزمون های انفرادی هشتمین دوره المپیاد در حیطه مدیریت نظام سلامت آقای خرمالی، امسال نیز همانند سال گذشته، البته با مدالی خوش رنگ تر در المپیاد علمی دانشجویان خوش درخشیدید، ضمن تبریک برای کسب این موفقیت بزرگ، ارزیابی شما از هشتمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور چگونه بود و سطح علمی المپیاد را چطور دیدید؟ به طور کلی حضور در مراحل درون دانشگاهی و کشوری المپیاد تجربه بسیار جالبی برای من است. آشنایی با دانشجویانی که از دانشگاه های سراسر کشور در یک رقابت علمی شرکت می کنند و حضور در بین افرادی که همگی تلاش و جدیت بالایی در انجام کارها دارند، بسیار جذاب است و البته رقابت با آنها در مسابقه ای که چالش های جذابی داشت کار را دل چسب تر کرده بود. هر چند که به دلیل عدم حضور در خوابگاه مسابقات، فرصت کمتری برای آشنایی با دانشجویان سایر دانشگاه ها داشتم ولی با این وجود تجربیات زیادی را کسب کردم. سئوالات المپیاد نیز از نظر علمی در سطح بسیار خوبی قرار داشتند به خصوص سئوالات بخش Script Concordance که داشتن توان تحلیل در پاسخگویی به آن ها نقش کلیدی و تعیین کننده ای دارد. با توجه به تجربه ای که داشتید آیا تفاوتی در آزمون های سال گذشته و امسال دیدید؟ بنده در هفتمین المپیاد مدال نقره انفرادی و طلای تیمی را به همراه دوستانم در حیطه تفکر علمی در علوم پایه کسب کردم، بله در آزمون انفرادی تغییراتی نسبت به سال قبل ایجاد شده بود. برای مثال در سال های قبل، بخش قابل توجهی از سئوالات به صورت باز و تشریحی طرح میشد اما در بخش انفرادی آزمون امسال، سئوالات اکثرا به صورت بسته طرح شده بود. کلاس های آمادگی شرکت در المپیاد که در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار شد چه کمک هایی به شرکت کنندگان کرد؟ کلاس های آمادگی المپیاد مدیریت بسیار منظم برگزار شد و اساتید به نام و با تجربه تدریس کلاس ها را بر عهده داشتند. آزمون های غربالگری درون دانشگاهی نیز به نحو مطلوبی برگزار شد. به سهم خودم، تشکر فراوان از استاد عزیز، دکتر جعفری پویان دارم که در برگزار شدن هر چه بهتر و منظم تر کلاس ها از هیچ کوششی دریغ نکردند. برای دانشجویان علاقه مند به شرکت در المپیاد پروسه ی ثبت نام تا برگزاری المپیاد را توضیح دهید؟ ثبت نام در مرحله غربالگری درون دانشگاهی المپیاد در حدود آذر ماه یا دی ماه اغاز شده و کلاس های آمادگی المپیاد از اسفند ماه به صورت منظم شروع میشود و پس از برگزاری چندین جلسه کلاس با اساتید به نام و طراز اول، دانشجویان در دو مرحله آزمون غربالگری شرکت میکنند که مرحله اول آن به صورت کتبی و مرحله دوم آن به صورت شفاهی و مصاحبه برگزار میشود و در نهایت اسامی سه نفر از دانشجویان که در مراحل غربالگری بالاترین نمره را کسب کرده اند، به عنوان اعضای تیم دانشگاه در مرحله کشوری، معرفی میشود. درکار تیمی راحت تر بودید یا آزمون انفرادی؟ هر دو بخش انفرادی و تیمی سختی ها و مسائل خاص خود را دارد. به طور کلی در بین 4 حیطه اصلی المپیاد، طولانی ترین زمان آزمون مربوط به حیطه مدیریت است. بخش انفرادی که در دو روز اول برگزار میشود، تا حدود ساعت 5 بعد از ظهر به طول می انجامد. بخش گروهی برخلاف سال های قبل، در المپیاد امسال به صورت فشرده در یک روز برگزار شد و از حدود ساعت 9 صبح تا 8 شب به مدت 11 ساعت به طول انجامید که این باعث شد در بخش گروهی سختی زیادی را متحمل شویم. و در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید. به طور کلی به سایر دانشجوها توصیه میکنم که برای یک بار هم که شده در این المپیاد شرکت کنند. تجربیات و اتفاقاتی که در این رویداد علمی با آنها مواجه می شوند در جریان عادی دانشگاه وجود ندارد و شرکت در این المپیاد نقش مهمی در پر کردن خلا های موجود در کوریکولوم های آموزشی دارد. در پایان از داریوش چیوایی، برگزیده دوره هفتم المپیاد و هم چنین از هم تیمی هایم، سید محمد پیری و سید سجاد موسوی نهایت تشکر را دارم.
ارسال به دوستان