• تاریخ انتشار : 1395/05/30 - 00:00
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 33
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

مصاحبه با دکتر کامیار ملازاده‌مقدم، یکی از نویسندگان و ویراستار کتاب آشنایی با مهارت‌های یک ارائه‌ علمی

دکتر کامیار ملازاده مقدم، یادگیری ابزارها و مهارت های مختلف پژوهش را به صورت پایه ای عامل اصلی موفق شدن یک پژوهشگر خواند و شرکت در کارگاه های آموزشی و مطالعه ی کتاب های مفید در این زمینه را به عنوان ابزارهای یادگیری، مهم تلقی کرد.

  کتاب آشنایی با مهارت‌های یک ارائه‌ علمی با هدف آموختن مهارت های لازم برای ارائه مقالات و سخنرانی در کنفرانس های علمی به قلم مدرسین مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نگاشته شده است. بر آن شدیم که مصاحبه ای با دکتر کامیار ملازاده مقدم، یکی از نویسندگان کتاب داشته باشیم تا خوانندگان با هدف چاپ کتاب و محتویات آن بیشتر آشنا شوند. امید است روند نگارش این کتاب ها بتواند دانشجویان جوان و علاقه مند را با پایه های اصلی پژوهش آشنا کند و با زبانی ساده درهای این مسیر طولانی را به روی آنان بگشاید .   v        آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید. کامیار ملازاده‌مقدم، دانش‌آموخته داروسازی ورودی 83 دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. در اواسط تحصیل با مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان آشنا شدم و شروع به فعالیت در مرکز کردم. در سال آخر تحصیلم دبیر مرکز بودم که همزمان با آن به عنوان مدرس، کارگاه های آموزشی روش تحقیق را در مرکز پژوهش های علمی دانشجویان تدریس نیز می کردم. از نظر پژوهشی تا به حال 20 مقاله از من و همکارانم منتشر شده که بیش‌از 300 بار مورد استناد قرار گرفته و h-index من در حال حاضر 10 است. در دوران حضورم در مرکز موفق به کسب جوایزی از جمله جایزه پنج‌ساله رئیس دانشگاه، پژوهشگر برتر، مدرس برتر و ... شدم. به دلیل علاقه‌ای که به مهارت‌های ارائه ( Presentation Skills ) داشتم، با دکتر پاسالار سرپرست مرکز صحبت کردم و تدریس این موضوع را به عنوان کارگاه‌های مرکز شروع کردیم که به نظر بنده کارگاه خوب و لازمی بود. در مورد کتاب " آشنایی با مهارت‌های یک ارائه‌ علمی " و سایر کتاب‌های روش تحقیق هم مدت‌ها بود که با دوستانی که در این زمینه توانمند بودند کار می‌کردیم که سرانجام نوشته شد و به چاپ رسید. v        لطفا در مورد کتاب " آشنایی با مهارت‌های یک ارائه‌ علمی " که در قالب مجموعه کتاب‌های درسنامه تحصیل و پژوهش، اخیراً منتشر شده است بیشتر توضیح دهید. کاملاً این کمبود را در اطراف خودم می‌دیدم که عموم دوستان و پژوهشگران جوان در مورد مهارت‌های ارائه و صحبت‌کردن آموزش ندیده اند و آموزش های تخصصی از طرف دانشگاه و مدرسه به ‌آن‌ها داده نشده است. عموماً انتظار می‌رود در طی دوران تحصیل در مدرسه و سپس در دانشگاه افراد این مهارت را کسب کنند ولی ما همچنان این نقص توانمندی را به شدت در ارائه‌های دوستان و صحبت‌هایشان احساس می‌کردیم. چنین شد که به تدریس این کارگاه و نوشتن کتابی در مورد این قضیه روی آوردیم تا مهارت‌هایی درباره صحبت کردن در یک جلسه تا یک کنفرانس علمی را بیاموزند.   این کتاب 5 فصل دارد که در 2 فصل نخست که بسیار عمومی هستند و برای همه افراد قابل استفاده است، بیشتر در مورد یک ارائه‌ی موفق برای دیگران و این‌که چطور منظورمان را به درستی به مخاطب القا کنیم صحبت شده است. در فصل سوم که کمی تخصصی‌تر است در مورد ساختن اسلاید و پوستر که بیشتر مرتبط با مجامع علمی است گفته شده است و بیشتر برای کسانی مفید است که در محیط‌های آکادمیک فعالیت می‌کنند. دو فصل آخر که تخصصی تر است در مورد آماده شدن برای شرکت در کنگره یا مجمعی علمی است و اینکه چطور با افراد علمی ارتباط برقرار کنیم و شبکه علمی خود را توسعه دهیم.   v        با توجه به این‌که در کارگاه‌های مرکز پژوهش‌ها مطالب درسنامه‌ها به صورت عملی تدریس می‌شود، لطفاً توضیح دهید چرا به فکر نوشتن این کتاب‌ها افتادید؟ البته شروع نوشتن کتاب‌ها تا جایی که به یاد دارم، به پیشنهاد دکتر ارسیا جمالی بود. یکی از دلایل این بود که دوستان در کلاس‌ها از ما درخواست می‌کردند یک درسنامه یا جزوه یا کتابی به آن‌ها معرفی کنیم، اما کتابی جمع‌وجور و مناسب وجود نداشت تا آدم‌های تازه‌کار بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند و چون کسانی که مدرس کارگاه‌ها بودند نیازهای جوانتر‌ها را می‌دانستند، توانستند به خوبی نکات لازم و ضروری را در این مجموعه منعکس کنند تا افرادی که تازه وارد اتفاقات پژوهشی شده‌اند بتوانند از آن استفاده کنند. برای خود من "مکتوب کردن" موضوع بسیار مهمی است. شرکت در کارگاه بسیار خوب است، حدود 25 سال است این‌ کارگاه ها برگزار می شود و این اطلاعات مهم شفاهی به پژوهشگران منتقل می‌شده است اما یک کارگاه برای یک فردی که شرکت می‌کند یک اتفاق چندساعته است، ممکن است همه‌ی افراد نتوانند در این‌ کارگاه‌ها شرکت کنند، بنابراین بسیار لازم است به صورت مکتوب این اطلاعات و تجارب را در آورد تا برای افراد علاقمند قابل دسترسی باشد. یک مجموعه خلاصه و مفید که به آسانی قابل خواندن و رجوع باشد. این که از ارزش کتاب گفته می‌شود در همین قضیه نمود پیدا می‌کند. v        ویژگی‌های کتاب "آشنایی با مهارت های یک ارائه علمی" چیست؟ همان‌طور که قبلاً گفتم خلاصه بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب است (کتاب 47 صفحه است). نکته خیلی مهم دیگر این است که این کتاب و سایر کتاب‌های مرکز تألیفی هستند و تجارب این مدرس‌ها و پژوهشگرها را منعکس می‌کند. به جرأت می‌توان گفت، همان تجاربی که در عرض 25 سال عمر مرکز شفاهاً منتقل ‌شده در این کتاب‌های مرکز قابل دسترسی است. مسئله‌ای که متأسفانه در جامعه رخ می‌دهد این است که وقتی فردی می‌خواهد در مورد مطلبی مثل ارائه علمی اطلاعات کسب کند در گوگل یا ... جستجو می‌کند و هر مطلبی را در هر وبلاگ یا وبگاهی مطالعه می‌کند و بر همین اساس رفتار می‌کند، صرفنظر از اینکه این مطالب می تواند غیر دقیق یا حتی اشتباه باشد. لازم بود این اطلاعات را در مجموعه‌ای مکتوب کنیم تا اطلاعات درست و به مقدار کافی به دوستان منتقل شود. کتاب‌های تخصصی که وجود دارند غالبا در 300-400 صفحه نوشته شده و همه مطالب آن به درد دوستان جوان برای یک ارائه علمی نمی خورد. ما می‌خواهیم همه چیزهایی که بچه‌ها در دانشگاه و در تحقیقاتشان نیاز دارند را در کنار هم بگذاریم تا قابل دسترسی همه باشد. v        در صحبت‌هایتان از دانشجوها اسم بردید. مطالعه کتاب را برای چه کسانی توصیه می کنید؟  همان‌طور که گفتم این کتاب فصل‌های مختلفی دارد. فصل‌های ابتدایی کتاب برای هر فردی که می‌خواهد در جمعی و جلسه‌ای صحبت کند کاربردی است اما هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر در مورد نکات تکنیکی درست‌کردن اسلاید و پوستر و شرکت در کنگره صحبت می‌کنیم که مختص جلسات علمی است. فصل آخر را هم می‌توانم بگویم تقریباً در هیچ کتاب دیگری وجود ندارد، به صورت منحصربه‌فردی در مورد برقراری ارتباط علمی با پژوهشگران و اساتید در مجامع علمی صحبت می‌کند، که همه‌ی ما نسبت به اهمیت برقراری ارتباط‌های وسیع علمی واقفیم. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم‌ دانشجویان و رزیدنت‌ها و همه‌‌ی پژوهشگران به خوبی می‌توانند از این درسنامه‌ها و این کتاب "آشنایی با مهارت های یک ارائه علمی" استفاده کنند. v        در پایان به دانشجویان علاقمند به حیطه پژوهش چه توصیه‌‌ای دارید؟ به نظر من چیزی که خیلی مهم است‌ و باید دقت کنیم این ‌است که ابزارها و مهارت‌های مختلف پژوهش را به صورت پایه‌ای یاد بگیریم. ممکن است خیلی از پژوهشگران خیلی کارها بکنند و صرفاً با انجام دادن یکسری آزمایش ( experiment ) تولید علمی هم داشته باشند اما این راه کاملی برای پژوهشگر شدن نیست. وقتی واقعاً فردی پژوهشگر می‌شود و بعداً هم موفق خواهد بود که مهارت‌ها و ابزارهای پژوهش‌ را بشناسد، یکی از این راه‌ها شرکت در کارگاه یا خواندن این کتاب‌هاست، ضمن این که تجربه کردن و درگیر پژوهش‌شدن نیز امری ضروری است.   Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:FA;}
  • گروه خبری : ریاست
  • کد خبر : 190222
کلمات کلیدی
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه