دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
در جلسه دوم RRE علوم اعصاب زیر شاخه MS دکتر صحرائیان بر اهمیت انجام طرحهایی در حیطه ی علوم اعصاب و زیر شاخه MS تاکید فراوان کردند.
جلسه دوم RRE علوم اعصاب زیر شاخه MS در تاریخ 14/11/1393 در مرکز تحقیقات MS بیمارستان سینا با حضور آقای دکتر صحراییان استاد راهنما و نرگس سیستانی منتور پژوهشی RRE علوم اعصاب و دانشجویان علاقه مند به انجام پژوهش در زمینه MS برگزار شد . در ابتدای این جلسه اصلاحات مد نظر شورای پژوهشی مرکز تحقیقات MS درباره آیین نامه RRE که طی مباحثات و موافقت شورای پژوهشی مرکز پژوهشهای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با این مرکز بدست آمده و در آیین نامه اعمال شده بود در اختیار مرکز تحقیقات قرار گرفت و توافقات لازم به منظور ادامه روند کاری حاصل گشت. در ادامه دکتر صحراییان طی بیان سخنانی ارزشمند به بیان رویکرد کلی مرکز در انجام کارهای پژوهشی مبتنی بر کنترل علائم MS و چرایی و نوع اهمیت آنها پرداخت . و همچنین بیان کرد که انجام کارهایی در حیطه علوم پایه در این بیماری بسیار ارزشمند است اما با توجه به نیاز این گونه پروژه ها به صرف هزینه و زمان بسیار بالا و دیر بازده بودن این دسته از کارهای پژوهشی و همچنین مهجور ماندن انجام تحقیقات برای تخفیف علایم و یافتن راهکارهای تسکینی به منظور بالا بردن کیفیت زندگی بیماران مبتلا به MS و همچنین کم هزینه و زودبازده بودن اینگونه پروژه ها، انجام طرحهایی در این راستا بسیار مورد نیاز و دارای مناسبت میباشند. در همین راستا بنا بر صلاح دید استاد 4 زیر گروه پژوهشی برای دانشجویان علاقه مند در نظر گرفته شد که دانشجویان بنا بر علاقه و توانمندی های خود در یکی از این 4 کار گروه تقسیم خواهند شد : 1- Cognation disabilities 2- Constipation 3- Sexual dysfunction 4- Fatigue و دانشجویان موظف هستند تا مشخص شدن زمان جلسه سوم که با حضور منتور پژوهشی، خانم سیستانی برگزار خواهد شد با انجام جستجوی کلی درباره موارد بالا و پیدا کردن دید مناسب در باره هرکدام، کارگروه مناسب را انتخاب کرده و گروههای پژوهشی خود را در گروههای 4 تا 5 نفره تشکیل دهند . همچنین دانشجویان باید تا زمان برگزاری جلسه چهارم با حضور استاد صحراییان درباره کارگروه انتخابی خود جستجوی کاملی انجام داده و بنابر آن زیر شاخه انتخابی کارگروه خود را مشخص کرده و طی یک Power point presentation از موضوع انتخابی خود دفاع نموده و آن را برای دیگر کارگروهها شرح دهند. لازم به ذکر است جلسه سوم درباره روشهای صحیح انجام یک Power point presentation تا پایان بهمن ماه در مرکز پژوهشهای دانشجویی برگزار خواهد شد. زمان دقیق جلسه متعاقبا اعلام میگردد.
ارسال به دوستان