دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1403/07/21 - 08:58
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 197
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

گفت و گو با نیکی فاطمی، دارنده ی مدال نقره انفرادی در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

نیکی فاطمی، در اولین تجربه ی حضور در المپیادهای دانشجویی موفق به کسب مدال نقره شد و مسیر المپیاد را سرشار از یادگیری، توانمندسازی و کسب تجربه های جدید خواند.

نیکی فاطمی، دارنده ی مدال نقره ی شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان، پس از درخشش تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان با 20 مدال رنگارنگ و 10 دیپلم افتخار بر آن شدیم که گفت و گویی با نیکی فاطمی، یکی از مدال آوران داشته باشیم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من نیکی فاطمی هستم دانشجوی ورودی 98 پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

در چه حیطه ای شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟

من موفق به کسب مدال نقره انفرادی در حیطه مدیریت نظام سلامت شدم.

 

 لطفا برای علاقمندان توضیحاتی درباره ی حیطه ی مدیریت نظام سلامت بدهید؟

این حیطه مسائل و چالش های نظام سلامت را بررسی میکند و راهکارهای مدیریتی برای حل این چالش ها ارائه می دهد. برای مثال موضوع المپیاد امسال "برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع" بود که نزدیک به دو دهه است از سیاست های اصلی دولت ها در زمینه سلامت می باشد ولی هنوز با چالش های زیادی روبرو است و به مرحله اجرایی قابل قبولی نرسیده است.

 

 چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟

من تا سال گذشته اطلاعات چندانی درباره المپیادهای علوم پزشکی نداشتم. بعد از کمی  تحقیق درباره مسیر المپیاد و پرس و جو درباره فرایند آن، رقابت و درنهایت مدال آوری برایم هیجان انگیز بنظر آمد و تصمیم گرفتم شرکت در المپیاد را تجربه کنم.

البته بخشی از تصمیمم برای شرکت در المپیاد هم به علاقه شخصی خودم به حیطه مدیریت و سیاست گذاری نظام سلامت مرتبط می شود و دوست داشتم در این زمینه مطالعاتی داشته باشم.

 

آیا سال های پیشین هم در المپیاد شرکت کرده بودید؟ 

خیر، المپیاد امسال اولین تجربه من بود.

 

 از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟

آزمون فردی بیشتر دانش و اطلاعات فردی از منابع معرفی شده و قدرت تحلیل و حل سناریوها را می سنجد و برای موفقیت در آن باید به تسلط خوبی روی منابع معرفی شده داشت.

در آزمون گروهی باید در زمان تعیین شده پروژه کامل و پیچیده ای را تحویل داد و سپس آن را ارائه و از آن دفاع کرد. پروژه تیم ما جزو 10 سند سیاستی برتر راه یافته به مرحله دوم شد ولی متاسفانه علیرغم زحماتمان موفق به کسب مدال نشدیم. ولی تجربه کارگروهی و تلاش با دوستان فارغ از نتیجه، بسیار لذت بخش و همراه با کسب مهارت و توانمندی و پیشرفت و کلی آموخته های دیگر بود.

 

فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟

مرحله غربالگری درون دانشگاهی منظم و دقیق و شفاف برگزار شد و نهایتا تیم 15نفره دانشگاه انتخاب شد. اما در مراحل کشوری مشکلاتی از قبیل اعلام نکردن نمرات نهایی، شفاف نبودن چک لیست های نمره دهی، تاخیر در اعلام نتایج آزمون های مرحله اول و... وجود داشت. همچنین در مراحل اول و دوم آزمون های انفرادی توزیع سوالات بین منابع مختلف با حجم و درجه سختی آن ها متناسب نبود و از چندین منبع مهم سوال طرح نشده یا سوالات کمی داده شده بود.

 

همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟

خلل خیر، ولی به صورت کلی المپیاد مسیر نسبتا طولانی دارد و برای موفقیت در آن باید وقت مناسبی به آن اختصاص داد لذا برنامه ریزی طولانی مدت برای مطالعه بخش ها و دروسی که با آزمون های المپیاد تداخل زمانی دارد ضروری ست.

 

آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟

بله حتما. فارغ از نتیجه ای که از المپیاد گرفته میشود مهمترین دستاورد آن رشد فردی، آشنایی با افراد توانمند و ارتباطاتی هست که طی این مسیر شکل میگیرد.

 

منتور حیطه ی شما چه کسی بود و حضور منتورها را چگونه ارزیابی می کنید؟

منتور من در مرحله انفرادی خانم افراز بودند که ورای یک منتور مثل یک دوست و معلم در این مسیر کنار من بودند و راهنمایی ها و کمک هاشون رو دریغ نکردند.

در مرحله گروهی هم آقای مصورعلی و خانم افراز کنار تیم ما بودند و از ما حمایت کردند بابت زحماتشون سپاسگزاریم.

 

در پایان اگر صحبتی دارید لطفا بفرمایید.

پروسه المپیاد، از ابتدا برای من همراه با یادگیری، توانمندسازی و کسب تجربه های جدید بود و خوشحالم که بخشی از این مسیر بودم.

 

 

  • گروه خبری : المپیاد,ریاست,رویدادهای علمی,جشنواره،مسابقه، کسب مقام,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 280914
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه