دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
در مصاحبه ای با محمد معین نامداری، با گروه موفق MERGE مرکز پژوهش های علمی دانشجویان بیشتر آشنا شدیم.
با سلام و سپاس
لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید که کار گروه MERGE از چه زمانی و چطور شروع شد و آشنایی شما چگونه بود؟
محمد معين نامدارى هستم، دانشجوى سال پنجم رشته پزشكى.
شروع كار به سال ٩٠ برمى گرده زمانى كه دوره دانا براى اولين بار تشكيل شده بود.در اتمام دوره، دكتر پاسالار گفتند كه دانشجويانى كه كه قصد پژوهش در ضمينه آموزش در علوم پزشكى يا ياد گيرى تحقيق و پژوهش را دارند ميتوانند بيايند و زير نظر اساتيد و با كمك يك منتور( mentor ) كار را انجام بدهند.همان لفظى كه دكتر پاسالار هميشه ازش با عنوان learning by doing یاد مى كنند.
مرکزپژوهش های علمی دانشجویان و اساتید گروه را چطور حمایت کردند؟
مركز پژوهش ها و اساتيد گروه آموزش پزشكى، مخصوصا خانم دكتر شيرازى انصافا كه با وجود مشغله زياد به ما كمك بسیاری كردند.
درباره ی کنگره های که اعضای گروه MERGE در آن شرکت کرد توضیح بدهید؟
كنگره هايى كه بچه ها شركت كردند AMEE ٢٠١٢ و ٢٠١٤ و SIMEC ٢٠١٢ و ٢٠١٤، اتاوا ٢٠١٢ و IMEC ٢٠١٣ بود كه بعضى از بچه ها كارهاشان را به صورت سخنرانى و بقيه را هم به صورت پوستر ارائه كردند.
IMEC(International Medical Education Conference )
SIMEC(Simulation in Medical Education Conference)
AMEE (Association in Medical Education in Europe)
برنامه هایی که پیش رو دارید را برای علاقه مندان بیشتر شرح بدهید؟
جذب عضوهاى جديد، اینکه عضو هاى قبلى منتور و راهنماى بچه هاى جديد باشند .
دانشجوهای علاقه مند چطور می توانند عضو این گروه بشوند و چه امتیازی را برای دانشجو در بر دارد؟
علاقه مندان ميتوانند از طریق ایمیل به بنده اطلاع دهند، ( mohammadmoeinnamdari@gmail.com ) و یا در نیمه دوم دی ماه به مرکز پژوهش های علمی دانشجویان ( نزد خانم کرباسی) مراجعه کنند و یا با داخلی 7 شماره مرکز پژوهش ها در بازه ذکر شده تماس حاصل کنند. (البته ظرفيت محدود است) .
ببينيد هدف از پژوهش خيلى خيلى مهم است و ما اينجا به دانشجويان علاقه مند كمك ميكنيم كه راه را ياد بگيرند چه بخواهند در همين زمينه ادامه كار بدهند ویا در زمينه جديدى مشغول به كار شوند. مثلا با همكارى متخصصين آمار و اپيدميولوژى بچه ها را با ريزه كارى هاى طرحهاى پژوهشى ضمن انجام كار آشنا ميكنيم.
و سخن پایانی
از مسئولین دانشگاه انتظار داریم که دانشجویان را براى شركت در كنگره ها، دادن بودجه مناسب و امكانات به طرحهاى دانشجويى بيشتر از گذشته يارى كنند.
و به تمام دانشجویان پیشنهاد می کنم که تجربه کار پژوهشی را کنار مطالب درسی حتما داشته باشند .
و آرزوى موفقيت براى همه دانشجويان و پژوهشگران اين مرز و بوم.
ارسال به دوستان