دوره تحصیل سریع پژوهشRapid Research Education (RRE)

 

دوره ی تحصیل سریع پژوهش (Rapid Research Education; RRE) مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، همواره به دنبال ایجاد فرصت‌های متنوعی بوده تا دانشجویان برای انجام پژوهش تربیت گردند. یکی از مؤثرترین این فرآیندها تحصیل سریع پژوهش است که برای نخستین بار در مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به پیشنهاد سرپرست وقت مرکز خانم دکتر پاسالار اجرا شد.

در دوره‌ی اول تعداد قابل قبولی دوره‌ی RRE با موضوعات متنوعی مثل چشم‌پزشکی، رادیولوژی، غدد و متابولیسم، کانسر، ENT و ... پیگیری شد و بیش از 20 طرح موفق به تصویب در شورای پژوهشی گردید.

در دوره‌ی  تحصیل سریع پژوهش RRE دانشجویان مراحل انجام پژوهش را از ابتدای ایده پردازی و نوشتن پروپوزال، تا انجام عملی پروژه، نوشتن گزارش نهایی و مقاله‌نویسی فرا می‌گیرند.

در این فرآیند تربیت پژوهشگران در ضمن برگزاری کارگاه‌ها، به شیوه‌ی learning by doing حین انجام عملی کارها صورت می‌پذیرد. در حقیقت، ارتباط دانشجویان متقاضی RRE با مراکز تحقیقات از طریق مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان صورت می‌پذیرد و این ارتباط از طریق منتورهای با تجربه برای انجام پژوهش‌های موفق تحکیم می‌گردد.

این دوره برای دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در چهارسال نخست دوران تحصیل هستند و نیز دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران که یکسال تا پایان تحصیل آن‌ها باقی مانده، درنظر گرفته شده است.  

 لینک آیین نامه دوره‌های RRE

 

 

  • تاریخ انتشار : 1397/07/24 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 54
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گفتگو با محمدعلی رنگین کمان، دارنده مدال طلا حیطه فلسفه پزشکی دهمین المپیاد علمی دانشجویان

محمدعلی رنگین کمان: یک دانشجوی پزشکی زمانی میتواند وظیفه خود را در قامت یک طبیب بدرستی انجام دهد که درک درستی از حرفه خود داشته باشد، المپیاد فلسفه پزشکی بستری را برای فهم این مهم فراهم کرده است.

گفت و گو با محمد علی رنگین کمان، دانشجوی پزشکی ورودی 95  و دارنده مدال طلا حیطه فلسفه پزشکی در دهمین المپیاد علمی دانشجویان لطفا برای علاقمندان به شرکت در المپیاد، حیطه فلسفه پزشکی را شرح دهید؟ واقعیت امر آن است که پزشکی یا بعبارت بهتر طبابت محدود به یک علم تجربی صرف نیست و اندیشمندان بسیاری در طول تاریخ از آن تحت عنوان هنر یاد کرده اند یعنی چیزی فراتر از علم تجربی. با این اوصاف بنظر میرسد یک دانشجوی پزشکی باید علاوه بر دروس روزمره خود به معارف دیگری و حتی مهارت های دیگری نیز مجهز شود. یک دانشجوی پزشکی زمانی میتواند وظیفه خود را در قامت یک طبیب بدرستی انجام دهد که درک درستی از حرفه خود داشته باشد. المپیاد فلسفه پزشکی بستری را برای فهم این مهم فراهم کرده است. سلامتی و بیماری را چگونه تعریف کنیم؟ با چه معیاری صحت تعریف را بسنجیم؟ اساسا میشود یک مرز دقیق برای افتراق سلامتی و بیماری تعیین کرد؟ پزشکی چیست؟ آیا میتوان پزشکی را هم علمی مانند فیزیک یا شیمی تصور کرد؟ این سوالاتی که ذکر شد و بسیاری دیگر از سوالات در فلسفه پزشکی به بحث گذاشته می شود. می توان گفت در فلسفه پزشکی از بدیهیاتی که شاید بقیه پزشکان آن را بدون سوال پذیرفته اند، دوباره سوال می کنیم و آن ها را به چالش می کشیم. نکته بسیار حائز اهمیت دیگر مباحث تفکر نقاد است که در این المپیاد توجه ویژه ای به آن می شود. در باب اهمیت تفکر نقاد همین بس که نه تنها برای دانشجوی پزشکی بلکه این مهارت برای هر انسانی لازم است. خب با این اوصاف قطعا توصیه ام فارغ از جوایز و تسهیلاتی که ارائه خواهند داد این است که مباحث فلسفه پزشکی را مطالعه کنید، حتی اگر در المپياد هم شرکت نکردید. در ادامه رنگین کمان شرکت در کلاس های آمادگی برای المپیاد را مفید خواند و گفت: در مورد حیطه فلسفه، نکته ی حائز اهمیت آن است که همیشه با خواندن یاد نخواهید گرفت و به همین دلیل در ارتباط بودن با اساتید کمک بسیار زیادی به فهم مطالب می‌کند که مرکز رشد استعدادهای درخشان با کمک گرفتن از اساتید سرآمد در زمینه فلسفه پزشکی برای حضور در این کلاس ها، کمک شایانی به این مسئله کرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت در کلاس ها خوب است ولی قطعا کافی نیست و مطالعاتی که خود فرد انجام میدهد و شیوه ی مطالعه مهم تر است. آیا درکار تیمی راحت تر بودید یا در آزمون انفرادی؟ من به شخصه در قسمت انفرادی راحت تر بودم، البته نه از این جهت که هم گروهی های خوبی نداشتم بلکه از این نظر که هماهنگی با سه نفر دیگر از دوستان و نوشتن مقاله در بحبوحه ی امتحانات حقیقتا سخت بود هر چند که با کمک دوستان کار گروهمون هم به خوبی انجام گرفت و حتی جزء 10 تیم اول هم رفتیم ولی موفق به کسب مدال  در قسمت گروهی نشدیم. البته لازم می‌دانم  این نکته را هم ذکر کنم که بسیاری از مطالبی که در آزمون مرحله دو انفرادی به من کمک کرد  همان مطالبی بود که در گروه به بحث گذاشته بودیم. در کل بنظرم اگرچه کارگروهی سخت تر است ولی بسیار سازنده تر از مرحله انفرادی است برای علاقمندان به شرکت در المپیاد از چالش هایی که در مسیر المپیاد با آن روبرو بودید بگویید؟ یکی از مهم ترین چالش ها همزمانی قسمتی از پروسه المپیاد با امتحانات پایان ترم هست به این صورت که عمده زمانی که برای نوشتن مقاله در مرحله گروهی در اختیار داشتیم در فرجه امتحانات بود و هماهنگی بین اعضای گروه واقعا سخت بود. برای این قضیه سعی کردیم که اعضای گروه را از ورودی های مختلف انتخاب کنیم تا به این وسیله بتوانیم زمانی که یکی از اعضای گروه امتحان دارد بقیه اعضا فعالیت کنند و کار گروه متوقف نشود چون در غیر این صورت اگر همه اعضا یک امتحان در یک روز خاص داشتیم کار گروه بطور کلی متوقف میشد. البته این کار هماهنگی ها را سخت تر می‌کرد. لازم به ذکر است که از ورودی 95، 4 نفر برای مرحله 2 انتخاب شده بودند که به همین دلیلی که ذکر کردم با هم تشکیل یک گروه را ندادیم.  و در پایان این گفتگو محمدعلی رنگین کمان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان گفت:  حرفه پزشکی از جمله رشته هاییست که صرف موفقیت در مطالعه دروس مرسوم آن، موفقیت شما را در بالین بیمار تضمین نمی کند پس باید خود را در  زمینه های مختلف و ابعاد دیگری که چه بسا فراتر از کوریکولوم آموزشی دانشگاه است تقویت کنیم. شاید بشود اینطور گفت که رفتار فعال و منتقد در برابر سیستم آموزشی مرسوم دانشگاه نه تنها می تواند موفقیت شما را تضمین ‌کند بلکه باعث شکوفایی استعدادهای شما نیز خواهد شد.     
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190958
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه