دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1401/11/11 - 08:10
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 516
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

دکتر قناعتی: مدیریت در پژوهش نیازمند هوشمندی و اشراف علمی است

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این رویداد که یکشنبه 9 بهمن 1401 در تالار ابن سینا برگزار شد، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، حضور در جمع دانشجویان نخبه به عنوان سرنوشت سازان کشور را مغتنم دانست و گفت: شما می توانید تغییرات بزرگی در کشور ایجاد کنید.

وی افزود: کشور ما سابقه بسیار درخشانی در تمامی شاخه های علوم از جمله طب دارد. رازی و ابوعلی سینا بزرگانی هستند که کتب و دست نوشته هایشان سال ها مبنای طب در دنیا بوده است. وقتی این افتخارات ملی را داریم، بر ما الزام و التزام است تا راه آنها را ادامه دهیم و اینکار نیازمند شناخت شرایط زمان و مکان است.

دکتر قناعتی، تفکر خلاق و به روز بودن را مهم خواند و گفت: درک شرایط زمان، درست اندیشیدن و به روز بودن بسیار مهم است و البته این به معنای نفی گذشته و عدم توجه به آن نیست. در ژاپن باوجود رشد بسیار خوب در علم و تکنولوژی، به سنت ها، اصول اخلاقی و احترام به بزرگان نیز همچنان پایبند هستند. به روز بودن به این معنی نیست که فرهنگ بسیار غنی ایرانی و اسلامی خود را فراموش کنیم. در زمینه علوم باید به روز باشیم و آخرین تکنولوژی ها را به کار بگیریم.

رئیس دانشگاه، مدیریت را امری دشوار و نیازمند دانش، تجربه و نگاه جامع عنوان کرد و گفت: مدیریت در پژوهش و به طور کلی مدیریت، نیازمند هوشمندی و اشراف علمی است. مدیریت مقوله ای بسیار دشوار است و باید با نگاه تیمی و دانش فراوان همراه باشد.

وی عدم قطعیت را یکی از مداخلات مهم در مدیریت دانست و تاکید کرد: درست هنگامی که سازمان جهانی بهداشت، کارگروهی برای ریشه کنی فقر، بیسوادی و دستیابی به برابری ایجاد کرده بود، کرونا تمامی این برنامه ریزی را بر هم ریخت و اکنون برآوردها نشان دهنده آن است که مشکلات اقتصادی در سال های آینده، معادلات جهان را برهم می ریزد.

دکتر قناعتی، بر ضرورت برنامه محوری تاکید کرد و گفت: برای دستیابی به موفقیت باید برنامه محور باشیم و افق ها و برندهای آینده را بشناسیم و بدانیم در دنیا برای آینده پزشکی چه برنامه ریزی هایی شده است. به روز باشید، به مسیر خود اشراف داشته باشید و برنامه های استارت آپی خود را بر اساس دانش پایه ریزی کنید.

رئیس دانشگاه برای ادامه فعالیت های خوب در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدوارم این روال خوبی که جریان داشته ادامه یابد و شاهد فعالیت های خوب و موفقیت دانشجویان در این مرکز باشیم.

وی همچنین حرکت برنامه محور را سرلوحه اقدامات حوزه ریاست دانشگاه عنوان کرد و گفت: زیرساخت های شهر علم شهید سلیمانی آماده شده و امیدوارم به زودی در این حوزه به سوددهی برسیم. در نظر داریم 500 شرکت استارت آپی را در آنجا مستقر کنیم. در پژوهش نیز نگاهمان، علم نافع و پژوهش های کاربردی است و در حال شاخص گذاری در این حوزه هستیم.

دکتر قناعتی در پایان از دانشجویان خواست تا "نگاهشان امیدوارانه باشد" و خاطرنشان کرد: در شرایط بسیار سختی کشور، حفظ شد و جنگ در کشور مدیریت شد. اکنون زمان آن رسیده که با نگاه امیدوارانه برای رشد دانشگاه و کشور فعالیت کنیم.

ضرورت توجه به فناوری

دکتر بهادر مکی آبادی، سرپرست مرکز پژوهش های دانشجویان، ضمن قدردانی از اساتید و دانشجویانی که در دانشکده ها و گروه های پژوهشی فعالیت دارند گفت: این مجمع پس از چند سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا، مجددا با حمایت مسئولان برگزار شد و امیدوارم این احیا با قدرت بیشتر بتواند رضایت خاطر دانشجویان را در بر داشته باشد.

وی فعالیت در مرکز پژوهش ها را تجربه ای ناب برای دانشجویان دانست و افزود: دانشجویان در این مدت برای پژوهش و فعالیت های اجرایی، تلاش و برنامه ریزی می کنند. فعالیت های آنها می تواند تجربه خوبی برای آینده باشد و فرصت های کاری و شغلی زیادی را برای آنها ایجاد کند. در این مرکز استعدادهای زیادی متبلور شده و افراد مدیری توانستند از این مرکز به شهرهای خود بازگشته و مدیریت مجموعه را بر عهده بگیرند.

دکتر مکی آبادی، ساختار کلی مجموعه "مراد" را شامل دو مرکز  رشد استعدادهای درخشان و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان خواند و تصریح کرد: همه دانشجویان می توانند در مرکز پژوهش ها فعالیت داشته باشند و افراد رتبه دار، المپیادی و نخبه نیز با ورود به مرکز استعدادهای درخشان می توانند در زمینه منتورینگ، ارشد بدون آزمون، تحصیل همزمان و امکانات بنیاد نخبگان فعالیت نمایند.

وی فناوری را حلقه گم شده و مغفول مرکز پژوهش ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه تا کنون در زمینه فناوری کار زیادی صورت نگرفته است. در بحث فناوری چند گزینه در حال پیگیری است. یکی از مواردی که به دنبال آن هستیم رتبه بندی ها در فناوری و ایجاد فضای استارت آپی برای دانشجویان است.

آدم حسابی شویم

در ادامه ارشیا شیزرپور، دبیرکل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، به معرفی فعالیت های این مرکز پرداخت و گفت: حضور در اجتماع نیازمند توانمندی هایی است که شاید دانشجویان نتوانند آن را از کلاس های درس بیاموزند و در اینجاست که دانشجویان وارد مرکز پژوهش ها می شوند و در کنار هم با نحوه پژوهش، مقاله نویسی و ارائه آشنا می شوند. نکته خاص مرکز این است که دانشجویان از صفر آغاز و برای دستیابی به اهداف و پاسخ به نیازهای خود تلاش می کنند.

وی افزود: دانشجویان همچنین با کار گروهی توانمندی های اجتماعی مختلفی را در این گروه ها آموزش می بینند. اساتیدی که در این مراکز آموزش دیده اند افراد توانمند تری در آموزش و برخورد های اجتماعی هستند. به قول دکتر پاسالار در این مرکز "آدم حسابی" ساخته می شود و افراد می توانند از توانمندی های مدیریتی خود در راه اندازی کسب و کارهای شخصی استفاده کنند.

دبیرکل مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، هدف اصلی مرکز پژوهش ها، را آموزش به دانشجویان خواند و رونق این مرکز را مستلزم حضور دانشجویان دانست و تصریح کرد: اکنون مرکز با ایده آل خود بسیار فاصله دارد اما تلاش می کنیم که چراغ آن را روشن نگاه داریم و بهتر از قبل به دانشجویان بعدی منتقل نماییم تا از آن استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به پاندمی کرونا و عدم برگزاری مجمع در دو سال گذشته، گزارش فعالیت سه ساله مرکز پژوهش های علمی را ارائه کرد.

قله را مشخص کنید؛تحلیل درست داشته باشید

در پایان این مراسم، دکتر نیما رضایی، دبیر کمیته کشوری تحقیقات دانشجویی، ضمن اشاره به خاطرات خوب خود از مرکز پژوهش های علمی، هدف، برنامه ریزی، سخت کوشی و کارگروهی را چهار رکن موفقیت خواند و تصریح کرد: همواره از دانشجویان که قصد پژوهش دارند سوال می کنم که هدفتان چیست و چه چشم اندازی برای 20 سال آینده خود متصور هستید، باید اهداف خود را مشخص کنید تا من در برنامه ریزی برای دستیابی به آن هدف به شما کمک کنم. بدون مشخص شدن قله ها وقتتان را تلف نکنید.

وی از دانشجویان خواست تا "هدف" از پزشک شدن را بدانند و تاکید کرد: اهداف خود را جابجا نکنید چرا که پولدار شدن فی نفسه در پزشکی هدف نیست بلکه در کنار خدمت رسانی پول نیز حاصل می شود. جابجایی هدف موجب می شود که برای دستیابی به پول، کارهای غیر اخلاقی انجام شود. همچنین هدف از پژوهش، مقاله و کسب h-index نیست.

دکتر رضایی، افزود: اگر به اشتباه با یکدیگر رقابت می کنید، آن را بسط ندهید. شما به مرکز پژوهش های علمی آمده اید تا مشق پرواز کنید و توانمندی های مختلف را یاد بگیرید.

دبیر کمیته کشوری تحقیقات دانشجویی، "برنامه ریزی" و تمرین برای دستیابی به اهداف را مهم ارزیابی کرد و گفت: در افرادی که از ضریب هوشی یکسان و نزدیک به هم برخوردار هستند، "سخت کوشی" عامل و کلید موفقیت افراد خواهد بود. آنهایی که وقت های تلف شده خود را به حداقل می رسانند موفق تر هستند.

وی کارگروهی را یکی از ضعف های بزرگ در کشور عنوان کرد و افزود: به جای آنکه دست ها را به هم دهیم تا با هم رشد کنیم، دست را بر شانه دیگران می گذاریم تا بزرگ تر جلوه کنیم. کارگروهی برد- برد موجب می شود تا تولیدات شما افزایش یابد و همکاری ادامه داشته باشد.

دکتر نیما رضایی، بر ضرورت تحلیل درست تاکید کرد و گفت: حواسمان باشد که در هر شرایط SWOT را فراموش نکنیم. در هر جای دنیا نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیداتی وجود دارد. هرگز به کسی توصیه نمی کنم که در کشوری بماند یا برود بلکه از آنها می خواهم که تحلیل درست داشته باشند و تحت موج های احساسی قرار نگیرند. با چشم باز ببینید و تصمیم بگیرید و همواره امید داشته باشید.

لازم به ذکر است،"جشنواره فصل نو، فصل نشاط علمی"، "معرفی مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان"،  "گزارش دستاوردهای اجرایی و پژوهشی مرکز"، "تقدیر از انجمن‌های علمی دانشجویی برتر"، "اهدای جوایز سالیانه به دانشجویان فعال پژوهشی و اجرایی" و "بازدید از نمایشگاه فعالیت‌های مرکز" از محورهای اصلی برگزاری مجمع عمومی بود.

در این مراسم همچنین از انجمن های علمی برتر (ایمسا، INRP و ایفسا)، واحدهای برتر (دندانپزشکی و پرستاری و مامایی) و فعالین اجرایی مرکز تقدیر شد. دکتر فرشاد شاه کرمی نیز توانست جایزه ویژه رییس دانشگاه را کسب نماید. این جایزه به فردی تعلق می گیرد که در پنج سال گذشته در زمینه پژوهش بسیار فعالیت کرده و تاثیر چشم گیری در رشد پژوهش داشته اند. دکتر پیمان میرقادری و دکتر سپیده طالبی نیز جایزه "دکتر توانگر" و امیرحسین عابدینی جایزه انتشارات ویژه را دریافت کردند. در ادامه علی احمدی، جایزه مدرس برتر، دکتر مریم کرباسی، جایزه استاد فعال شورای پژوهشی، آرمین میرشاهی، جایزه دانشجوی فعال شورای پژوهشی، محمدرضا امینی، جایزه پژوهشگر فارغ التحصیل فعال و ارشیا شیزرپور، جایزه پژوهشگر فعال اجرایی را دریافت کردند. همچنین از سه کارمند برتر مجموعه (عقیل سلمانی، زهره مشایخی و نرگس حیدری) تقدیر شد.

تهیه کننده عکس و خبر: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • گروه خبری : مجمع سالیانه,ریاست
  • کد خبر : 225536
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه