دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1394/04/20 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 281
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دانشجویان ایرانی در مجامع بین المللی/ مصاحبه با آیدا کمالیان

دانشجوی سال اول رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به دریافت گرنت کامل سفر علمی برای ارائه مقاله ای با موضوع بررسی تفاوت ارتباطات ساختاری مغز در بیماران پارکینوس در کنگره بین المللی OHBM شد.

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟ آیدا کمالیان، دارنده ی مدال طلای المپیاد زیست کشوری و برتر جهانی، دانشجوی سال اول پزشکی و عضو انجمن INRP مرکز پژوهش های علمی دانشجویان هستم. در خصوص کنگره ای که رفته بودید توضیح دهید؟ من به عنوان دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو مرکز پژوهش های علمی دانشجویان در در کنگره Organization of Human Brain Mapping –OHBM شرکت کردم این کنگره وابسته به سازمان بین المللی human brain mapping  و محل ارائه آخرین مقالات در زمینه ارتباطات مغز انسان وتصویربرداری از آن است. از نظر علمی وضعیت کنگره را چگونه دیدید؟ این کنگره در زمینه تصصی خود جزء برجسته ترین کنگره ها است، افرادی که در این کنگره حضور داشتند در زمینه ی تحقیقات خود بسیار خبره بودند و این باعث شد ناخود آگاه سطح علمی کنگره بالا باشد. چه تجربیاتی در این کنگره کسب کردید؟ ارتباط و تعامل با افراد صاحب نظر در زمینه های تحقیقاتی مرتبط ، نقد شدن تحقیقات ما از سوی این افراد و آشنا شدن با دیدگاه های آنها از مهم ترین تجربه های من بود. از نظر من برخورد و تعامل رودر رو با چنین افرادی و قرار گرفتن در این محیط های علمی بین المللی در شکل گیری شخصیت علمی فرد بسیار تعیین کننده است . به علاوه تجربه های ریزو درشت دیگری را هم با قرار گرفتن در محیط یک کنگره می توان بدست آورد، از جمله نحوه ی تبادل اطلاعات و نحوه شکل گیری همکاری در جهان علم آیا در این کنگره مقاله ارائه  دادید یا صرفا شرکت کننده بودید؟ بله در این کنگره مقاله ای به صورت پوستر با عنوان A Statistical Approach of Human Brain Connect me in Parkinson’s Disease using NBS ارائه دادم. لطفا درباره ی پوستری که ارائه  دادید توضیحاتی بدهید؟  کار ما به بررسی تفاوت ارتباطات ساختاری مغز در بیماران پارکینوس با استفاده از روش آماری NBS و تصویر برداری DTI می پردازد که به سوالات جالبی درباره مغز این بیماران جواب داد. هزینه های کنگره را چگونه تامین کردید آیا از گرنت و حمایت خاصی بهره مند شدید؟ به دلیلی سطح علمی مقاله، هزینه های کنگره به صورت کامل توسط موسسه OHBM پرداخت شد و جایزه کمک هزینه کامل سفر به مقاله تعلق گرفت. مسائلی که در مسیر رفتن به کنگره برایتان پیش آمد چه بود، آیا با مشکلاتی روبرو بودید؟ مشکل عمده حمایت مالی ناکافی است. متاسفانه دانشگاه امکانات کمی برای حمایت از این سری از فعالیت های علمی دارد که برای دانشگاهی در سطح دانشگاه علوم پزشکی تهران کم است. مشکل دیگری که با آن روبرو شدم نبودن قوانین وضوابطی برای حمایت از شرکت دانشجوهاست، به عنوان مثال من برا ی شرکت در کنگره مجبور به جابه جایی امتحاناتم بودم چون ضابطه ای برای حمایت از اینگونه مسائل وجود نداشت دوندگی های اداری زیادی انجام دادم. از دانشگاه می خواهم که جایگاه خود و ایران را در میان جوامع علمی و دانشگاهی بالا ببرد و این جز با حمایت مالی و قانونی دانشجویان برای شرکت در این مجامع بین المللی قابل حل نیست. شما به عنوان دانشجوی جوان که در سال اول تحصیلی موفق به ارائه پوستر در یک کنگره معتبر شدید چه توصیه ای به دانشجویان برای شرکت در اینگونه برنامه های علمی دارید؟  به نظر من یک تجربه ی علمی بین المللی برای درک روابط ، آداب و نحوه کارکرد دنیای علم ضروری است و این دید جهانی و پخته تر باعث می شود سمت و سوی دانشجوها از حالت منفعل به حالتی فعال و پژوهش گرا تغییر کند که در نهایت منجر به تولید علم در کل کشور خواهد شد.  مهم ترین توصیه من به دوستانم این است که یک قدم بیشتر از آن وظایف دانشجویی خود در راه دانش پژوهشی بردارند و حتی اگر مایل به درگیر شدن در فرآیند تحقیق هم نیستند حداقل در هفته یا ماه  یک مقاله در زمینه ی تخصص خود مطالعه کنند، همین کار کوچک دید آنا را به کلی درباره ی حرفه ورشته شان تغییر خواهد داد.
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 189722
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه