دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
سومین فارغ التحصیل دوره دیپلم پژوهشی، عمارالبوجیر دانشجوی رشته ی دندانپزشکی در حضور دکتر پاسالار و دکتر شمشیری از پایان نامه دیپلم پژوهشی خود دفاع کرد.
عمار البوجير، تبعه كشور عراق، از دانشجويان نخبه كشورعراق و دانشجوي رشته ی دندانپزشكي ورودي سال 91 دانشكاه علوم بزشكي تهران است که از طريق سازمان سنجش بعد از اتمام پيش دانشگاهي در دانشگاه بين الملل امام خميني ره قزوين، با معدل "19.05" موفق به ورود به دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. به گفته ی وی، پس از ورود به دانشگاه و آشنایی با اساتید، در کلاس های بیوشیمی با راهنمایی و تشویق دکتر پاسالار، با مرکز پژوهش های علمی دانشجویان بیشتر آشنا شد و علاقه مند به فعالیت های پژوهشی و علمی گردید. عمار بعد از مدتی در دوره دیپلم پژوهشی پذیرفته شد و بعد از شرکت در کارگاه های آموزشی روش تحقیق شروع به انتخاب موضوع تحقیقاتی کرد، با گرفتن مشاوره های خوب از دکتر شمشیری، پرسشنامه مناسب برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود را انتخاب کرد و موفق به نوشتن طرح تحقیقاتی خود شد. این دانشجوی فعال، طرح خود را در 4 دانشگاه از 4 شهر عراق انجام داد و موفق به انتشار آن در ژورنال ایندکس شده در Pub med شد و هم اکنون نیز 4 طرح تحقیقاتی دیگر در حال اجرا دارد و امید وار است با شرکت کردن و پذیرفته شدن در دوره ی mph بیش از پیش بتواند به تحقیق و پژوهش بپردازد و از تجربیات اساتید دانشکده بهداشت و مراکز تحقیقاتی استفاده کند. عمار در جلسه ای که با حضور دکتر پاسالار سرپرست مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دکتر شمشیری استاد راهنما، دکتر نوری زاده معاون مرکز پژوهش ها برگزار شد به دفاع از پایان نامه خود با عنوان Evaluation of awareness among Iraqi medical and dental students پرداخت و موفق به کسب نمره 19 برای پایان نامه خود از اساتید شد. در پایان ضمن تشکر از اساتید حاضر، از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به عنوان فضای آموزشی بسیار مشوق برای فعالیت های علمی و تحقیقاتی یاد کرد و حضور دانشجویان رشته ها و مقاطع مختلف در مرکز را سبب ایجاد حس خوب و سازنده خواند.
ارسال به دوستان