دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1403/07/09 - 10:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 121
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفت و گو با محمد مهدی رجبی، دارنده عنوان برتر بیست و پنجمین کنگره ملی و یازدهمین کنگره بین المللی سالیانه پژوهش و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور

محمد مهدی رجبی کنگره ی سالیانه امسال را خوب ارزیابی کرد و برگزاری چنین کنگره هایی را سبب توسعه علمی و ارتقای کیفیت پژوهش‌ها خواند و شرکت در این دورهمی های علمی را به علاقه مندان به حیطه پژوهش توصیه کرد.

محمد مهدی رجبی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، با کسب 8 رتبه برتر تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیست و پنجمین کنگره ملی و یازدهمین کنگره بین المللی سالیانه پژوهش و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور بر آن شدیم که گفت و گویی با  محمد مهدی رجبی ،  یکی از این دارندگان عنوان برتر داشته باشیم.
 
 
لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من محمد مهدی رجبی، دانشجوی ترم پنجم کارشناسی ارشد پرستاری کودکان هستم.

در کنگره ی امسال در چه پنلی شرکت کردید؟
من برای کنگره امسال دو مقاله را جهت ارائه به صورت پوستر ارسال کردم که هر دو در پنل  پرستاری و ایمنی بیمار پذیرفته شدند.

آیا موفق به کسب رتبه برتر شدید؟ 

از دو مقاله ای که ارسال کردم، یک مقاله با عنوان "تبیین پیامد های قلدری در محل کار از نگاه پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه کودکان: یک تحلیل محتوای قراردادی" به عنوان پوستر برتر پذیرفته شد. این مقاله با نظارت اساتید محترم، جناب آقای دکتر بگجانی و سرکارخانم دکتر دهقان نیری نوشته شد.

موضوع ارائه تان چه بود؟

مقاله ما به بررسی پیامد های قلدری در محیط کار پرستاران پرداخت. پدیده قلدری یکی از آسیب های شایع در حرفه پرستاری است که اثرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی پرستاران و کیفیت مراقبت ها بر جای می گذارد. مطالعات کمی متعددی در این زمینه انجام شده است اما مطالعه ما با رویکرد کیفی به بررسی عمیق تر و جزئی تر این پدیده پرداخت.

کنگره ی امسال را چگونه ارزیابی کردید؟

پوستر ها و سخنرانی های ارائه شده از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند و ایده های فراوانی برای کار های بعدی به من دادند. از طرفی نظرات هوشمندانه و جذاب داوران نیز  سبب شد با نکات قوت و ضعف کار های مختلف آشنا شوم. به طور کلی سطح بالای ارائه‌ها و بحث‌های علمی در کنگره امسال باعث شد که از لحاظ علمی و حرفه‌ای به‌روز شوم. همچنین، فرصتی برای شبکه‌سازی با دیگر پژوهشگران و تبادل ایده‌ها فراهم شد که برای آینده کاری‌ام بسیار ارزشمند است. در کل، چنین کنگره هایی به توسعه علمی و ارتقای کیفیت پژوهش‌ها در حوزه پرستاری کمک شایانی می کنند و شرکت در این دورهمی های علمی را به علاقه مندان به حیطه پژوهش شدیداً توصیه می کنم.

نحوه ی شرکت در کنگره را برای علاقمندان توضیح دهید.

به دانشجویانی که به شرکت در چنین کنگره هایی علاقه مند هستند توصیه میکنم حتما با اساتید محترم و مرکز پژوهش های علمی دانشجویان ارتباط موثر برقرار کنند و از راهنمایی های با ارزش آنها استفاده کنند. در این مسیر مرکز پژوهش های علمی دانشجویان یک راهنمای بسیار موثر خواهد بود.

شما به عنوان دانشجویی که در عرصه پژوهشی موفق بوده اید، چه توصیه ها و پیشنهادهایی برای دانشجویان دارید؟

حتما سعی کنید در اوایل کار هایتان با افرادی که سابقه پژوهش دارند تیم تشکیل دهید. چنین افرادی را معمولاً در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان به راحتی پیدا می کنید. همچنین باید تاکید کنم که از آزمون و خطا نترسید. کار های پژوهشی تا وقتی که فقط ایده باشند به سرانجام نمی رسند. پس دل را به دریا بزنید و جلو برید!

نقش مرکز پژوهش های علمی دانشجویان قبل از کنگره و در کنگره چگونه بود؟

مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان نقش مهمی در تمامی مراحل کنگره ایفا کرد. قبل از کنگره، این مرکز با ارائه مشاوره‌های علمی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و حمایت از پژوهشگران شرکت کننده، به آنها در زمینه آماده‌سازی مقالات و  ارتقای کیفیت ارائه ها کمک شایانی کرد. در طول برگزاری کنگره نیز با فراهم آوردن فرصت شرکت در کنگره و همراهی و حمایت از دانشجویان،  فضای مناسب و زمینه ای موثر جهت موفقیت آنها فراهم ساخت.

آیا کلاس های توانمندسازی مرکز را شرکت کردید؟ اگر بله، کلاس ها را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهاداتی دارید؟

کلاس های توانمندسازی مرکز پژوهش ها به خوبی زمینه های مختلفی از جمله نحوه ارائه مقاله، طراحی پوستر، نکات مهم داوری و اصول پاسخ دهی به آنها را پوشش داد. به دانشجویان محترمی که تمایل دارند در کنگره های بعدی شرکت کنند توصیه می کنم حتماً در این کارگاه های آموزشی شرکت کنند.

در پایان اگر صحبت یا پیشنهادی دارید بفرمایید.

در پایان از اساتید گران قدر، جناب آقای دکتر بگجانی و سرکارخانم دهقان نیری که در مراحل مختلف پژوهش مرا یاری نمودند نهایت تشکر و قدردانی را دارم. همچنین از مرکز پژوهش های علمی دانشجویان که من را در مراحل مختلف شرکت در این کنگره حمایت نمودند نیز تشکر می کنم. تلاش‌های این مرکز در ترویج علم و حمایت از پژوهشگران جوان بسیار ارزشمند است و باعث ارتقای کیفیت علمی در جامعه دانشگاهی می‌شود. 

 

 
 
 
  • گروه خبری : ریاست,رویدادهای علمی,جشنواره،مسابقه، کسب مقام,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 279396
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه