دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)
دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصتهای متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.
در دورهی اول تعداد قابل قبولی دورهی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشمپزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.
در دورهی تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقالهنویسی فرا میگیرند.
در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاهها، به شیوهی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت میپذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهشهای علمی دانشجویان صورت میپذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهشهای موفق تحکیم میگردد.
این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفهای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آنها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.
کارگاه مقاله نویسی از سری کارگاه های فصل زمستان برگزار شد
کارگاه مقاله نویسی از سری کارگاه های فصل زمستان در سالن محمد حسن باستان حق مرکز پژوهش های علمی دانشجویان برگزار شد.
این کارگاه با تدریس نرگس سیستانی روز پنجشنبه 14 و 15 بهمن، در سالن دکتر محمد حسن باستان حق در حالی برگزار شد که 24 نفر از دانشجویان علوم پزشکی در آن حضور داشتند. کارگاه در روز اول با مرور مختصر بر کل مباحث و معرفی آن ها شروع شد. در ادامه مدرس با معرفی مفهوم IMRAD قسمت اصلی و مهم کارگاه را آغاز کرد. این واژه در واقع سر واژه های ساختار مقاله پژوهشی اصیل می باشد که عبارتند از: I : Introduction (مقدمه) M : Material and Method ( روش و مواد) R : Result (نتایج) A : and D : Discussion (بحث و نتیجه گیری) سپس مدرس با تعریف و توضیح هر یک از قسمت های فوق برای دانشجویان، از آنها خواست تا با بررسی نمونه مقاله های ارائه شده به بحث و کارگروهی بپردازند. وی با بحث و پرسش پاسخ از تمامی دانشجویان مفاهیم گفته شده را مرور کرد و توضیحات جزیی را به آنها ارائه داد و همچنین سوالات آنها را پاسخ گفت . و در انتهای روز اول وی با توضیح Conclusion و معرفی آن به عنوان بخش دیگر از یک مقاله کارگاه را خاتمه داد . روز دوم کارگاه با مرور مطالب روز گذشته شروع شد . در ادامه مدرس از حقوق نویسندگی حرف یه میان آورد و جایگاه هر فرد (نویسنده اول، نویسنده مسئول ، ......) در یک مقاله اصلی را برای دانشجویان مشخص کرد . مدرس با توضیح خلاصه مقاله (abstract) و عنوان مقاله (title) پرداخت تا قسمت های مختلف یک مقاله اصلی را به پایان ببرد. سپس با ارائه نمونه مقالات به دانشجویان به طور مفصل درباره انواع مقالات به بحث و توضیح پرداخت که انواع آن عبارتند از : - Editorial - Reviews(Systematic & Narrative) - Original article - Case report & Case series - Letter - Commentary - Photo clinic - Book review - Protocol/Technique پس از یک استراحت کوتاه کارگاه با موضوع ارسال مقالات و داروی آنها ادامه یافت. در این بخش از نحوه ارسال مقالات ، نحوه داوری مقالات و خصوصیات داوران سخن به میان آمد و اصول برخورد با نظرات داوران و پاسخگویی به آنها را متذکر شد . همچنین در این بخش مفهوم IMPACT FACTOR برای دانشجویان ارائه شد. سپس مدرس موضوع خطاهای نویسندگی را مطرح کرد و حول آن به بحث و بررسی پرداخت و در این بین نکات مهم را یادآور شد. گفتنی است که در پایان این کارگاه مدرس با طرح این سوال که کدام مجله برای چاپ مقاله مناسب است ، راه های انتخاب مجله مناسب را توضیح دادند.
ارسال به دوستان