دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
انتخاب عفیفه خسروی به عنوان سخنگوی شورای مرکزی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان
نخستین جلسه رسمی شورای مرکزی چهارشنبه 23 تیرماه با حضور سرپرست، دبیرکل و اعضای شورای مرکزی برگزار شد.
در این جلسه که با حضور دکتر پاسالار سرپرست مرکز، شهاب الدین رضایی دبیر کل مرکز و اعضای شورای مرکزی تشکیل شد؛ رضایی ضمن خوشامد گویی به اعضا، هدف از این جلسه را انتخاب سخنگوی جدید و معرفی ساختاری مرکز، آشنایی اعضا با قوانین شورای مرکزی و هم اندیشی جهت برنامه ریزی برای دانشجویان ورودی جدید عنوان کرد. در ابتدا مصطفی جوانمرد سخنگوی سابق مرکز شرح وظایف سخنگو را ارائه داد و در ادامه عفیفه خسروی، دبیر واحد پرستاری و مامایی و مصطفی جوانمرد دبیر واحد پیراپزشکی ضمن اعلام کاندیداتوری برای انتخابات سخنگویی، نقطه نظر های خود را در این موضوع بیان کرد. عفیفه خسروی، دبیر واحد پرستاری و مامایی با کسب حداکثر آراء به عنوان سخنگوی شورای مرکزی انتخاب شد. سپس دبیر کل مرکز ضمن تشریح ساختار شورای مرکزی، اجرایی و پژوهشی برای اعضا، از انتظارات و قوانین مرکز چون حضور به موقع درجلسات، ارائه گزارش سه ماهه واحد ها از فعالیت های انجام شده، همکاری و تعامل بین واحدها و استفاده هدفمند و اصولی از فضای فیزیکی مرکز نام برد. رضایی دغدغه اصلی خود را افزایش سطح فعالیت پژوهشی اعضای فعال مرکز دانست و عامل اصلی عدم استقبال دانشجویان را عدم آگاهی کافی در این زمینه عنوان کرد. دبیر کل مرکز در ادامه بر نحوه آشنایی سازی دانشجویان ورودی جدید با مرکز و استفاده از روش های جدید اطلاع رسانی تاکید و در این خصوص از اعضای شورای مرکزی نظرخواهی کرد. در ادامه دکتر پاسالار، با تاکید بر لزوم ارتقای توانمندی های اعضای شورای مرکزی و اجرایی در زمینه پژوهشی، خواستار تدوین برنامه ای هدفمند از سوی دبیر کل مرکز شد. وی از اعضا خواست تا حداکثر تلاش خود را برای افزایش فعالیت های بین المللی همچون اراسموس و مدرسه تابستانی بین المللی انجام داده و از تلاش برای طرح و پیگیری موضوع تطبیق واحد های درسی در دوره اراسموس در جلسه مشترک با ریاست دانشگاه سخن گفت. دکتر پاسالار همچنین افزایش سطح اطلاع رسانی در دانشکده ها برای ارتقای آگاه سازی، پیگیری موضوع منتورشیپی برای دانشجویان ورودی جدید، اکران ماهانه فیلم های مرتبط با حیطه های فعالیتی و برگزاری کمپین در مورد صرفه جویی آب را از برنامه های آتی این مرکز دانست. وی همچنین با تاکید بر اهمیت یادگیری زبان انگلیسی از پرداخت کمک هزینه توسط مرکز در صورت اخذ مدرک معتبر خبر داد. گفتنی است با نظرخواهی از اعضای شورای مرکزی انتخاب فعال ترین واحد مرکز به عنوان واحد فعال در مجمع سالیانه به عنوان یکی از برنامه های آتی مرکز مصوب شد.
ارسال به دوستان