دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
جلسه مشترک مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان
جلسه ی همفکری در خصوص آغاز همکاری های مشترک بین مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با حضور روسای دو مرکز برگزار شد.
جلسه ی آغاز همکاری های مشترک بین مرکز پژوهش های علمی دانشجویان و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با حضور دکتر خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، دکتر قریشی، معاون آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، دکتر میر ترابی، دبیر گروه تحقیقات اعتیاد و همچنین دکتر پاسالار، سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دکتر نوری زاده، معاون مرکز 13 مهر ماه 94 در مرکز پژوهش ها برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر خدادوست ضمن ابراز خرسندی از آغازهمکاری های مشترک، تاریخچه و نحوه شکل گیری و تصویب مرکز تحقیقات پزشکی قانونی را شرح داد . سپس دکتر قریشی گروه های تخصصی فعال در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی را معرفی کرد، وی از فعال بودن گروه های روانپزشکی قانونی، تشخیص هویت و ژنتیک، قصور و خطاهای پزشکی، کمیته اخلاق و حقوق پزشکی، تحقیقات اعتیاد، آزمایشگاه های پزشکی شامل سم شناسی، ژنتیک و ... و Regenative خبرداد و از علاقه مندی احتمالی دانشجویان برای فعالیت در گروه های قصور و خطاهای پزشکی و کمیته اخلاق و حقوق پزشکی گفت . سپس سرپرست مرکز پژوهش ها، فعالیت های گروه های مختلف مرکز را به اختصار شرح داد و در خصوص همکاری های مشترک بین انجمن های علمی مرکز و گروه های تحقیقاتی پزشکی قانونی ابراز امیدواری کرد، و برای مثال همکاری های مشترک بین انجمن تازه تاسیس مقابله با سوء رفتار با کودکان و گروه روانپزشکی قانونی را مفید خواند. دکتر پاسالار همچنین برگزاری تورهای معرفی پتانسیل های آموزشی و پژوهشی در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی برا ی دانشجویان را از برنامه های مشترک مفید معرفی کرد که بسیار مورد استقبال دکتر خدادوست قرار گرفت. سپس دکتر ترابی، پژوهش های خوب انجام شده در زمینه اعتیاد را موجب همکاری مشترک دو مرکز خواند و حضور دانشجویان سال های پایین که دروس آناتومی را گذرانده اند را زمینه خیلی خوبی برای پژوهش ها ی آنتروکولوژی و تشخیص هویت و تعیین سن دانست و همچنین دندانپزشکی قانونی را هم یکی دیگر از زمینه های همکاری معرفی کرد. سپس دکتر خدادوست ایجاد سهمیه ای برای دانشجویان معرفی شده از سمت مرکز پژوهش ها در کارگاه های آموزشی و پژوهشی پیشرفته را پیشنهاد داد و متقابلا از مرکز پژوهش ها خواست تا برای کارشناسان پزشکی قانونی آموزش های پایه پژوهش را برگزار کند که مورد استقبال طرفین قرار گرفت. دکتر نوری زاده ضمن توضیحاتی در خصوص پیشنهاد برگزاری دوره ی آموزش نوآوری با هدف حل برخی مشکلات سیستم بهداشت و درمان در شبکه بهداشت شهر ری که بسیار مورد استقبال دکتر تاجیک قرار گرفت، برگزاری دوره دوم را برای مرکز تحقیقات پزشکی قانونی را بسیار مفید و کارامد خواند که این پیشنهاد هم مورد استقبال مسئولین مرکز تحقیقات پزشکی قانونی قرار گرفت.
ارسال به دوستان