دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1402/10/03 - 12:45
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 417
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

جشن باشکوه سی سالگی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان برگزار شد

گالری عکس 

سی امین مجمع سالیانه مرکز پژوهش های علمی دانشجویان با حضور دکتر حسین قناعتی، رییس دانشگاه، دکتر فرشاد علامه، معاونت آموزشی دانشگاه، دکتر اکبری ساری، معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر ابراهیمی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، دکتر نیما رضایی، دبیر کمیته تحقیات کشوری، دکتر بهادر مکی آبادی، سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و اساتیدی همچون دکتر پروین پاسالار، دکتر غلامرضا حسن زاده، دکتر کجباف زاده، دکتر عرفانی و تعدادی از اساتید، دبیران  و دانشجویان سابق و جدید مرکز پژوهش های علمی دانشجویان 2 دی ماه 1402 در محل تالار ابن سینا برگزار شد.

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه فرصت های مناسبی برای تحقیق در زمینه های مختلف علمی وجود دارد و موانع موجود را هم باید حل کنیم گفت: ما در تولید نمونه اولیه بی نظیریم ولی برای رسیدن به تولید انبوه و ورود به زنجیره جهانی کمی دچار مشکل هستیم که باید در رفع آن تلاش کنیم.

رئیس دانشگاه اظهار امیدواری کرد که با کمک یکدیگر و با امید می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و نباید اجازه دهیم فضای روانی که بر علیه کشور وجود دارد، جلوی پیشرفت و تلاشمان را بگیرد.

و ایشان خطاب به دانشجویان ادامه داد: وقت بگذارید و فلسفه زندگی خود را پیدا کنید، اهداف خود را ارتقا ببخشید و سعی کنید از استادان خود در علم و اخلاق پیشی بگیرید و رشد کنید

سپس دکتر علی اکبری ساری معاون پژوهشی دانشگاه در خصوص مرکز پژوهش های علمی دانشجویان گفت: این مرکز زمینه ای را فراهم می کند تا دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی، پس از ورود به دانشگاه، همزمان با آموزش، با پژوهش نیز آشنا شوند و برای انجام پژوهش های علوم پایه، کاربردی و مساله محور توانمند شوند.

استعدادهای فراوان و خلاقیت و نوآوری که به صورت بالقوه در دانشجویان وجود دارد در این مرکز شکوفا می شود و دانشجویان در کنار استادان آموزش می بینند، مهارت فرا می گیرند و به پژوهش می پردازند.

دکتر اکبری ساری با اشاره به نتایج حاصل از فعالیت های پژوهشی دانشجویان گفت: مقالات منتج از تحقیقات دانشجویان، موجب شتاب تولیدات علمی کشور می شود و به ارتقا علمی کشور کمک می کند. در کنار آن بخشی از پژوهش ها منجر به رفع برخی مشکلات سلامت و پاسخگویی اجتماعی می شود. حتی ممکن است برخی پژوهش ها  منجر به نوآوری، فناوری و کارآفرینی شود

وی با بیان اینکه این پژوهش ها، موجب نشاط و امید میان دانشجویان می شود گفت:  حمایت از پژوهش های دانشجویان همزمان سرمایه گذاری بلند مدت است که به توسعه علمی کشور کمک می کند.

دکتر بهادر مکی آبادی، سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان ضمن قدردانی از تلاش دانشجویان و همکاران و حمایت های بی دریغ معاونت های پژوهشی و آموزشی، در خصوص راه اندازی مرکز کارآفرینی و مرکز نو آوری در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان صحبت کرد و از معاونین پژوهشی و آموزشی خواستار حمایت در خصوص استفاده بهینه از فضای حیاط مرکز پژوهش های علمی دانشجویان شد که بتوان حداکثر بهره برداری را از این فضا و پتانسیل داشت.

قابل توضیح است که قدمت بنای مرکز پژوهش های علمی دانشجویان که در تقاطع خیابان وصال شیرازی و ایتالیا واقع شده است به 80 سال پیش برمی گردد و در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

دکتر نیما رضایی، دبیر کمیته تحقیقات کشوری دیگر سخنران این جشن بود، ایشان قدمت مرکز پژوهش های علمی دانشجویان را با شروع پژوهش برای خودشان و هم دوره ای هایشان یکی خواند و مرکز را مکانی برای رشد و تعالی دانشجویان معرفی کرد، دکتر رضایی با توجه به توانایی های مختلف در افراد، هر توانمندی را با ارزش دانست و با نگاهی متفاوت به جمله ی علم بهتر است یا ثروت؟ ادامه داد که هم فردی که به دنبال علم و دانش می رود قابل ارزش است و هم فردی که جویای کارآفرینی و تولید ثروت است هم قابل ستایش است.

دکتر رضایی افراد حاضر در دانشگاه اعم از دانشجو و استاد را در 4 گروه جای داد، گروهی از افراد که هم توانمندند و هم با انگیزه، برای این گروه نیازی نیست که دانشگاه کاری انجام بدهد فقط همراهی و احترام برای این گروه کافیست.

گروهی دیگر افرادی با انگیزه هستند که مهارت های لازم را ندارند، برای این گروه مراکزی در دانشگاه همچون مرکز پژوهش های علمی دانشجویان با برگزاری دوره های آموزش پژوهش و غیره مهارت های لازم را به دانشجویان آموزش می دهند.

گروه بعدی افرادی هستند که مهارت کافی دارند اما انگیزه فعالیت ندارند، برای این گروه می بایست فکری کرد تا بتوان با رفع بی انگیزگی از مهارت های آنها بهره مند شد.

در آخر گروهی هستند که نه مهارت دارند و نه انگیزه، که می توان گفت این افراد اشتباهی در دانشگاه هستند.

در ادامه دکتر مریم کرباسی، معاون پژوهشی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان با پخش کلیپی از چالش اتاق فرار با چاشنی پژوهش، گزارشی از این برنامه که برای اولین بار در کشور برگزار شده بود داد و گرنت های گروه های برتر اول و سوم را معرفی کرد.

قابل توضیح است که مرکز پژوهش های علمی دانشجویان در هفته ی پژوهش امسال، 5 تور پژوهشی بازدید از مراکز تحقیقات علوم غدد و متابولیسم، مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت، مرکز تحقیقات روماتولوژی، پژوهشکده گوارش و کبد و تور بازدید از مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای را برگزار کرد  و پنل حضوری انتقال تجربیات ارزنده که با حضور دبیران اسبق و دانشجویان و فارغ التحصیلان موفق مرکز برگزار شده بود نیز از دیگر برنامه های هفته ی پژوهش بود.

به مانند سالیانه گذشته تقدیرهایی از پژوهشگران و فعالان اجرایی به شرح زیر صورت گرفت.

جایزه دکتر فرین کمانگر: امیدرضا تمتاجی

برترین پژوهشگر فارغ التحصیل مرکز: محمود علیزاده ثانی

جایزه پژوهشی انتشارات ویژه: امیرحسین عابدینی

دانشجوی پژوهشکر جوان : علیرضا سلطانی خبوشان

مدرس برتر مرکز: آروین میرشاهی

دانشجوی پژوهشگر فعال: سمانه دهقانی

دانشجوی فعال اجرایی: سوگل کیوانپور، بهار شیردل، مهدی زارع زاده

استاد ممتاز شورای پژوهشی: دکتر فاطمه بهرام نژاد

داور دانشجویی برتر شورای پزوهشی: دکتر رامش عالی پور

کارکنان برتر مرکز : مریم حیدری، فاطمه علیزاده، محمد علی فیاضی

در حاشیه این جشن، نمایشگاه دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویی مرکز پژوهش های علمی دانشجویان در سالن همکف دانشکده پزشکی نیز برگزار شد و در پایان این جشن باشکوه، با موسیقی دل نشینی با اجرای دکتر نیما محبوبی که از اعضای اسبق مرکز بود و پذیرایی شام به پایان رسید.

 

 

 

  • گروه خبری : مجمع سالیانه,ریاست
  • کد خبر : 254790
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

تصاویر

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه