با شرکت۴۰۰دانشجو؛ اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از جمعه آغاز میشود , معاون وزیر بهداشت: المپیاد از سال آینده در سطح بینالمللی برگزار میشود
معاون آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه اولين المپياد علمي دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور از 2 مرداد ماه در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار ميشود، گفت: اين المپياد از روز جمعه با حضور 400 دانشجو آغاز ميشود و 8 مرداد ماه نيز برترينهاي المپياد معرفي ميشوند. به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بهرام عيناللهي امروز در يك نشست مطبوعاتي، گفت: دانشگاههاي علوم پزشكي متشكل از اركان مختلفي هستند كه اين اركان موجب ارتقاي دانش علوم پزشكي و در نهايت ارتقاي سلامت ميشود. وي با اشاره به اركان مختلف دانشگاهاي علوم پزشكي چون اساتيد، فضاي آموزشي، تجهيزات، دانشجويان و غيره گفت: در نظام آموزشي دانشجو از مهمترين اركان ارتقاي نظام آموزشي ديده شده كه بر اساس تحقيقات دانشجويان بايد از انگيزه بالايي برخوردار باشند تا موجب ارتقاي علمي دانشگاه شوند. معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه نخبه پروري، خود باوري و اتكا به خود، اظهار كرد: امروزه براي ارتقاي دانش افراد بايد به اين باور برسند كه هر تغيير و تحولي را ميتوانند در سطح علمي ايجاد كنند كه براي اين موضوع راهكارهاي مختلفي در نظر گرفته شده و يكي از آنها اهميت و توجه به استعدادهاي درخشان است. وي به برگزاري المپياد علمي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي اشاره كرد و افزود: اين المپياد در زمينه ايجاد نخبه پروري، علم و دانش و خودباوري برگزار ميشود. وي با بيان اينكه بايد از نخبگان كشور استفاده صحيحي شود، خاطر نشان كرد: طراحي فضاي مناسب جهت تشويق و ترغيب دانشجويان، كاربردي كردن مباحث علوم پزشكي در بهداشت و درمان، توسعه همه جانبه كشور در زمينه توليد دانش و جنبش نرم افزاري، به فعليت رساندن استعداد و خلاقيت دانشجويان علوم پزشكي از جمله اين مباحث ميباشند. وي با بيان اينكه بالاترين مرجع المپياد، شوراي عالي المپياد علمي دانشجويان علوم پزشكي ميباشد، تصريح كرد: تعيين اهداف برگزاري، تصويب ضوابط انتخاب دانشجويان برگزيده و نحوه تشويق آنها و تعيين نوع جوايز و نشانهاي علمي و اعطاي آن بر اساس سياستگذاري شوراي عالي از جمله وظايف اين شوراست. عين الهي با بيان اينكه دانش مربوط به علوم پايه و علوم باليني به عنوان اركان ارزشيابي در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: در اين المپياد مهارت دانشجويان در تصميمگيري براي تشخيص درمان سنجيده ميشود. وي با اشاره به سنجش علوم پايه، استدلال باليني و مديريت در نظام سلامت به عنوان حيطههاي المپياد، گفت: اساتيد زيادي درگير برگزاري اين المپياد شدهاند و همچنين هيات طراحي سوالات تشكيل شده كه وظيفه تعيين نحوه صحيح و انتخاب سوال از دانشگاهها و تشكيل بانك سوال، تصحيح اوراق امتحاني و غيره را بر عهده دارد. وي با تاكيد بر اينكه در اين آزمون همانند مابقي آزمونها تنها از سوالات چهارگزينهاي استفاده نميشود، خاطر نشان كرد: تنوع سوالات در اين المپياد زياد است و از سوالات تشريحي، آزمون شفاهي و عملي نيز استفاده ميشود. وي با بيان اينكه براي هر رشته المپياد، هيات طراحي سوال 5 تا 7 نفره در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: دانشجويان سال سوم و بالاتر رشتههاي دكتراي حرفهاي و كارشناسي به شرط كسب بالاي صدك ميانگين معدل دانشجويان هم ترم و هم رشته براي كليه رشتهها ميتوانستند در آزمون دانشگاهي كه قبلا برگزار شده شركت كنند و برگزيدگان آنها براي شركت در اين المپياد معرفي شدهاند. وي با بيان اينكه در بخش مسابقات انفرادي 9 نفر برگزيده تقدير ميشوند، اظهار كرد: در بخش تيمي سه نفر تيم اول حائز دريافت جوايز شناخته ميشوند. معاون آموزش وزير بهداشت با بيان اينكه در اين المپياد150 نفر عضو هيات علمي دانشجويان را همراهي ميكنند، از اهداي هداياي نقدي، لوح تقدير، عضويت در بنياد نخبگان و عضويت در دفاتر استعدادهاي درخشان براي برگزيدگان اين المپياد خبر داد. دكتر عيناللهي همچنين از برگزاري اين المپياد از سال آينده به صورت بينالمللي خبر داد و افزود: اميد است با اين برنامه بتوان ساير كشورهاي منطقه كه علاقمند به شركت در اين المپياد هستند را شركت داد. در ادامه اين مراسم دكتر حسن زاده رييس مركز خدمات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص جزئيات برگزاري آزمونهاي المپياد، گفت: در آزمون انفرادي شركت كنندگان با خلاصه كردن مقالات علمي در زمينه خاص آشنا و سپس بر اساس سوالهايي كه اعلام ميشود، بايد يك نمودار مفهومي ترسيم كنند. وي افزود: پس از آن دانشجويان بايد به ارائه فرضيه بپردازند و در نهايت در مباحث تيمي پروپوزالهايي تهيه و ارائه كنند. وي افزود: با اين امتحانات علاوه بر سنجش محفوظات تئوري دانشجويان، خلاقيت آنها در ارائه راهكارها براي رفع مشكلات ارزيابي ميشود. حسن زاده در خاتمه در خصوص رشتههاي افراد شركت كننده، گفت: دانشجويان شركت كننده از رشتههاي داروسازي، پزشكي، دندانپزشكي، مديريت خدمات بهداشتي درماني، پرستاري مامايي و علوم آزمايشگاهي ميباشند.
ارسال به دوستان