دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
قدردانی از اعضای حیطه مدیریت نظام سلامت در دهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور
در نشستی صمیمانه رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان از تلاش و موفقیت کسب شده توسط اعضای حیطه مدیریت نظام سلامت در دهمین المپیاد علمی دانشجویان قدر دانی کرد.
نشست صمیمانه دکتر پاسالار، رئیس مرکز رشد استعدادهای درخشان با اعضای حیطه مدیریت نظام سلامت در دهمین المپیاد علمی دانشجویان 17 شهریور ماه در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار شد. دکتر پاسالار، دکتر جعفری پویان، محمدحسین عسگردون، مصیب سلیمانی، عاطفه بهکار، زهرا فولادی، محمود خدادادگی، پریا اکبری، سمن فلاح سلطانی از افراد حاضر در جلسه بودند. ابتدا دکتر پاسالار از زحمات تمامی اعضا با اهدای لوحی قدردانی کرد و ضمن ابراز خرسندی از نتایج کسب شده با تک تک افراد به گفتگو پرداخت و از تجربیات آنها سوال کرد. در ادامه مدال آوران بازخورد هایی در جهت هرچه بهتر شدن کلاس های آمادگی المپیاد مدیریت نظام سلامت ارایه دادند. در ارتباط با تاثیر المپیاد در زندگی روز مره و همچنین بر رشته ی تحصیلی و زندگی کاری نیز صحبت شد. یکی از پیشنهادات دکتر پاسالار این بود که در ابتدا مرحله ی غربالگری درون دانشگاهی برای سال های آتی برگزار شود و سپس مرحله ی غربالگری کشوری انجام شود چرا که امسال از 6000 نفر ثبت نام کننده در آزمون تنها 3000 نفر در آزمون شرکت کردند که منجر به هدر رفت منابع مالی صرف شده برای برگزاری آزمون شد. محمدحسین عسگردون لزوم استفاده از دانشجویان المپیادی و MD-MPH و تشکیل گروهی از دانشجویان نخبه در این زمینه را پیشنهاد کرد تا المپیاد آغازی برای فعالیت های بزرگتر و مهمتر در سطح دانشگاه و بلکه بالاتر در سطح کشور و جهان باشد. هرساله تعداد 40 الی 50 نفر دانشجویان MD-MPH فارغالتحصیل میشوند ولی از دانش MPH به صورت هدفدار استفاده نمی شود. محمدحسین عسگردون المپیاد را دریچه ای برای آشنایی دانشجویان با سایر حیطه های پزشکی دانست و گفت میتواند راهنمایی باشد برای دانشجویان علاقه مند در رشته های مذکور که ادامه تحصیل بدهند. عاطفه بهکار اشاره کرد که دانشجویان در این المپیاد آموختند چگونه یک فعالیت را در قالب گروه جلو ببرند و با هم همکاری داشته باشند. زهرا فولادی مطالب پاورپوینت استاد یزدانی را بسیار مفید دانست و بیان داشت کلاس های آمادگی برای المپیاد حتی مفید تر از کتاب ها و منابع معرفی شده بودند. عاطفه بهکار و زهرا فولادی کلاس های آمادگی المپیاد در مرحله ی دوم را بسیار مفید تر و مناسب تر از مرحله ی اول دانستند. مصیب سلیمانی اظهار داشت که در این مدت حداقل یاد گرفتیم چگونه در یک گروه با هم همکاری کنیم تا به هدف مشترک گروه دست یابیم. محمود خدادادگی لزوم تهیه ی پکیج های آموزشی در قالب پاورپوینت یا صوتی را بسیار بهتر از کلاس های حضوری دانست و پیشنهاد داد که مباحث مقدماتی به این صورت تهیه و در اختیار همگان قرار گیرد. در جلسه ی برگزار شده از زحمات استاد جعفری پویان که استاد مسئول این حیطه و داریوش چیوایی دانشجوی مسئول حیطه، تشکر ویژه شد. دانشجویان از ابهامات شیوه نامه گفتند و امیدوار بودند سال های آتی شیوه نامه ها به صورت کامل و با جزئیات نوشته شود. سمن فلاح سلطانی به فشرده بودن زمان کار گروهی المپیاد و همزمانی آن با امتحانات پایان ترم اشاره کرد و پیشنهاد داد تا در صورت ممکن از این همزمانی پرهیز شود. مرکز رشد استعدادهای درخشان آمادگی خود را در ارتباط با حمایت از ایده های المپیادی ها و طرح های ایشان اعلام کرد. همچنین اعلام گردید که طرح های ارایه شده در مرحله ی دوم المپیاد به سامانه ای معرفی میگردند و پس از بررسی، گرانت تشویقی جهت اجرای طرح به دانشجویان تعلق خواهد گرفت که در آن طرح های دارندگان مدال های طلای گروهی مستقیما و بدون بررسی تصویب میگردد ولی سایر گروه هایی که جزو 10 گروه برتر بودند، بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که اعضای حیطه مدیریت نظام سلامت در دهمین المپیاد دانشجویی بسیار خوش درخشیدند، این دانشجویان پرتلاش در مرحله انفرادی موفق به کسب مقام های زیر شدند: محمود خدادادگی/طلا زهرا فولادی/نقره سامان میسی چگینی/برنز پریا اکبری/دیپلم افتخار سمن فلاح سلطانی/دیپلم افتخار ستوده قاسمی/دیپلم افتخار عاطفه بهکار/دیپلم افتخار همچنین محمدحسین عسگردون، عاطفه بهکار، زهرا فولادی و مصیب سلیمانی مدال طلا را در بخش گروهی از آن خود کردند .
ارسال به دوستان