مصاحبه با پوریا روزرخ حائز مدال طلا در حیطه مدیریت نظام سلامت ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور
پوریا روزرخ شرکت در المپیادهای دانشجویی را فرصتی استثنایی جهت پرورش تفکر نقاد و توانمندی کار تیمی در دانشجویان خواند.
پوریا روزرخ، دانشجوی رشته پزشکی ورودی سال ۱۳88 دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ششمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، موفق به کسب مدال طلا در حیطه مدیریت در نظام سلامت شد. وی در مصاحبه با روابط عمومي مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه گفت: «امسال به دنبال تغییری که متولیان المپیاد در اهدای جوایز اعمال کردند و تعداد مدالهای دریافتی شرکتکنندگان افزوده شده بود، انگیزه شرکت کنندگان برای رقابت بیشتر شده و دانشجویان تلاش زیادی برای کسب مدال کردند. المپیاد امسال از نظر سطح علمی تقریبا همانند سال پیش بوده و هدفگزاری خود را سنجش قدرت نقد و استدلال داوطلبین قرار داده بود.» او خاطر نشان کرد که سال گذشته نیز در حیطه مدیریت در نظام سلامت شرکت کرده و موفق به کسب رتبه ی دهم در کشور شده بود.روزرخ شرکت در المپیاد های دانشجویی را از همان مراحل ابتدایی تشکیل کلاسها و سنجش در دانشگاه تا مرحله ی آزمون کشوری سرشار از کسب تجربه های مفید خواند و بیان داشت که شرکت در المپیاد فرصتی است تا دانشجو با موضوعاتی متفاوت از رشته تحصیلی خود مواجه شده و در مسیر فهم و حل مسائل پیش رو ، قدرت تفکر و نقد را در خود پرورش دهد. دانشجو در این آزمون ها با سوالاتی مواجه می شود که بر خلاف روال معمول آزمونهای دانشگاهی چهار جوابی نبوده و قالبهای جدیدی به خود میگیرد. دانشجو باید سعی کند تا با پاسخ به این قبیل سؤالات، اساتید را در مورد درست بودن پاسخ خود مجاب کند و این همان بخش جذاب سؤالات المپیاد است که پاسخهای درست لزوماً از پیش معلومشده نبوده و چه بسا دانشجویی پاسخی به سؤال دهد که حتی به ذهن طراح هم خطور نکرده باشد. همه اینها تجربه ی زیباییست. حتی استرس این آزمون ها نیز بسیار شیرین و آموزنده است. اینکه دانشجو فرصت یابد در کنار هم دانشگاه هایی خود و در قالب تیم دانشگاه، کار تیمی را تجربه نماید یا در زمانبندی بسیار فشردهای، سؤالات سطح بالایی را پاسخ دهد، علاوه بر زمینه سازی مناسب برای تمرین بسیاری از مهارتها از جمله مطالعه فعال، مدیریت زمان، کار تیمی و تفکر نقادانه، افتخاری است که دانشجو به دست میآورد تا نماینده نام و اعتبار دانشگاه خود در یک رقابت معتبر کشوری باشد.این دانشجوی برتر در پاسخ به چالش هایی که با آن روبرو بود گفت، اطلاعرسانی پیرامون المپیاد، به خصوص پس از تغییر میزبانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشکلات عدیدهای روبهرو شد که در بسیاری از مواقع برای شرکتکنندگان آزاردهنده بود. دیگر آنکه وی توصیه کرد از این پس مراحل درون دانشگاهی المپیاد کمی زودتر از روال معمول سالیان قبل در دانشگاه آغاز شده تا فرصت بیشتری جهت آموزش دانشجویان اعزامی و هماهنگی اعضای تیم ها با یکدیگر وجود داشته باشد. ضمنا بدین ترتیب بازدهی ایشان در مراحل انفرادی و گروهی المپیاد کشوری نیز افزوده گشته و از فشردگی مراحل درون دانشگاهی و فشاری که به دانشجویان، اساتید و متولیان المپیاد در دانشگاه وارد می شود، کاسته خواهد شد.روزرخ ضمن تشکر فراوان از دکتر پاسالار، دکتر رشیدیان و دکتر اکبری ساری به عنوان اساتید خود و نیز خانم محمدی (مسئول هماهنگیهای اجرایی المپیاد در دانشگاه) جهت زحمات فراوانی که برای برگزاری کلاس های آمادگی المپیاد و توانمند ساختن تیم اعزامی دانشگاه در حیطه مدیریت نظام سلامت متحمل شده بودند، پیشنهاد داد که در کنار اساتید بزرگواری که وظیفه توانمندسازی علمی دانشجویان اعزامی را برعهده دارند، هستهای دانشجویی از شرکتکنندگان دورههای پیشین المپیاد هم در دانشگاه تشکیل شود تا در هر سال نسبت به انتقال تجربیات خود به دانشجویان اعزامی آن سال و نیز آموزش برخی مهارتهای لازم برای ایشان (نظیر مدیریت زمان، کار تیمی، تفکر نقاد و ...) اقدام نمایند.در پایان پوریا روزرخ ضمن خرسندی بابت کسب رتبه دوم کشور در مرحله تیمی حیطه مدیریت نظام سلامت در ششمین المپیاد کشوری، از زحمات هم تیمی های خود، ریحانه اتحادی و فرخ حیدری تشکر کرد و تجربه ی فعالیت مشترک در قالب تیم دانشگاه را بسیار زیبا و به یاد ماندنی دانست.
ارسال به دوستان