دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1394/09/09 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 42
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

جلسه مشورتی بررسی راهکارهای حرکت مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به سمت بین المللی شدن

در جلسه ای با حضور اساتید، راهکارهای حرکت به سمت فعالیت های گسترده ی بین المللی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این جلسه با حضور دکتر پاسالار، سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دکتر نوری زاده، معاون مرکز، دکتر فرین کمانگر،رئیس بخش تحصیل سلامت عمومی در دانشگاه ایالتی مورگان، دکتر نیما رضایی، معاون بین الملل دانشکده پزشکی، نیکو اخوندی، دبیر کل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان 8 آذرماه در مرکز برگزار شد. در ابتدای جلسه نیکو آخوندی، ضمن تشکر از حضور اساتید دراین جلسه عنوان کرد که هم راستای با اهداف دانشگاه  در جهت سمت بین المللی شدن است، مرکز پژوهش های علمی دانشجویان تمایل به گسترش فعالیت های بین المللی دارد و این جلسه به منظور استفاده از تجربیات دکتر کمانگر و دکتر رضایی برگزار شده است  تا بتوان از راهکارهای اساتید برای این هدف استفاده کرد. دکتر کمانگر که یکی از بنیانگذاران مرکز پژوهش های علمی دانشجویان است و در حال حاضر در دانشگاه Morgan State آمریکا به‌عنوان رئیس بخش تحصیل سلامت عمومی و استاد تمام، مشغول به کار است از برگزاری این جلسه و داشتن چنین اهدافی ابراز خرسندی کرد و پینشهاد داد تا از طریق ارتباطاتی که هم اکنون مرکز با اساتید به نام و بین المللی دارد اساتید برجسته  در چند دانشگاه معتبر انتخاب شوند و در رایزنی با این افراد، پتانسیل های دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان تشریح شود تا در صورت تبادل دانشجویان آن دانشگاه ها به سایر دانشگاه های دنیا، دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان یک دانشگاه با پتانسیل بالای علمی و پژوهشی در نظر داشته باشند. وی همچنین پینشهاد کرد می توان فهرستی از مزیت های نسبی دانشگاه در زمینه های مختلف بالینی، پژوهشی و علوم پایه تهیه کرد تا دانشجویان مهمان بدانند که در دانشگاه علوم پزشکی تهران چه فرصت های علمی و پژوهشی می توانند کسب کنند که شاید در دانشگاه های دیگر نتوانند، برای مثال دانشجویان دانشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکایی با حضور در بخش بالینی بیماری های عفونی و روماتولوژی و ... یا مراکز پژوهشی بالینی  که دارای مطالعات گسترده کوهورت و پایگاه داده های بزرگ هستند می توانند تجربیات بسیارخوبی کسب کنند.   یکی دیگر از پیشنهادات دکتر کمانگر، تهیه بروشوری ازاین مزیت ها و فرصت ها بود تا در اختیار اساتید و دانشجویان قرار بگیرد تا در دانشگاه های خود بتوانند به معرفی بهتر دانشگاه علوم پزشکی تهران بپردازند. ارتباط با سازمانهایی مانند وزارت بهداشت و .. با هدف تدوین یک برنامه ی مشخص برای تبادل دانشجو و برخورداری از حمایت های مالی و معنوی این سازمان ها، یکی دیگر از پیشنهادات دکتر کمانگر بود. دکتر نیما رضایی ضمن اشاره به تجربیات خود در مورد ارتباط با دانشگاه های بین المللی اظهار کرد که معمولا توافق نامه هایی که بین مراکز تحقیقاتی یا بیمارستانهای داخلی و خارجی منعقد می شود عملیاتی می گردد اما متاسفانه در سطوح بالا مانند توافق نامه میان دانشگاه های مختلف، در اکثر مواقع در حد تفاهم نامه باقی می ماند و اجرایی نمی شود، به همین علت بهتر است مراکز مختلف پژوهشی که امکان تبادل دانشجو دارد را شناسایی کرد و وارد مذاکره شد تا بتوان فعالیت های علمی مشترک انجام داد. وی پیشنهاد کرد مرکز پژوهش های علمی دانشجویان یک شورای راهبردی مشورتی (advisory board ) از مجموعه اساتید داخلی و خارجی که به مرکز پژوهش های علمی دانشجویان تعلق خاطر دارند تشکیل دهد و به این طریق ارتباطاتش را با اساتید داخل و خارج کشور تقویت کند.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189931
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه