• تاریخ انتشار : 1395/11/20 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برنامه های غربالگری همزمان با هفته سرطان و دهه فجر

گفت و گویی با مسئولین برگزاری کمپین های سرطان و قلب در روزنامه سپید منتشر شد.

خبرنگار روزنامه سپید، گفت و گو با مسئولین کمپین های سرطان و قلب را به شرح زیر منتشر کرد:  طاها بیات، یکی از مسئولین برگزای کمپین سرطان در گفت و گو با خبرنگار سپید در مورد نحوه برگزاری این کمپین و میزان استقبال از آن گفت: " این کمپین همزمان با شانزدهم بهمن ماه روز سرطان در هفته سرطان به همت انجمن دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه محل، برج میلاد، مترو تجریش و شهروند بیهقی برگزار شد." او ادامه داد:" در طول پنج روز برگزاری این کمپین بیش از دو هزار و پا نصد نفر مراجعه کننده داشتیم که به آن ها در مورد بیماری سرطان و نحوه انجام تست برای شناخت احتمالی این بیماری اطلاع رسانی انجام شد." بیات تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتیدی که در این کمپین به فعالیت می پردازند را صد نفر دانست و افزود: " افراد حاضر در کمپین پیش از برگزاری مراسم آموزش های لازم را دیدند تا بتوانند مثمر ثمرتر در غرفه حاضر شوند. ما در این سه غرفه به اطلاع رسانی در مورد نحوه ابتلا و شناسایی بیماری سرطان به شهروندان می پردازیم."  او ادامه داد:" البته برای اطلاع رسانی دقیق تر تنها به ارائه بروشور اکتفا نکردیم و در غرفه برج میلاد به دلیل امکانات بیشتری که دارد، فیلم های تبلیغاتی نیز برای شهروندان به نمایش گذاشتیم." این دانشجوی پزشکی تاکید کرد: در این کمپین پنج روزه به اطلاع رسانی در مورد پنج سرطان شایع که قابل پیش گیری هستند از جمله سرطان پوست، پستان، پروستات، ریه، دهانه رحم می پردازیم." بیات نحوه شناسایی بیماری سرطان را نیازمند انجام آزمایش های مختلف دانست و گفت:" ما در این غرفه ها اقدام به انجام تست سرطان از شهروندان حاضر نمی کنیم. بلکه با معاینه و انجام پرسش در صورت مشاهده علائم آن ها را به مراکز درمانی  علوم پزشکی معرفی می کنیم تا به شکل کاملا رایگان بتوانند، تست سرطان بدهند."  این دانشجوی پزشکی ارائه پرسش نامه به شهروندان را از دیگر فعالیت های این کمیپن دانست و افزود:"سوالات موجود در این پرسش نامه از سوی یکی از اساتید این رشته تهیه شده که هر ساله مقالات زیادی در این حوزه منتشر می کند. در نظر داریم در انتهای کمپین بر اساس پاسخ های این پرسش نامه ها مقاله ای تهیه کرده و در مجله های معتبر پزشکی منتشر کنیم." او استقبال از این کمیپن را فراوان دانست و بیان کرد:" این کمپین توان ادامه فعالیت در روزهای پایانی هفته را نیز داشت اما به دلیل امنیتی شدن فضا، تنها می توانیم تا روز بیستم به برگزاری این کمپین قناعت کنیم." شکیب سرایی، مسئول برگزاری کمپین یک روزه قلب نیز در گفت و گو با خبرنگار سپید گفت:" کمپین قلب با هدف آگاهی و اطلاع رسانی در مورد بیماری های قلبی در روز بیست و دوم بهمن ماه بر پا می شود. این کمپین با ارائه بروشورهای اطلاع رسانی در این حوزه به شهروندان سعی دارد در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی اقدام کند." او ادامه داد :" بخش دوم فعالیت های این کمپین غربالگری و تست فشار خون و قند خون است . البته در نهایت نیز با ارائه پرسش نامه سعی در آمارگیری از شهروندان حاضر نیز داریم." سرایی محل های برگزاری این کمپین را در مسیر راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن دانست و افزود:" احتمالا سرخیابان استاد معین و میدان انقلاب این غرفه ها بر پا می شود." این دانشجوی بیهوشی برگزاری این کمپین یک روزه را به همت مرکز پژوهش های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پژوهشگاه پیشگیری از بیماری های قلبی که زیر مجموعه مرکز قلب است و انجمن نبض دانست و گفت:" افراد شرکت کننده در این کمپین از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید رشته پزشکی در رشته های مختلف هستند که در ایستگاه های مختلف اقدام به تست فشار خون و قند خون از شهروندان می کننند."
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190466
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه